Monday 23 February 2015

TERUKNYA PIZZA HUT IOI CITY MALL


Assalammualaikum wbt...

Semalam aku dan en suami pegi jenjalan kat IOI City Mall.....walaupon shopping complex ni dah lama bukak tapi belom ada kesempatan untuk datang menjengah...niat hati nak cuci mata dan makan-makan...dan aku dah target dah nak makan apa...malam sebelum tu aku tertengok iklan pizza hut dalam TV...awal-awal lagi dah cakap ngan en suami yang aku teringin nak makan pizza lepas tengok iklan tuhh....tapi impian aku tu punah....dan jadi mimpi ngeri...meh aku kongsikan pengalaman buruk aku di situ....



Aku sampai kat IOI dalam kul 4 petang...setelah berusaha memusing mencarik parking....sampai jer kat dalam IOI tu ktorang jalan kat level LG...aku tertengok signboard HOME PRO...so aku ajak laa en suami cuci mata dalam tuh...sebelum sampai HOME PRO tu aku tengok PIZZA HUT..dekat jer dengan HOME PRO...setelah penat berangan dalam tu...perut aku pon dah bunyi...coz aku tak lunch lagi..memang harus laa perut aku menyanyi...

Dengan bersemangatnye aku melangkah ke situ...masa aku sampai....pelanggan tak ramai sangat..coz banyak meja kosong...aku masuk situ dalam kul 5.25 petang...kami ditunjukkan meja di hujung sekali...aku pon belek menu dia...tak lama pastu aku panggil budak pompuan a.k.a cashier untuk bagi order coz dia yang paling dekat kat situ....dia pon datang masa tu kul 5.30....aku pon cakap aku nak order...dia pon amik order aku tanpa tulis pape...asalnya aku pikir mungkin PIZZA HUT dah train pekerja dia untuk amik order verbal jer kot...memang efektif betul kalau cenggitu...tambah lagi mungkin sebab paperless...maklumlah aku ni dah lama tak makan kat situ...lepas dia amik order dia pon bergerak...so aku pon menunggu dengan sabarnya..

Sebelah meja ktorang dah bertukar orang.....kat meja depan pon sama...1 keluarga diorag datang...selepas 20 minit aku duduk di situ....dan selama itu laa setitik air minuman yang aku order tadi tak datang-datang....aku boleh sabar lagi...aku pon sambung balik bukak blog thru my hp....dalam 10 min pastu...meja sebelah aku dah dapat makan...even diorang dah siap makan 1 pinggan hidangan....meja yang 1 keluarga tadi pon diorang dah dihidangkan roti dan sup...meja aku??? masih kosong....dengan pinggan...sudu garpu..tu jer....hati aku dah mula panas....bila perut lapar...potensi untuk aku memetir tu amat tinggi....aku tengok kat meja sebelah aku tuh ada pekerja dia..lelaki tembam..pakai baju hitam...tengah lap pinggan dan sudu...aku pon panggil budak tuh.....tapi punya laa PEMALAS budak tu....nape aku kata di pemalas????






Korang tengok....gigih aku lukis sebab nak citer....bulatan biru tu adalah kedudukan budak laki tu tengah lap pinggan dan sudu.....yang bertanda anak panah hijau tuhh meja aku duduk...bila aku panggil dia...dia boleh datang kat tempat bulatan hijau tuhh.....heeiiiii.....ko ingat aku panggil untuk mesyuarat tingkap???? dah la dengan pelanggan yang duduk kat situ....macam mana aku nak cakap dengan dia kalau dia berdiri kat situ?? tak ke pemalas namanyerrr??? pihak pengurusan diorang ni tak ajar ker macam mana nak berurusan dengan pelanggan??? aku kalau dah geram macam-macam aku bangkitkan...citer tu tak abis di situ tauuu...bila dia berdiri kat situ...aku pon tanya dia...."bila makanan yang saya order nak sampai ye?"  korang tau dia jawap apa??? dia tak menjawab....sebaliknya dia bergerak semula ke tempat dia di bulatan biru tu sambung balik lap pinggan dan sudu......aku punya menyumpah....cilaka punya budak...tapi menyumpah dalam hati jer...aku masih boleh bersabar....tapi kilat-kilat petir mula membentuk....en suami dah tengok aku len macam...dia tau aku dah tahap nak meletop....aku cuba pujuk hati...aku tunggu lagi...tapi tahap kesabaran aku dah tak ada bila aku tengok meja yang 1 keluarga yang aku citer tadi dah dapat makanan...mau tak aku bengang...apa jenis sistem yang diorang ni pakai??? aku dah rasa macam nak petir orang dah masa tuhh....


