Friday, 19 December 2014

BOLEH TEKA NAMA MAKANAN INI?



Assalammualaikum wbt....


Masa balik kampung haritu...aku memang amik kesempatan untuk makan segala jenis kuih yang aku jarang jumpa...kebetulan sepupu sebelah umah aku ni jual kuih-kuih untuk dihantar ke kedai-kedai sekitar akmpung aku...so pe lagi...aku pon mengorder laa kuih-kuih yang dia jual tuh..siap dia bagi lebih lak tuhh....hahahahahahha...


Kuih yang aku nak kongsi kali ni..sekali lagi menggunakan pucuk daun nipah @ daun muda....nama kuih ni sebenarnya bukan la asing dikalangan kita nih..cuma bentuk dia memang lain daripada yang korang selalu jumpa...tak caya??? cer tengok gambar kat bawah....


Pernah tengok?? Ini laa kuih kegemaran aku....chantek kannnn?? Korang leh teka nama kuih ni??? masih tak leh teka ehhh....ok...aku tunjuk gambar 1 lagi yeeee....


Nahhhh....mesti dah leh teka dah kannn....ini laa dia tapai nasi...biasa aku jumpa di semenanjung ni tapai pulut...tapai nasi aku tak pernah jumpa lagi...kat tempat ktorang tapai nasi ni tersangat laaa femes...bahan yang digunakan untuk buat sangat laa simple....nasi (guna beras biasa)...."ragi" (sejenis yis) dan gula....tapi macam mana proses seterusnya tu....hmmmmmm....aku tak reti...hahahahahhaha...tapi aku rasa...dia campurkan semua bahan tadi tu....digaulkan dan dimasukkan dalam bekas daun yang telah "dianyam"..dalam bahasa aku emboyong....pastu diperam semalam...dan pagi esok leh dimakan untuk bekpes...kalau korang perasan...kat daun tu diorang guna 1 lidi yang agak panjang untuk tutupkan...sebenarnya lidi tu biasanya digunakan sebagai garfu bila makan tapai ni....kalau aku makan..aku akan guna lidi tu untuk potong tapai dan cucuk tapai tu untuk masuk dalam mulut...dan gunakan gigi untuk mengunyah...hahahahahaha....sampai cenggitu sekali aku kannnn...kalau korang ada kesempatan jumpa makanan ni sila la cuba yer....hihihihi


pssstt.....peringatan mesra....pastikan beli dari sumber yang halal yerr....hihhihi



28 comments:

  1. pestime lak jumpa tapai nasi...

    ReplyDelete
  2. Tapi nasi tak pernah jumpa.. Kalu tapai pulut tu biasa... Sama rasa ke?

    ReplyDelete
  3. kalau di sabah kena gelar makanan ni KOMIS sebab ada ragi kan...unuk kan makanan di Sarawak..

    ReplyDelete
  4. tak pernah jumpa dan rasa lagi yg ini...

    ReplyDelete
  5. oooo... tapai nasi.. lain ekk bungkusannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhee...kt tpt ktorg mmg dbungkus mcm ni...

      Delete
  6. Oh kat sana balut ngan pucuk daun nipah ye..
    Tempat akak jarang ada tapai nasi. Tapai ubi ngan pulut je. Kalau teringin tapai nasi, kena buat sendiri :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah..tpt sy tapai nasik jer ade...tapai len xde...hihihihhi

      Delete
  7. tapai...tok yg rasa mok balit tok...huhuhu..

    ReplyDelete
  8. Tapai kan? huhuhuh tak suka makan pun tapi arwah nenek selalu buat dulu

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. hihihhi...deee....xhalal kalau xbayar lagi...

      Delete
  10. sedap kan? tapai ubi pun sedap ^_^

    ReplyDelete
  11. haah la kalo tapai pulut biasa la tgk. 1st time ni tgk tapai nasi hehe. daun tu pun mcm ala2 daun palas pon ada hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe...daun dia mmg len dari daun palas...nnti kalau de pluang jumpe ...try yerrr...

      Delete
  12. err tapi kalo ana, segala jenis tapai mmg x pandai makan hehe

    ReplyDelete
  13. tapai sedapnya... first time tgk guna daun nipah nie... byk keguaan la pokok nipah nie

    ReplyDelete
  14. Ohooo..ni feberet wana tau..paling suka makan yang telah disejukkan dalam fridge..hee..nikmat makan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul laaa...letak dalam fridge lagi sedap...heheeheh

      Delete
  15. tapai nasi? biasa makan tapai pulut je..mmg baru bagi JM lah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...