Assalammulaikum wbt...
Pe maksud tajuk entry aku kali ni??? Duit kecik atau duit tukar?? Korang mesti familiar kan istilah ni...terutama peniaga...kadang2 pelanggan akan bagi duit besar bila beli barang...maka peniaga yang "prihatin" akan sentiasa memastikan duit kecik dia mencukupi bagi memudahkan proses transaksi jual beli berlaku...
Harini..aku dengan kengkawan kat opis g jenjalan kat The Mines masa lunch hour...g beli barang n makan2 kat sana...nak dijadikan citer...sebelum balik kami singgah laa kat kedai Cool Blog..penah dengarkan?? aku suka beli minuman kat cool blog..selalu aku beli kat Giant Nilai...memang sedap...
Ok..berbalik kepada citer kat The Mines...ktorang pon order laa minuman masing2...pastu salah sorang dari ktorang bayarkan untuk semua minuman tu (terima kasih ezah....nanti leh belanja lagi..hehehe)...harga minuman RM16++...tapi member ktorang ni hulurlaa RM50...coz xde duit kecik...maka berlaku laa perbualan ini...
Cashier : Ade duit kecik x?
Member : xde
Cashier : Kami xde duit kecik ni..so kena tunggu lama sikit la ye coz saya nak g tukar duit
Member : Ok
Setelah ktorang mendapat minuman masing2..so aku tanya laa kat budak pompuan ni..."ada plastik x?"...dia jawab..."xde..." dia de cakap plastik hanya diberi untuk....hmmm..aku xphm dia cakap per...coz budak tu cakap tanpa menoleh kat aku pon...aku pon pelik dengan layanan macam tu...coz aku selalu beli cool blog kt giant nilai tu xde plak macam ni...siap diorg bubuh plastik kat kaunter lagi untuk kemudahan pelanggan tanpa sebarang syarat....citer aku xabis di situ jerrr...
Dalam 10 minit gak laa ktorang berdiri di situ coz tunggu duit baki..last2 sorang budak pompuan kat situ cakap..
Budak pompuan : Ada duit kecik RM16++ x?
Member : Sy xde duit kecik...tapi tadi sy dah bagi RM50
Budak pompuan : Nanti sy bagi balik duit RM50..jangan risau (dengan nada yang agak tidak sesuai digunakan)
Member sorang lagi : Sy ade...(sambil hulur duit RM20)
Pada aku laa kann...nak guna duit kecik masa nk beli tu bukan tanggungjawab pelanggan...peniaga yang patut sediakan...jangan sampai menyusahkan pelanggan..dan nasihat aku kepada pekerja yang berada dikaunter yang deal dengan pelanggan...tolong laa jaga budi bahasa...sy tau awak penat bekerja..tapi patut ker pelanggan dilayan macam tu...bukan nak suh tatang macam minyak..tapi cukuplaa hormat pada sesama insan...kalau kita nak orang hormat kita...kita pon patut tau macam mana nak hormat orang lain...
Ini baru 1 kes yang aku jupe harini..kadang2 ade kes...peniaga suh pelanggan g kedai sebelah beli gula2 untuk tukar duit....alahaiiiii...ini laa sikap orang kita...bisnes nak untung tapi customer service...failed...sekian.....
kan..kadang2 macam kita pulak yg salah sbb xde duit kecik...
ReplyDeleteKann..huhuhu
ReplyDeletependek kata, sediakan siap2 duit kecik. senang. hehe
ReplyDeletebetul tu cik fafa...
ReplyDeletetau xpe..bukan masalah kite kot.Satu hal pulak kite nak kena bg duit cukup2 kt die..sepatutnye as peniaga die kena adalah duit untuk baki.
ReplyDeletebetul tu luqman...macam kita plak yg salah guna duit besar...huhuhuhu
ReplyDeleteMasalah mcmni biasanya kalau beli kt makcik nasik lemak. Hehe.
ReplyDeletelydzar...even makcik nasik lemak yg sy selalu beli tu pon much better...ni kedai yg dh de nama lak yang bermasalah...apo laa naseb...hhuhuhuhuhu
ReplyDeletesetuju! sakit hati gak kengkadang dpt peniaga mcm ni. disuruhnya pulak kita tukar duit kecik rm50 tu beli gula2? agak kedai tu terima tak? tentu dia pun suruh kita pegi kedai lain tukar duit plak. kawan saye terus blah je bila peniaga buat perangai mcm tu! haha
ReplyDeletetulaa...kdg2 fed up terus batal niat nk beli...huhuhhu
ReplyDeletelayanan begini yg buat M rasa ..sekali tu cukup lah...malas nk pegi lagi
ReplyDeletetulaa...terbantut hasrat nak membeli..huhuhu
ReplyDelete