Friday, 24 October 2014

CARA SENTAP KUTIP HUTANG...






Assalammualaikum wbt...

Penah x korang menghadapi...orang pinjam duit kita..tapi xreti nak bayar...ataupon....kengkawan beli barang atau kirim barang ngn kita..dah dapat barang...dia diam sejuta bahasa???? penah kannn??? Aku dah biasa dengan keadaan itu....aku selalu anggap mungkin bukan rezeki aku...coz nk pujuk hati...

Hutang ni jangan main2 ye kawan2 sekalian...hutang tu sampai akhirat kita bawak...aku ni malu nk kutip hutang..kadang ade kes kengkawan nak pakai duit..kalau de duit lebih aku kasi gak laa pinjam walaupun xbanyak...penah sekali tu..dia pinjam coz kete eksiden...so aku kesian...bagi laa pinjam...brape aku bagi?? biar laa rahsia...bila aku dh bagi dia kata xckup...aku kata..kalau lebih dr itu aku xmmpu nk bagi...dia desak aku lagi...last2 dia kata..."aku dh penat2 carik orang lain untuk pinjam duit..ko masih xnak tolong aku" waaaaa....berbisa weii ayat dia...padahal b4 tu lgi aku dh ckp aku xmmpu nk bagi yang dia nak...sampai dia putus kawan ngn aku...aku redha jerrr...coz  pada aku..kawan yang hadir bila dia kesempitan duit ...xyah di layannn...hutang dia yg beratus tu sampai skg xdibayar...xnak kawan ngn aku pun..hutang masih tetap hutang...duit tu hasil titik peluh aku bekerja memerah otak...tapi tu semua ayat aku masa marah...hehhehehehe...skg aku redha jer laa...aku anggap kalau aku dapat balik kutip hutang tuu..aku anggap rezeki..kalau xdpt..aku redha laa..bukan rezeki akuu....de laa tu bahagian aku yang xpatut aku dapat....

Itu baru 1 daripada byk kisah orang hutang aku...ade yang beli barang xbayar2 pon ade...yang kata hutang kejap...tapi smpai skg pon xberbayar pon ade...so aku anggap semua tu..kalau ade rezeki..ade laa tuhhh...redha jerrr...hehehheheheh

So korang plak macam mne??? Mesti de yg alami kes mcm aku kann...korang nk tau kekdah kutip hutang yg paling sentap x? Meh sini aku kongsi mcm mne cara...coz aku jupe cara ni pon secara tidak sengaja....heheheheeh...



Haaaaa....ada brani kaaaa??? Hahaahahaha...kutip hutang cara halus...halus mcm mne laa agaknye yeee....halus tutur kata??? Halus mcm makhluk halus keee??? Hahahahahah...ntah laaaaa...banner ni aku jupe otw balik umah...kalau korg lalu kt coffe village kt pinggiran putra korang akan  nmpak banner ni...masa aku tgk banner ni terkejut gak tgk..tertanya2 cara halus tu mcm mne...heheheheeh..tp bagi aku..aku xperlu kot suh org len tlg kutip hutang bagi pihak aku...bkn smpai berjuta liun pon kannn...so korang de brani nk try cara mcm ni????? Heheheheheh


8 comments:

  1. sy tak pandai nak tuntut hutang. ;'(
    serba salah kalau nak mintak. kang kalau mintak cakap berkira. kalau tak mintak, memang sah2 la tak dapat balik duit atau barangan yang dipinjam tu.

    ReplyDelete
  2. Tu laaa...sy pon sama...xreti nk mtk hutang...heheheheeh...tu yg redha jer tuuu

    ReplyDelete
  3. saya pun da mslh sma..kwn berhutang smpai skrng xdngar berita..redha je lah

    ReplyDelete
  4. Kan...mmg da yg suka berhutang tp xnk byr...kita redha je laa kann (^_^)

    ReplyDelete
  5. Heheehe..ntah laa..terkejut tgk iklan mcm ni

    ReplyDelete
  6. Ada gak kwn2 sis yang jenis susah nk bayar hutang ni..dh berkali2 kita ingatkan tetap lupa..bukan byk pun..rasanya lepas ni mmg susah sikit nk beri hutang org mcm tu

    Cara Halus?..eee..seram pulak..tapi kalau hutang tu beribu2..harus jgk guna cara tu kan kalau dh xde cara lain..tapi ade ke yg nk coba tu

    ReplyDelete
  7. tu laa...kdg2 kita dh bagi hint pon wat2 lupa..cara halus guna mgkin dh terdesak kot..tp kalau sy..biar miskin dunia asal xmiskin akhirat..(^_^)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...