Aku tengok jam kul 6.10 petang.....Aku panggil budak pompuan yang pakai baju hitam tuh....kebetulan dia lalu kat meja sebelah aku...ni perbualan aku dengan dia....

Aku : Bila saya punya order dapat? Saya dah tunggu 40 minit..

Budak Pompuan : Kejap ye kak, saya check...

Pastu aku tengok dia pegi kat komputer untuk check order aku barangkali..pastu aku tengok dia tanya dengan budak pompuan yang pakai baju merah...dan diorang tengok meja aku....tak lama pastu datang balik...dan the worst part....there u go...

Budak Pompuan : Kak...boleh saya tau sape yang amik order akak tak? coz saya check dalam sistem tak ada....

Aku : Tu cashier .....(sambil aku tunjuk dengan muka yang amat bengis mengalahkan Genghis Khan)


Budak pompuan tu pon pergi kat cashier tanya...sambil tengok-tengok aku...nampak cuak giler muka diorang ....mungkin diorang dah nampak cahaya petir kat muka aku....cuma tunggu masa lagi nak memetir....aku tengok cashier tu selongkar bakul sampah...carik apa aku tak tau....dan akhirnya dia datang ke meja aku dengan muka gelabah giler....kalau ikutkan zaman jahiliah aku dulu memang makan maki la budak tu aku kerjakan...aku kalau bab makan ni jangan dibuat main terutama kalau aku bayar....boleh berlaku ribut taufan kat situ aku kerjakan..silap-silap korang  korang akan dengar laporan dari Jabatan Meteorologi berlaku ribut petir di IOI tu....tapi itu kisah dulu...sekarang aku masih waras....tapi api kebengangan tu tetap ada.....

Budak Cashier : Kak, mintak maaf...td sy dah key in order tapi tak kuar pulak...

Aku :  Abis tu ko nak buat macam mana sekarang? aku dah tunggu dekat 40 minit...order tak sampai-sampai...(dengan nada yang marah...bukan menjerit)

Budak Cashier : Sy buat order baru untuk akak

Aku : Bape lama lagi ko nak suh aku tunggu? aku ni dah tahap kebulur..silap-silap dengan ko sekali aku makan kang...(sambil aku jeling dia)

Budak Cashier : Sekejap jer kak...pasni saya terus buat...

Aku : Ko pasti ko leh buat cepat? apa jaminan ko?

Budak Cashier : Ye kak...akak order pe tadi yer...

Aku :  piza blaa blaa (aku order dengan tak de mood)

Dia berlalu pergi...dan tak lama pastu datang balik....

Budak Cashier : Kak...saya bagi akak roti dan sup boleh tak kak? Sementara diorang tengah buat..saya tak caj pape untuk roti tuhh...

Aku : hmmmm.....tak payah...aku tak perlukan roti...(dengan nada yang marah...bukan senang nak pujuk aku bila hati aku tengah membara)

Budak Cashier : saya bagi kak yer...coz diorang tengah buat...

Aku : Angguk jer tanpa kata-kata (coz aku tau kalau aku time marah better jangan bercakap banyak takut terkeluar perkataan yang tidak sesuai)

Dalam beberapa saat  lebih kurang jam 6.17 petang....datang air.....pastu pizza....pastu sup dan roti...aku yang memang dah kebulur...makan pizza...tapi dah tak bape panas pizza tu...terbantut selera aku...tapi terpaksa jugak aku telan....tengah aku sedap makan...spageti aku sampai...pastu aku tak selera nak makan coz spagetti dia dah overcooked....al dente tu dah tak wujud....terbantut selera aku....last-last tak bis spageti tuu....aku try makan roti dan sup...sup dia cair...tak sesedap yang pernah aku makan dulu...memang pengalaman yang betul-betul mengecewakan... dan tak berbaloi dengan nilai duit yang aku bayar...



