Sunday, 9 November 2014

AYAM MASAK RENDANG KARI



Assalammualaikum wbt..

Kali ni aku nak kongsi 1 resepi yang mudah...aku bagi nama masakan ni...ayam masak rendang kari...nape rendang??? hehehehhe...sebenarnya bukan laa macam rendang biasa...lebih kepada masakan kari sebenarnye...cuma xmasukkan air untuk cairkan kuahnye...nape kari??? untuk makluman korang..aku adalah peminat tegar kari...kalau boleh semua masakan aku nak bubuh kari...hahhahaahhaa...

Berbalik kepada resepi kali ni..cara nak buatnye senang jerr...ayam potong kecik2...aku suka potong kecik2 coz senang nak makan..xsuka ayam yang potong besar2..kecuali kenny rogers...hihihihi....aku guna ayam dalam 400g...pastu macam biasa..untuk rencah...aku guna bawang merah...bawang putih..serai....asam keping..rempah ratus...cengkih, buah pala dan kulit kayu manis...dan bahan terakhir serbuk kari babas..

Potong bawang merah dan bawang putih...nak tumbuk pon boleh..nak blend??? kalau blend bubuh air aku xsyorkan...coz resepi ni xperlukan air byk...secawan jer dah ckup...serai ditumbuk manja...pastu tumis bahan yang ditumbuk tu...skali ngn rempah ratus dan asam keping...sampai naik bau...pastu bubuh serbuk kari...goreng bagi dia tuka kaler gelap skit...then masukkan air secawan....kacau lagi sampai terbit minyak...masukkan ayam...kacau sampai masak...jangan bubuh air lagi tauuu...nnti kuah kari jd cair...dah tukar jadi gulai kari ayam lak kang..heheheheh...bila ayam dah nak masak letak laa garam dan gula ikut selera masing2...

Haaaa...dah siap...leh laa hidangkan...makan dengan nasik panas2...memang sedap....sehingga mengangkat pinggan kosong untuk refill nasik...hhahahaha...selamat mencuba yeee......

8 comments:

  1. saya pun suka makan kari juga. tapi akibat selalu mentedarah kari hari hari kat kedai, nak tengok kari pun dah tak lalu dah. hahaha

    ReplyDelete
  2. hahhahaa...sy hari2 amik kuah kari kt cafe opis...ujg mggu masak kari lagi..

    ReplyDelete
  3. lauk kat atas ni kalau makan dengan nasi panas ditambah dengan sambal belacan. adoii, boleh berpinggan2. haha

    ReplyDelete
  4. hehehe...tu yg risau naik berat badan coz mkn byk...adehhhhh

    ReplyDelete
  5. hhaahahha...haah..g mane2 mmg carik kari..

    ReplyDelete
  6. sis JM yang baca ni pun dh dapat rasa mmg sedap..nk try buat..pastu cicah ngan roti gardenia..mesti sehingga menjilat jari (yg tu jgn percaya propa je lebih) hahaha

    ReplyDelete
  7. hahahhaa...betul...kdg en suami sy suka cicah ngn roti...dia kata sedap...alamak...terpuji diri sendiri lak...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...