Wednesday, 6 January 2016

SESI JALAN-JALAN DI PASAR SIBU


Assalammualaikum wbt....


Hari terakhir ktorang berada di Sibu, ktorang tidak lepaskan peluang untuk berkunjung ke pasar besar Sibu.....dekat jer dengan hotel....jalan kaki dalam 5 minit dah boleh sampai....balik dari tempat tuan rumah....ktorang agak lewat sikit keluar....dalam 5.30 petang lebih kurang....risau jugak takut pasar dah tak ada orang.....tapi bila ktorang sampai kat pasar tu....tu diaaaaaaaa....ramai betul orang....peniaga pun masih banyak barang jualan.....ktorang minta pemandu drop ktorang kat situ dan pemandu jadi pemandu pelancong ktorang....bawak ktorang jenjalan kat pasar tu.....ktorang apa lagi....membeli belah sambil tak sedar diri....hahhaahaha....mesti ada yang tertanya-tanya...benda apa nak beli kat sini....sebenarnya kan...banyak benda boleh beli kat sini...terutama sayur...segar dan murah.....ada sorang member aku ni nak beli sayur midin....sebab suami dia pesan....hihihihi....gigih carik.....







button mushroom murah kat sini....RM3 untuk 1 pinggan




inilah buah kristal atau lenggeng......aku pun kali pertama jumpa....hihihi


Memang meriah betul pasar situ.....rasa macam nak beli semua jer....nasib baik pikir susah nak bawak semua...kalau tak mau berkotak ktorang angkut.....hehehheh....misi kawan aku nak beli midin berjaya....cuma aku tak sempat nak snap gambar midin tu macam mana....coz orang ramai sangat...aku suka beli kat peniaga kaki lima....diorang jual sayur segar....dan satu yang teruja sangat bila tengok buah lenggeng atau kristal....kali pertama aku tengok dan rasa buah tuh...kulit dia keras tapi isi dia macam buah longan....rasanya sedap dan manis....nak bukak buah ni....kita kena kepitkan dua buah tu sampai keluar bunyi "krakk".....peniaga kat situ siap demo lagi macam mana nak bukak buah nih....heheheh...meh tengok apa yang aku beli.....





Terung Asam



Inilah hasil tuaian aku.....3 benda jer.....pes laksa sarawak, terung asam dan buah kristal.....aku beli pes laksa sarawak Hj. Manan sebab ia produk orang muslim dan ada resepi macam mana nak buat laksa sarawak disertakan disitu....tapi sampai sekarang aku tak buat lagi...adehhhh....hahhaahahha.....terung asam tu aku beli sebab tahan lama....boleh tahan seminggu....dan aku dah masak guna terung ni....memang sedap....dulu aku pernah kongsikan cerita pasal masakan yang aku buat guna terung ni SINI .....sebenarnya banyak jenis maskan yang boleh guna terung ni....ada masa nanti aku cerita lah....hehehhe.....lepas tu aku beli buah kristal....aku beli 2 kg....heheheh....lesap dah buah ni aku makan....hhhahahaha....next entry aku tunjuk macam mana rupa isi buah kristal ni yer....jumpa lagiiiiiiii.....hihihi







Autopublish : 06.01.2016   1130 am





34 comments:

  1. ala, gambar ayam xde?hehehe..biasa ke sarawak ni, terubuk masin memang wajib dibeli

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.....xlarat dh nk pusing belah yg jual ayam laa sal

      Delete
  2. buah kristal...ermmm pertama kali dengar dan tengok..mula mula sekali tengok macam manggis warnanya..rupa salah la pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kulit mcm manggis...tp kecik jer saiznyer hehehe

      Delete
  3. First time tahu ada buah kristal. Mesti sedap kn? ^_^

    ReplyDelete
  4. bile baca pasal sayur midin tuh teringin jgk nak tgk..tapi tak sempat ek nak amek..huhu..buah kristal tuh pon first time dengar..

    ReplyDelete
  5. lama x makan pucuk midin..dulu selalu makan kutip belakang rumah jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. bestnyer leh kutip belakang rumah....hehehhe

      Delete
  6. fuh,banyak gak hasil tuaian tu.

    ReplyDelete
  7. kenapa buah tu tak bersinar-sinar? kristal katakan.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kang ada pulak orang amik buat rantai..haha

      Delete
    2. band kristal tu bersinar jugak ehhhh.....hahahhaha

      Delete
  8. Buah kristal pun ada? First time dengar nama buah ni..

    ReplyDelete
  9. buah kristal ada...agak2 buah berlian ada tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. adaaaa.....nnti sy namakan buah berlian tuuuu....hahahhaa

      Delete
  10. best jalan2 kan KD..dapat sayur segar...laksa sarawak..sedapnya

    ReplyDelete
  11. tentu sedap buah kristal tu..dah isi macam buah longan 2 kg pun tak cukup

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha....mmg xcukup kak...nyesal lak bli sikit

      Delete
  12. Salam tahun baru, DM!

    La awat tak bagi tahu pergi Sarawak? Kalau tak, dah tentu-tentu buat kiriman terubuk masin dan kek lapis. Nasib baik kata dalam hati dia.. Hehehe!

    Akak tak pernah dengar dan tengok pun rupa sayur midin dan buah lenggeng tu. Inilah first time mendengar dan melihatnya. Nasib baik sekarang pakcik google ada dan banyak membantu. Kalau ada kekeliruan boleh google jap ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahah.....pergi senyap2 je kak....bab2 keje kena senyap2....low profile kekdahnyaaaa....ahakkkkkkk...hahahhaha

      Delete
  13. pes laksa sarawak tu saya berkenan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak ke??? nnti sy tgk ada lebey x....kalau ada nnti sy bg.....hehehhehe

      Delete
  14. sibu tanah tumpah darah kamek! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe.....tnh tumpah darah xdpt dilupak nakk....

      Delete
  15. klu jumpa pucuk midin kat celah2 pokok kelapa sawit , ambik gambar ya . mana lah tahu saya dah biasa jumpa tapi tak tahu itu pucuk midin ...

    ReplyDelete
  16. tak pernah sampai Sibu lg.. nampak semua fresh2 dan murahh gila !! teringin gak nk makan laksa sarawak tp xda org buat kt utara ni.

    ReplyDelete
  17. rasanya , sayur tu pun mcm kenal ... nape lah cendawan tu murah giler ... huhuhuuu

    ReplyDelete
  18. midin tu menda menatang
    tu buah kristal tu pun first time tengok
    menarik betul

    saya belum penah sampai ke sana
    tapi menariklah pasar dia
    kalau saya pun habis semua saya borong
    cendawan tu yang geram tu

    ReplyDelete
  19. besar gak pasar sibu kan... xpernah tengok lagi terung asam tu... ada resepi buat laksa sarawak tak hihihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...