Ktorang makan tak sampai 10 minit...pastu blah..aku mintak en suami yang bayarkan kat kaunter...coz aku malas nak bertembung lagi dengan budak cashier tuh...takut memetir lagi kang....kalau sebelum ni ramai orang dok komplen perkhidmatan  kerajaan teruk...tapi perkhidmatan yang swasta bagi pon lebih kurang jugak teruknya...macam yang aku alami ni...tapi yang kerajaan jugak yang di highlight secara besar-besaran...bukan aku bermaksud yang perkhidmatan kerajaan tu sentiasa tip top...kadang ada masanya memang teruk...tapi kita perlu berlaku adil bila memberi pandangan...yang swasta pon bukan semuanya tip top...yang lagi teruk pon ada....

Kepada Pengurusan PIZZA HUT....kalau korang baca blog cikai aku nih...sila laa ambil perhatian seperti berikut:

1. Sila educate pekerja anda bagaimana untuk mengendalikan pelanggan dengan lebih sopan.
2. Sila setkan norma tempoh  masa bagi pelanggan untuk mendapatkan 1st hidangan bagi mengelakkan pelanggan mengunggu lama
3. Sila pastikan resit order diberikan kepada pelanggan setelah order di key in dalam sistem dan bukannya selepas semua hidang siap dihantar untuk elakkan order tidak di key in dalam sistem

Seperti tagline PIZZA HUT... eat laugh share.....tercapai tak??? eat? yesss...aku makan...tapi rasa hambar....laugh?? of cos not.....share?? yesss...aku kongsi citer pengalaman buruk makan di situ....kesimpulan....aku tak hadap nak makan kat PIZZA HUT lagi dah...korang pon tak hadap ngan duit aku kan...so baik aku pilih DOMINO"S PIZZA... pilihan utama aku... gerenti puas ati.....

Sekian laporan saya.....








41 comments:

  1. Pizza hut sekarang selain servis merudum, makanan dia pun dh teruk sangat kualiti... dominos lebih puas hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...kualiti makanan makin teruk..dominos mmg best

      Delete
  2. pizza hut rasanya servis memang lambat kalau nak compare dengan dominos . hm, kalau nak sangat makan pizza selalunya pergi dominos even maybe tak se'cheesy' pizza hut tapi still puas hati berbanding nak tunggu makanan sampai bila order kat pizza hut tu . hehe . opinion saya la :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy rasa dominos pnya lg cheesy tak mcm pizza hut...huhuuh

      Delete
  3. huuuhhu...pnh terkena masa tu, time raya kot...mintak sepageti carbonara, skali yg dtg mcm mee sup...kuah cair belambak...hahah...disebabkn paham masa tu musim raya, x lah sampai petir kuar... huhuuh...x dinafikan, stgh kawasan, pizzahut pnya service mmg mcm @$%^***......

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia silap hntr kot tu...sup + spagetii huhuhuh

      Delete
    2. Sup tu tertumpah dalam spageti tu...

      Delete
    3. waaaa....mgkin lah...x busy beno kot..dh lah x ckup tgn...

      Delete
  4. huhuhu...dapat rasa tahap kepanasan deana....saya yang baca pun turun naik terasa debarannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memg membara betul masa tuh...berasap huhuhuhuhu

      Delete
  5. ai pernah keja domino's.. klu lambat serve customer mmg kena la.. kualiti makanan pntg..klu nmpak xok mmg kna buat lagi n inform customer if lambat.. mostly domino's xdak dine in.. pizza hut selalu pergi xpernah puas hati..ada la sikit2 yg ok.. huhu.. dominos pun ada tmpt yg tak best.. depend jugak.. ini mmg uji sabar bila dah 40 mnit tggu x check customer xdpt order..tak kan xnmpak, ke buat2 xkesah.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pon xphm sistem mcm mne yg diorg guna...xamik kesah lgsung dgn org yg tercongok kelaparan tggu makanan

