Sunday, 12 April 2015

IKAN BILIS GORENG KICAP SUPER PEDAS



Assalammualaikum wbt....


Ini laa menu aku kalau aku malas nak masak.....hahhahahaha....sebenarnye ini menu yang aku paling suka....coz pedas.....aku paling suka makan pedas.....untuk makluman korang....cili merah ka cili hijau ka...memang tak jejak umah aku nih....yang ada cili api....dan bukan cili api yang hijau biasa-biasa tu....tapi yang merah menyala.....kadang orang panggil cili api vietnam.....memang pedas......hihiihihihih





Menu ikan bilis goreng kicap super pedas tu memang menu dari aku kecik-kecik lagi....cuma masa tu akak aku selalu buat guna cili api jeruk....tapi pedas jugak la....bila aku dah besar...tahap pedas aku pon upgrade....tahap super pedas.....kadang sian gak ngan en suami...coz dia tak bape tahan pedas...tapi sejak dah kawin dia nye tahap pedas pon dah mula upgrade...kalau dulu tahap tadika....sekarang dah tingkatan 4.....aku nye level pedas tahap.....graduation from U....hahahahahahahaah.....memang super pedas....kadang makan sambal ayam penyet aku kena tambah sambal lebih...coz tak rasa pedas......walau pon orang lain makan dah tahap melecur lidah....hahahahahaah....

Berbalik kepada menu ikan bilis goreng kicap super pedas aku tuhhh...nape jadi super??? coz kuantiti cili api nya memang banyak giler aku letak...tapi tu pon aku kurang jugak kuantiti nya coz takut en suami aku langsung tak leh makan...sian dia kannnn.....heheheh.....nak wat menu ni tersangat laa senang......


1. Goreng ikan bilis garing....jangan lupa cuci dulu sebelum tu yerrr....hihiihih
2. Goreng cili api, bawang merah, besar dan putih yang telah diracik...jangan lupa jugak untuk cuci sebelum diracik....hehehehe
3. Bila dah agak kekuningan...masukkan sos tiram sikit....kacau lagi tauuuu
4. Masukkan ikan bilis.....kacau-kacau...buh kicap.....aku guna kicap lemak manis....
5. Masukkan garam dan gula bila perlu....pastu tutup api ....dah siappppp


Mudah kan....ni menu orang kampung macam aku....hehehehe...kalau korang rasa nak cuba..leh laa...tapi kalau korang elegi sepi dengan menu cenggini.....korang tengok jer laa yerrrr.....selamat mencuba....hehehehe




Klik banner untuk join GA aku 












54 comments:

  1. ya Allah nampak sgt sedappp!!!! nanti nak cuba buat juga tq hehehehhe

    ReplyDelete
  2. Kalu malas masak.. Memang tak de menu... Tutup mulot tido.. Ha Ha Ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau malas masak...tido la kan hehehe

      Delete
  3. Ini raja pedas ke pe nih.. Ha Ha ha..

    ReplyDelete
  4. Tak letak rempah KARI? He He He..

    ReplyDelete
  5. suka betul ye akak makan pedas. saya pun jenis orang yang tak tahan pedas sangat.

    ReplyDelete
  6. wah..baca je pun dah melecur lidah..hehe

    ReplyDelete
  7. surrender laa bab pedas tahap super pedas.. memang tak tahan laa kalau pedas sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah...kalau xbiasa jgn..nnti sakit perut

      Delete
  8. selalu kat kg ada sambal ikan bilis ijau.. yang tu pun CT colek sikit2 je..
    x snggop nak makan banyak2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huihh..sy suka sambal hijau tuu...hihihi

      Delete
  9. nmpk mcm x pedas aje... hihi... tp lauk gini lah yg best!!

    ReplyDelete
  10. boleh msk byk, simpan wat stok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xdan nk jd stok..terus abis...hahaha

      Delete
    2. slagi msh nmpk, mst syk nk mkn aje...tehihih

      Delete
  11. mkn ngn bubur, waktu hujan2, mmg daebak!!

    ReplyDelete
  12. wana pun suka makan ikan bilis goreng tapi tak tahan pedas sekarang..pedas manja boleh telan lagi..hihik :)

    ReplyDelete
  13. cili hijau dan cli merah tak jejak rumah? ni mesti kes dorang cari alamat rumah x jumpa ni heeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorg slh umah...tu yg xjejak tuhh hik hik hik

      Delete
    2. pegi jalan rumah jiran...

      Delete
  14. nampaknya lidah dah SEBATI dengan PEDAS..sel-sel pedas di atas lidah tu dah mati agaknya ahaahha...tu sebab ratu pedas tahap kuar u...ahahaha..JM suka gak pedas tapi yg light dan penuh kasih syg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huihhh...berkasih syg gitu...mklumlaa org tgh berchenta hahahahaha

      Delete
    2. ahahahaha..CINTA pada Ilahi

      Delete
    3. Alhamdulillah...cinta Ilahi membawa ke syurga...hihihi

      Delete
  15. jap..jap...goreng cili padi tu...tak perlu tumbuk or blender lah eh Deanna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xyah...hiris jer..nti sedap nk kunyah...hahaaha

      Delete
    2. ishh...mkn cili cam mkn kacang...

      Delete
  16. letak kicap lemak manis? mesti kicap JALEN kan..kan kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harus laa jalen..hahahahahah

      Delete
    2. xde kicap JALEN, sy pon x lalu mkn!! ^-^

      Delete
  17. ikan bilis mahal skrg...500g pun dah RM7.00

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehh tu kira murah laa tu JM..sy selalu jumpa sekilo 30 hengget

      Delete
    2. Size aje kecik,tp mahal!! Bilis oh bilis..

      Delete
  18. sedapnyeee... belanja la sikit hihihi

    ReplyDelete
  19. Mak aaiii, ratu pedas ni.. Klau I nasi tak habis la pedas2 sangat ni..heheheee...

    ReplyDelete
  20. perut tengah lapar... memang sedap sangat lah... cer bila dah kenyang... simpan dulu tunggu perut lapar pulak

    ReplyDelete
  21. Nampak sangat2 menggoda dan memancing selera!

    ReplyDelete
  22. uh , blh geng dgn sis ni . cili api merah tu mmg x blh blah ...

    ReplyDelete
  23. Sangat terliur tengok la alangkah dapat mkn syoknya..ekin alahan dengan ikan bilis

    ReplyDelete
  24. Mudahnya resepi! Okay boleh try. Tp cx selalu fail bab goreng garing2 ni.. cpt aje lemaunya nanti hahaah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...