Saturday 18 April 2015

KARI PAK BRAHIM'S



Assalammualaikum wbt.....


Korang pernah masak guna brand pak brahim tak?? korang selalu guna menu yang mana satu?? yang pastinya aku selalu guna kuah rendang.....menu lain aku tak bape gemar......nape aku suka kuah rendang??? coz dia rasa kari.......aku ulang lagi  KARI.....hahhahaahhaha.....aku dan kari kan tak dapat dipisahkan...seharusnya laa apa yang aku masak banyak unsur kari....dan kuah rendang ni salah satu yang aku suka guna.....






Masa nak raya...aku akan borong banyak benda alah ni...akak aku pesan...coz dia pon suka kuah rendang pak brahim ni....tapi kalau korang pasan...tajuk entry aku KARI kan....pe kaitan dengan kuah rendang pulak kan??? cenggini....kuah rendang pak brahim rasa dia sebijik macam kari....bukan rasa macam rendang biasa-biasa tuhh...sebab tu aku kata kari.......hehehehhe...sekarang ni...harga 1 peket dah naik sikit...dalam RM4++....kat Jaya Grocer aku tengok dah RM5++....haritu aku masak laa ayam guna pes ni....nak masak sangat laa mudah.....meh aku ajar macam mana nak masak guna pes ni yerrr....hihihihi


1. Cuci ayam....potong kecik-kecik ikut suka korang laa kan...aku guna dalam  400 gram cenggitu laaa....

2. Perapkan dulu ayam tu dengan kunyit, serbuk kari sikit dan garam....dalam 10 minit cenggitu...

3. Goreng ayam tuhh....bubuh la serai sebatang dua....sampai dah keperang-perangan....

4. Pastu...baru letak pes tuhhh....kacau-kacau sampai sebati....buh gula dan garam bila perlu.......pastu dah leh tutup api....

5. Dah siappppppp....hehehhe




Taraaaaa.....gini laa hasilnyerrrrr....nampak macam kari kannnn....yang penting sedap...hehhehe...nyummm...nyummmmm.....jom cubaaaaaaa....hahahahhaha








37 comments:

  1. Dulu masa duk jepun, selalu jugak beli Brahim's...
    1 paket pun dah nak dekat 20 ringgit padahal kalau kat malaysia berapa rasanya lagi murah..
    tetiba rasa nak makan ala2 rendang, masak pun senang.. just campak je dalam kuali, gaul2 siap... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huihh mahal nyeee..kt mesia xsmpai 10 hengget je kan....

      Delete
  2. Macam sedap jerrr.. boleh cube nanti :)

    ReplyDelete
  3. Nampak sedap sgt deanna...nk kena g beli jg rempah ni. Sblm ni selalu tgk je..tak pernah masak guna paket instant..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg sedap sue..sy ni mls skit nk msk selagi boleh guna yg instant hahahaa

      Delete
  4. blm pernah cuba jenama ni ... pelik gak apasal tajuk kari tapi pas rendang ... heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik pes rendang... Kalu pes kuah lemak... Tak ke haruuu harunnn...

      Delete
    2. Hahahaah...mgkin org len rasa rendang kot..penggemar kari rasa kari

      Delete
  5. mmg memudahkan... tapi knp rendang rasa kari hahahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khas utk penggemar kari je kot eny hahaahah

      Delete
  6. sedap juga makan rendang perisa kari.

    ReplyDelete
  7. wana tak penah try lagi..nampak sedap tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wana rajin masak..xyah pakai instant hahahah

      Delete
  8. Replies
    1. Tolonglah menuntut! Keh keh keh...

      Delete
    2. Jom try...heheehe

      SS..sila menuntut dr yg pakar...hahaha

      Delete
    3. Nak try cari kat giant la nanti hihihi nak screen shoot pic nak buat rujukan

      Delete
  9. rendang tapi rasa kari eh? hehe. salu nengok org yg dok obersea post psl Brahims ni hehe

    ReplyDelete
  10. Apabila tokei kari berbicara tentang kari... he he he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Ash tak tahu ke tuan blog ni tokei chef kari... keh keh keh...

      Delete
    2. Hahaahah...chef la sgt..stkt guna instant...adehhh...terserlah kemalasan melampau

      Delete
    3. Xtaw la... la kak deaana tauke kari ke boleh tempah nak beli ni

      Delete
  11. macam sedap jer rupanya.. nanti nak cari laa pes nih..

    ReplyDelete
  12. tak ada alasan sekarang ni malas nak masak.. semuanya instant.. hehe..

    ReplyDelete
  13. parah....rendang pun dia boleh rasa kari...rasa rendang dan kari kan beda

    ReplyDelete
  14. pes ak brahim ni ceat di masak sedap di makan tapi x pernah beli sbb agak mahal

    ReplyDelete
  15. biasa beli nasi goreng segera or nari beriyani bawak semasa travel

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...