      Delete
    2. macam ni mmg xsuka kan.. mana ngan lapar, pastu blh plak wat camtu.. sal mamat yg lap sudu tu, rasa nak cocok sudu je kat telinga.haha

      Delete
  6. seumur hidup baru sekali jamah Pizza Hut...reason?..tak sedap dan servis LEMBAB..then skrg DOMINOS di hati

    ReplyDelete
  7. ohooo..wana dapat rasakan perasaan deanna tu..kalau wana pun kena dalam situasi tu memang marah juga..sakit hati, kecewa semua ada..mood makan pun hilang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huihh..mmg rasa terbako betul masa tuh...nsb bek kesabaran tu masih ada...

      Delete
  8. Salam singgah dari BUNDA...
    teruk betul servis kat situ yea...kalau bunda agaknya tak tunggu lagi...blah jer ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sbb singgah yer....

      sbb lapa sy tggu jugak...huhuhu

      Delete
  9. kalau 40 minit tunggu sesapa pun bengang pastu pulak tak de ke sapa2 datang tanya kalau dah kita dok congok kat situ almost 15min..meja kosong..bukan kita datang nk mkn angin...ehh...JM pulak yg mendidih..

    Tapi JM still resepct dgn Deanna boleh lagi proceed order dek kerana cxde dlm sistem..kalau JM blah camtu je..GERAM!!!

    kalau servis mcm ni...rasa mkn mcm tu..tak lama lah tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar itu indah...hihi...tp x agak2 lah diorg tu bg servis buruk mcm tu...mmg ptut Sis Deanna bg petir je...

      Delete
    2. Nsb bek sy masih boleh kawal lagi rasa marah tuh...coz marah tu setan suka...bila pkir lapa sy tggu jugak...co kalau pg tpt len pon kena tggu lagi...kang xmemasal org len kena tempias...huhuhuhu

      Delete
    3. kalau QA kan. mau angkat kaki dah..p tnggu tmpat lain lagi sanggup atau beli roti alas perut dlu.. mmg xkuasa nak tggu lagi..

      Delete
    4. Kalu SS... Silap2... Dah terbalik dah kot meja... Sampai dah tak kenal mana satu rambut cashier mana satu mop lantai...

      Delete
  10. Dah lama sue x mkn pizza hut jd x tahu perkembangan mcm mana.

    Cuma sue harap pihak pizza hut take note comment deanna ni seriously. Deanna kira sabar boleh tunggu. Kalo sue, blah je kot sbb kalo kuar dgn ank2 semua kena cepat..^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada budak2 lg susah kan..nak kawal diorg lagi...lapar lagi....aishhh...jgn laa jupa kes cenggini

      Delete
  11. kalo x kerana terdengar perbualan pn ngn org pizza tadi, mesti saya xbaca kisah ni..haha

    ReplyDelete
  12. saya yang baca ni boleh terasa aura petirnya kak...teruk betul la kalau kena macam ni.kalau saya, mau ugut nak sebarkan dalam surat khabar.huhuhi

    ReplyDelete
    Replies
    1. print screen blog ni... masukan kat ruangan aduan pengguna.. he he he...

      Delete
  13. alahai kesiannya nk makan jd mcm tu pulak. sabar ya

    ReplyDelete
  14. Kita ni sebagai manusia kadang2 berada di atas mahapun di bawah, manusia takde yang sempurna. Mungkin haritu hari busy diaorang, kita pun ape kurangnya kalau dah letih2 buat kerja mestilah kurang perhatian dan mamai . Saya pernah datang mase hari berkerja, layanan diaorang sangat bagus, menyambut dengan penuh senyuman yang ikhlas. Saya siap tinggalkan tips lagi. Dalam 20 minute sampai semua makanan yang di order. Cube kite berada ditempat mereka mungkin kite lebih teruk daripada meraka. Kelebihan kite mungkin berada di office, disite dan outstation , mereka pulak disitu . Semasa saya makan di sana saya bertanya dengan budak2 tu umur berapa kebanyakkannya mereka budak2 lepasan spm , mungkin mereka masih belajar untuk menjadi staf yang terbaik. brsngka baik kpada bdak2, mngkin diaorang tk ada pngalaman bkrja

