Sunday, 2 November 2014

AYAM MASAK KICAP KARI

Assalammualaikum wbt...

Harini aku nak kongsi 1 resepi yang simple tapi sedap....sedap ker?? Harus laaa sedappp...hehehehehe....resepi ni memang resepi aku sendiri coz aku tmbah bahan2 yang sesuai dengan tekak aku..so aku namakan resepi ni....ayam masak kicap kari...


Bahan2 nye sangat mudahh....bawang merah dalam 3@4 biji sederhana...bawang putih 2 ulas..serai sebatang...rempah ratus...bunga cengkih..buah pala dan kayu manis..serbuk kari...aku guna kari babas yang untuk daging...kicap masin@lemak manis..sos tiram...dan ayam..aku guna dalam 400g...sebelum memasak..aku perapkan dlu ayam dengan kicap dan lada hitam...perap kejap jer..xyah  lama2...

Bila nk masak...mula2...tumbuk@hiris bawang merah n bawang putih..serai ketuk2 manja...pastu bubuh minyak masak dalam kuali...masuk bawang n serai tadi tuu..pastu masuk rempah ratus..kacau sampai naik bauu...pastu...letak sebuk kari...dalam 3@4 sudu...goreng sampai tukar kaler gelap sikit..pastu letak air dalam setengah cawan...kacau lagi..smpai kuar minyak...bubuh ayam...kacau smpai sebati..bila ayam dah kecut bubuh laa sos tiram dan kicap...bila ayam dh masak letak laa garam n gula ikut selera...kalau korang nk bubuh kerisik pon boleh...kuah dia akan lebih pekat dan sedap...

Tu jer yang aku sempat kongsi kali ni..nti kita share lagi yerr...kalau korang dh cuba resepi ni jgn lupa share hasil nye yeeee...heheheehe





7 comments:

  1. Sedapnya... terliur kak.. jemput blogwalking di www.yatiadam.com

    ReplyDelete
  2. cx biasa juak masak dan makan to cx tunggah nama nya kicap berempah. hehhe tp nang nyaman. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehh. bukan 'to' but 'tapi' ..hehe typo pulak

      Delete
  3. ishh..terliur hai baca pepagi nih

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...