Sunday 4 January 2015

IKAN TEPEKONG


ikan


Assalammualaikum wbt....

Korang penah dengar nama ikan tepekong? Aku pon 1st time gak dengar nama ikan ni....apa special nya ikan ni??? haaaa....ni yang nak citer niiii....hihihihihi


Haritu..masa aku cuti balik kampung...aku de dengar abag ipar aku cakap kat sepupu aku...kalau ada ikan tepekong...reserve untuk dia..masa tu...aku tak amik port pon..coz aku tak penah dengar nama ikan tuh...sehari sebelum akak dan abang ipar aku nak balik ke kuching...sebelum maghrib sepupu aku datang umah aku....sepupu aku ni keje nye menangkap ikan di laut...dari jauh aku tengok dia bawak tong hijau...bila dah dekat...rupa-rupanya dia bawak ikan tepekong tu dalam tong tuhh....terkejut akuuuu...nak tau naper aku terkejut???? heheheheheh....ikan tu besar rupanya.....macam dalam gambar nih....


ikan besar


ikan besar

Haaaa...nampak tak ikan tuuu...sepupu aku simpan dalam freezer sementara tunggu akak aku balik...cuba korang teka harga dia bape???? murah jerrrr...ikan tu harganya RM28....murah kannnn....hehehehehe...next time aku balik kampung nak rasa plak la rasa ikan ni macam mana...nanti aku kongsikan citer ngan korang yerrr....hehheehehhe










41 comments:

  1. Mak aii besarnya! Buat masak lauk apa ikan ni, sis?

    ReplyDelete
  2. Sedap masak apa ikan tepekong tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe..ntah la..sy pon prtama kali dgr ikan nih..

      Delete
  3. wow.. 1st dengar... kikiki besarnya

    ReplyDelete
  4. uishhh besaq aih... rasa apa ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah laa zarul...xpenah mkn lagi..hihihi

      Delete
    2. Kalu ikan... Mestilah rasa ikan... He He He...

      Delete
  5. Nk mkn pun gerun.. Besar sgt. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh...kalau potong kecik2 baru laa xgerun sgt kannnnn

      Delete
  6. ha tudia besaq tu harga rm28 je ? murah gak la tu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah..harga adik beradik..hahahahha

      Delete
    2. order online ka Deanna tu SS. pstu masuk buku tiga lima kekeke

      Delete
    3. hahahah..nk online pon..ikan dah xde...

      Delete
    4. Kalu beli online... Ikan tak de... Tak boleh masuk buku tiga lima.. Tu kena bayo pakai buku lima... He He He...

      Delete
  7. tak prnah dengar lg nama ikan ni. memang besar la. hehee. tq ya bg komen pukal :)

    ReplyDelete
  8. macam ikan putihlah deana...murah tu....kalau dekat nak jugak pesan seekor dua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan putih mcm mne ehhh...sy xtau sgt nama ikan...hahahaha

      Delete
  9. ikan patin ke tu deanna ..kenapa kena gelar ikan tepekong ...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn ikn patin cikgu...sy pon xtau nape nama nye cenggitu..hihihih

      Delete
  10. Spesis ikan sardin ni. Tapi dia besar sikit. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan sardin de yg besar cenggini eh...hihihih

      Delete
  11. uisshhh kepala tu buat kari sedap hehehe

    ReplyDelete
  12. kali pertama tgk . besar tu boleh wat lauk kenduri ... mcm ikan tuna pun ada .

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..mcm ikan tuna...cuma kurus skit..hehehe

      Delete
  13. besarnya ikan..memang 1st time gak dengar nama ikan ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama ikan ni gelaran kt kpg sy...kalau tpt len mgkin nama berbeza..hihihi

      Delete
  14. Baru first time zumal dengar nama ikan nie ^-^

    ReplyDelete
  15. Uishhh tak penah dengar ni.
    Takjub jugak bila tgk saiznya.
    Apa nama lain ikan ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xsure lak nama len nye...len tpt mgkin len namanye..heheheh

      Delete
  16. lohh..kesian sama ikang tu di campak atas lantai giteww...sejuk tau hihhi...ikan dah dah masuk freeze rasanya dh x segar..isinya kurang manis

    ikan tepekong mmg x pernah dgr tapi bila sebut topekong mcm pernah dgr tapi x tahu apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah...topekong dlm bahasa ktorang tokong cina...

      Delete
  17. ikan talang nama nya di Semenanjung

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...