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pnh bersgka baik dgn diorg tp sgkaan baik sy telah punah bila layanan yg dberi mengecewakan..sy bkn nk mtk makan free..sy bye atas perkhdmatan yg dberi..tp mereka dlm industri yg menyediakan perkhidmatan tidak boleh hanya bergntung kpd pelanggan yg bersgka baik...cuba jugak pahami situasi pelanggan mcm sy...nk bg tips @ x pda sy mereka layak dberi kalau perkhdmatannya amat memuaskan...masing2 kita ada pandangan...cuma pandangan kita mgoin berbeza sbb kita mengalami situasi yg berbeza...kalau sy mdapat layanan spatutnya sy rasa entry sy ini mgkin x wujud...sy percaya rezeki kita Allah dh tentukan..mgkin bkn rezeki sy utk menikmati perkhidmatan tip top di situ dn mgkin rezeki puan menikmati layanan yg tip top disitu...dan sy mgharapkan sesiapa yg mmbaca entry ini utk bersetuju dengan sy..coz entry ini hyala pandangan peribadi sy berdasarkan pengalaman yg sy alami sndiri..terima kasih ats komen yg d beri

      Delete
    2. Pembetulan....sy x mgharapkan sesiapa yg mmbaca entry ini utk bersetuju dgn sy

      Delete
  15. SS boleh bayangkan... Kalu SS main games Dinner Dash.... Cik Deanna Morni mesti pelanggan yang berasap2 tu kan? He He He....

    ReplyDelete
  16. ayu baru je g ioi city mall sabtu lepas
    mmg sesak plak hari sabtu ritu.
    nsib xp makan kat pizza hutt
    makan kt food court sane best
    kalau ayu kene cmni pon mmg ayu hangin je..
    ayu klau da xde mood mmg terus keluar je
    hahahha takott dorang buh pape je dlm makanan tuu
    xpon lapor je kat manager..
    kadang manager dorg yg xbuat kerja sbb xpastikan anak buah buat kerja dgn betul
    ha panjng lebar plak komen ni
    tp tula mungkin jugak buzy kott mase tu smpai terlepas pandang sbb sy penah kerja tpt cmni baru paham pasaan dorang..

    ReplyDelete
  17. sis x pernah mkn dlm pizza hut . selalunya org tapau dominos piza . selebihnya piza buat sendiri ... klu sis dah keluar awal2 lagi sbb blm byr kan ...

    ReplyDelete
  18. maybe sesetengah branch je kut..yg sy pnh pergi semua ok..

    ReplyDelete
  19. kes kes macam ni bukan berlaku kat Pizza Hut jer tapi kat semua kedai makan... baik yang amik oder tu melayu ke cina ke india ker sama jer... jadi saya bagi sedikit tips untuk elakkan benda ni...

    kalau dia tak tulis suruh dia ulang balik apa yang kita order... lepas tu tanya kenapa tak tulis....

    lepas tu biasanya Pizza Hut akan keluarkan bil awal tentang apa yang kita order untuk tick yg mana dah sampai... kalau 5 minit mende tu tak datang... kejar kat cashier...

    tapi kalau kejadian kejam macam kat atas tu berlaku, silalan email kan entry ni kepada beberapa pihak, Pizza Hut tempat tu, Pizza Hut pusat dan FB jugak... mudah2an viral... so tindakan akan diambil... dinegara kita takder sistem boleh nak saman menyaman...

    ReplyDelete
  20. Rasanya kalau restoran makanan segera ni ada supervisor kan?mesti supervisor tak pantau ni.ahahaha..IbuNoey pun ada pengalaman pahit dengan PizzaHut ni.tapi tu delivery order.pizza yang diberi sangat menghampakan..*sigh

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...