Sunday, 26 October 2014

HADIAH DARI KAMPUNG

Assalammualaikum wbt...

Kali ni aku nk citer...pasal hadiah dari kampung...hehehehe...hadiah pe?? Sabarrrr...baca smpai abis yeeee....biasa kalau korang balik kampung mesti bawak banyak barang kannnn.....yang korang angkut tu laaa hadiah dari kampung....hahahhahaahah

Hari tu anak sedara aku balik kampung...cuti .....so bila dia balik sini balik...harus laaa bawak hadiah dari kampung.... mak aku mesti xkan biarkan dia balik dengan tangan kosong....heheheehheh...nak tau dia bawak pe???



Taraaaaaaa....korang tau ni pe diaa? Ni laa kelupis....penah makan x? Heheehehehhe...sape2  yg penah dok sarawak mesti kenal ni pe...dalam nye pulut...guna daun palas...cara nk wat complicated sikit...masak pulut ngn santan dalam kuali...bila dah half cook...letak dalam dulang...masukkan dalam daun...pastu ikat...biasa ikat dengan daun nipah yang di hiris nipis...tp kalau xde pakai tali mcm dlm gambar pon boleh..lepas dh ikat baru kukus...sampai masak...aku kalau bab letak dalam daun xreti...tp kalau ikat aku terer...coz masa aku sekolah dlu...mak aku jual kelupis nii...utk tampung belanja...yelaaa..hidup susah kannn....so tugas aku tolong mak ikat kelupis dan kukus...dah kukus...anta g kedai....kira laku laaa kelupis nih..cuma nk wat dia mmg leceh sikit...



Selain kelupis...de ikan dalam gambar ni...aku xtau nama ikan ni kat sini...kalau kt kampung aku di panggil ikan beletot...besar gak ikan nii...dapat je haritu...aku terus bakar dalam pemanggang ajaib...xyah letak garam..coz ikan ni memang fresh...sepupu aku baru tangkap kat laut..nape aku panggang ikan ni?? Coz aku nak makan ikan ni dengan kelupis...kari xde...so makan dengan ikan pon sedapppp..heheheeheheh...sebenarnyee..de banyak ikan yang mak aku kirim....de ikan kilat...gonjeng n empirang...haaaaaaa...korang penah tgk ikan tu semua??? Len entry aku tampal gambar yerrr...hehehehehe


Lagi mak aku kirim buah mangga...de dua jenis...yang bujur dan bulat...semua dah masak..manis gilerrr...ni mesti mangga dkt umah aku kt kampung...sekeliling umah byk pokok2 yang dtanam...dulu buah limau pon ade...skg dh xde dah pokok tuhh..pokok mangga masih adeee...lagi mak aku kem cili api....coz dia tau ktorg giler makan cili api...untuk makluman korang..umah aku kt sini...cili merah besar tu xmasuk umah aku..yang de cili api jerr...coz cili merah tu xpedas....ktorg kt umah ni suka pedas..so stok cili api sntiasa adee....hehehehehehe...ok laaa len kali aku citer lgi yeee.....selamat berhujung minggu....hehehehehe

22 comments:

  1. Untung la ada kiriman drp kampong. Memang itu yg ditunggu kalau tinggal jauh mcm akak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehheeheh...memang ini laa saat yg d tgu..rsa mcm bukak hadiah..

      Delete
  2. pernah dengar kelupis tapi tak pernah makan.hehe.
    majoriti sume mak2 macam ni kan. bila balik kampung, memang penuh bonet kereta dengan buah tangan dari mak. kalau tak sempat balik, akan usaha kan jugak kirim barang pada sesiapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehee...kalau de pluang jupe kelupis jgn lupa rasa tauuu...kalau ikutkan mak sy semua benda dia suh bwk..tp bila nek flight terhad sgt brg yg peh d bawak...hihihhihi

      Delete
  3. rasanya kelupis tok kmk tunggah pulut panggang. mun cx sik silaplah nak. tp mun betul pulut pgg, nang nyaman tek. huhu.

    amboi banyak kiriman dr kampung owh. huntonglah. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheheh...bukan pulut panggang...pulut panggang dlm daun pisang...pasya di panggang...kelupis di kukus...tapi mek suka duak2..pulut pnggang n kelupis...

      Delete
    2. hahhaa yakah? haha aoklah. kelak ktk post pake cx lah nak. boleh cx rasa. hehhe

      Delete
  4. kuih kelupis tu samadengan burasak rasanya . burasak ni makanan org bugis di pagi raya ... mangga tu bal sikit ... geram tgk .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheheh...mungkin jugak kot..coz sy xpnh tgk burasak...mangga tu dh tggal kotak je..hihihihi

      Delete
  5. Wahhh...nak gonjeng...sila letak dlm nasik lemak bungkus yer puan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehh..bukan u diet ke xmkn nasik? Hahahahaha

      Delete
  6. hhahahha...xckup k pos...lom papa gik dh abess

    ReplyDelete
  7. saya tak pernah dengar kelupis dan ikan ikan tu semua. ni pertama kali. ilmu baru ni.

    ReplyDelete
  8. de pluang g swak leh kenal semua tuuu...hihihihi

    ReplyDelete
  9. kelupis? x pernah mkn..ingatkan ikan terubok tadi :-)

    ReplyDelete
  10. ikan terubok pon ade...tp sy minat sgt ikan terubok..hihihhi

    ReplyDelete
  11. Kelupis ni macam pulut panggang kan...cuma cara balut tu berbeza :)

    ReplyDelete
  12. Sedapnye entry kali ni.. baca plak time lapar.. haha..
    kelupis tu macam burasak makanan tradisi orang bugis

    ReplyDelete
  13. macam ketupat palas je cara masak pulut tu..yg beza cara balutan saja

    ReplyDelete
  14. Kelupis xpernah dgr n mkn.. Untung ole2 banyak tu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...