Friday 15 February 2013

ASYIK BERJALAN BILA NAK BEKERJA????

Haaaaaaaaaaaaaaaaa.....kasi sentap tajuk kali ni...bukan perr...der gak yg tanya aku...asyik bgtau aktviti berjalan jerrr....bila masanye bekeje?? ke mkn gaji buta??? tang gaji buta tu aku xtau laaa....yg aku tau...pg outstation tujuan utama adalah bekeje...kalau dapat jenjalan tu adalah sbagai bonus....sesape yg biasa g outstation tu tau laa rsnye mcm mn...dengan masa yg terhad...kite kena cover semua benda dengan pantas...takut tertinggal fakta atau maklumat...semak di pejabat auditi adalah peluang yg baik bg memastikan semua persoalan yg timbul dijawab dengan jelas  dan memberi peluang kepada mereka memperjelaskan isu yang dibangkitkan....sehabis mungkin masa itu digunakan sebaiknya...oleh itu otak digunakan semaksimum mungkin (aku refer pada otak aku sndiri...lain org lain otak nye yee)...so penat otak xsama dengan penat fizikal...tapi untuk kajian aku yg kedua nih...otak dan fizikal kena digunakan semaksimum mungkin...ini pengalaman pertama aku menggunakan otak dan fizikal sekaligus sepanjang kerjaya aku nih...kebiasaannya..otak yg diperah lebih...tp kali ni tenaga fizikal pon diperlukan kerana keje kali ni memerlukan kami mendaki bukit, masuk hutan, masuk kampung, meredah hujan dan panas...sukar untuk digambarkan....

Destinasi pertama di Kedah...pengalaman mendaki bukit meredah hutan yg byk pacat tak kan ku lupa....dan yg pling best aku hmpir pengsan....tp itu realiti yg kami tempuhi dalam melaksanakan tugas yg diberi....

kena lalu celah2 rumah org2 kampung.....
 
Pendakian pon bermula....

Berhenti seketika untuk amik napassss.....

hampir pengsan....3org tukang kipas termasuk ketua kampung...hihihiihihih

Anak sungai yg diharungi....

Berjalan kaki ke rumah org kampung di ladang getah.....kenderaan tak dapat masuk coz jalan licin 
Selesai di Kedah kami bergerak ke Sabah...hnya dapat berehat dirumah 1hari jer coz lepas balik dr Kedah kami terus ke Sabah....Di Sabah...cabarannye lain...antara yg paling mencabar ialah kami terpaksa menempuh jalan masuk ke kampung yg rata2 masih lagi jalan tanah merah, berbukit dan berbatu...perjalanan dari 1 tempat ke 1 tempat mengambil masa lebih kurang 1 jam...

mendaki di lereng bukit yang curam...

memanjat hingga ke tong biru.....

Seksanyaaaa laa nk mendaki...namun Alhamdulillah selamat smpai...

Dalam hujan pon masih gigih bekeje

Buah terap (dlm bhasa aku)....dihidang oleh Pengerusi JKK

Salah satu sumber air di perkampungan yg dilawat

Balik dari Sabah..kami berkampung skejap di opis seblum meneruskan outstation seterusnya di Kelantan...dulu aku penah post mengenai outstation di Kelantan di sini tapi tidak secara terperinci....di Kelantan cabaran lain...

pandangan penduduk di ambil kira....

sesi menemubual penduduk....

Tengah dok syok melawat ke kpg2...jupe plak org tgh wat gula melaka(xsure namanye ape)

Nira kelapa yg telah diproses....baunye harummmmmmm...


Pengalaman2 ini mengajar aku erti kehidupan yg lebih bermakna...kita yg mempunyai bekalan air yg sempurna sepatutnya bersyukur kerana masih ada lagi rakyat kita yg menggunakan sumber air seperti sungai, telaga, hujan, mata air dan sebagainya di pelusuk kampung untuk kegunaan seharian. Melihat kegembiraan penduduk kampung yg menerima bantuan air adalah sesuatu yg sukar untuk digambarkan. Pengalaman kami ini tidak seberapa kalau nk dibandingkan dengan pegawai2 dr agensi Kerajaan yg bertungkus lumus memastikan kemudahan bekalan air diberikan kepada rakyat yang layak....dan bukan semua kakitangan Kerajaan makan gaji buta.....renung-renungkan...

Sekian laporan saya..........



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...