Monday 29 September 2014

JOM BERKEBUN.....

Assalammualaikum wbt...

Seperti yang aku maklumkan pada entry yang lepas di sini .... semalam aku gi Nilai sebab nak gi 1 tempat.... Nilai Landscape Sdn Bhd .....wat pe??? Haruslaaa tujuan utama aku nak beli tanah aka planting soil....hehheeheheheh...nak berkebun katenyeeeerr....cewahhhhh....yang penting usaha tu ade...kannnnn..

Nilai Landscape ni dekat jer ngan umah aku...dalam 20km jerr...nak tau kt ne tempat ni??? senang jer nak carik...sebelah Oldtown Nilai...dekat dengan Giant Nilai....haaaaa...kalau sebut Giant tu gerenti leh agak kat mane kannnn....aku beli pe kat situ???? semestinye aku beli tanah...sebelum beli tu aku bajet RM100..bila dah sampai kat situ...ktorang tanya harga...diorang dah pek siap2 tanah...ikut suka laa nak banyak mane...ktorg beli 2 peket besar...1 peket RM13...pastu beli polibeg...1 keping 60 sen...kira polibeg tu saiz besar gak laa...then aku beli biji benih...kailan..sawi batang putih dan sawi park choy....aku beli benih sayur yang aku suka jerrr...heheheheheh...1 peket biji benih RM3....kalau kat Giant lagi murah...xsampai RM3...tapi sebab malas nak mengharung orang ramai kat Giant so aku beli jer laa kat situ...so total semua barang yang aku beli RM41.50....haaaaaa...bawah daripada paras bajet yang dibenarkan....hehehehehe

organic planting soil...tanpa najis haiwan...
Bila beli tanah macam ni kena perati betul2....kot2 laa ada sekali najis..kalau stakat najis ayam itik xpe lagi..takut najis yang tuuuuttttt....tuttttttt.....ttuuuuttttt...jerrrrr..korang paham kan..tanah yang aku beli tu de tulis tanpa najis haiwan...belek2 gak bungkusan tu kot2 de cop halal...tapi xde plak...hehehheheheeh....so aku tawakal jer laa...ohh yeee..sebelum terlupa...nursery yang aku g ni leh beli online...harga lagi murah..macam tanah yang aku beli tu RM10.40...biji benih RM2.40....tapi perlu aku ingatkan...delivery cost dia mahal....1km RM4@RM5....so kira sndiri laa yerrr...mane lagi berbaloi....hehehehehe

Asal-asalnya aku beriya nak beli tanah ni sebab aku nak tanam sendiri daun sup...daun sup tu aku beli  kt pasar tani sekali dgn akar...banyak lak tu...so aku bubuh dalam air...daun tu segar kembali....pastu aku ingat nk tanam serai gak...memandangkan umah aku ni dah xde tanah nak bertanam...so kena laa tanam dalam polibeg...semalam en suami dah pindahkan daun sup tu ke dalam polibeg...1 peket tanah tu leh masuk 4 polibeg yang ktorg beli...1 polibeg untuk daun sup...1 polibeg untuk serai...1 polibeg untuk park choy...dan 1 polibeg untuk kailan...


Ni daun sup nyerr....banyak kannnnn

Serai 3 batang jerrr...heheheheeh

Serai tu pon aku beli kat pasar tani haritu...sengaja amik serai yang masih baru...balik umah aku letak dalam air sekali ngan daun sup tuuu...so akar dia dah kuar skit dan daun dia pon dah naik....harap2 tumbuh laa yerr....park choy ngan kailan ktorang tabur jer biji benihnyee...ni laa 1st time aku tanam tumbuhan...xtau laa hasilnye nanti macam mane...hihihihihihi

Ktorang baru guna 1 peket tanah..so ade baki lagi...nak tengok dulu yang ditanam ni hidup ker x...kalau hidup leh tanam lagi...baru laa guna tanah tu balik...semoga projek ni berjaya...sama-sama kita doakan yerrrr.....aminnnnnn...



4 comments:

  1. Wah... idea yg sangat berguna. Tahniah anda ada blog yg banyak info. Jemput blogwalking di www.yatiadam.com

    ReplyDelete
  2. hehehehhe...kita de info sikit jer..tu pon melalui pengalaman sendiri..harap2 dapat membantu rakan2 yang len...terima kasih kerana singgah yer...(^_^)

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana singgah yerr..(^_^)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...