Sunday, 18 October 2015

BANTU SETAKAT YANG MAMPU


Assalammualaikum wbt....


Bulan lepas aku dan en.suami pergi Giant Nilai....nak beli barang dapur sikit...selesai jer membeli ktorang singgah kejap kat kedai Kings....en suami nak makan pastri kegemaran dia...tengah aku syok pilih pastri yang ada kat situ...tetiba ada orang panggil aku....siapakah???





Aku didatangi oleh 2 orang budak kecik...sorang lelaki sorang perempuan....umor dalam 7 ke 8 tahun.....budak perempuan tu muda sikit dari yang lelaki tu....aku rasa yang lelaki tu abang dia.....



Budak Perempuan :  Akak....nak beli tak kerepek ubi ni? (sambil dia tunjuk kerepek yang dia letak dalam
                                 troli besar Giant)

Aku                      :  Kerepek ubi apa ni?

Budak Perempuan :  Kerepek ubi pedas kak.....beli la kak....sedap ni....ktorang jual ni sebab malam ni ada
                                 nak buat kenduri aruah.

Aku                      : Oooo...yeke....berapa harga nya?


Budak Perempuan :  RM5 sebungkus kak...


Aku                      : Meh bagi 2 bungkus


Budak Perempuan :  Terima kasih kak...


Lepas tu berlalu la dua beradik tu dengan troli yang ada kerepek tuh...dan aku sambung balik pilih pastri...selesai bayar...aku pergi kat en suami aku cerita apa yang terjadi....masa aku pergi kat en suami...aku nampak budak 2 orang tu tengah jual kerepek kat adik-adik perempuan kat depan pintu masuk Giant....dan aku tengok diorg pun beli....terdetik rasa kesian pada mereka...kecil-kecil lagi dah berusaha untuk mencari rezeki....dikala rakan sebaya duduk dirumah sambil melayan TV atau games.....teringat aku kisah aku masa kecil....mengambil upah menjaja kuih dan ikan disekeliling kampung....tapi pengalaman itu akan mematangkan kita....


Sekumpulan adik-adik perempuan tengah pilih kerepek diorang

Ini kerepek yang aku beli daripada diorang
Ini jer yang mampu aku tolong mereka....walaupun sebenarnya aku tak berniat nak beli kerepek ubi...tapi atas dasar ingin membantu aku beli juga....makan atau tak itu bukan soalnya...kalau aku tak makan sekali pun aku boleh sedekah kat orang lain....dapat juga pahala kan....balik rumah..en suami aku dah makan kerepek tuh....kes selesai....hahahhahaha.....aku harap adik beradik tu berjaya menjadi insan yang berjaya satu hari nanti....aminnnnnnnnnnnnn......





Autopublish : 1230 18.10.2015







44 comments:

  1. kannn kesian tgk budak2 macam ni... kecik2 lagi dah pandai cari rezeki. Sebenarnya ekonomi skrg makin tenat, cuma kini yang nampak golongan atasan yg mewah berbelanja.. yg dibwah makin parah..kais pagi makan pagi, kais petang makan petang T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Orang yang susah makin kena himpit, kena tindas...

      Delete
    2. tu laa..berat mata memandang berat lg bahu yg memikul....sedih kan

      Delete
  2. waallaikumsalam...
    dua anak gadis yang menjajakan keripik ubi tersebut mungkin dikirim kehadapan untuk menguji sekaligus mengasah hati agar kita tergerak untuk saling menyayangi dan perduli pada sesama terutama pada orang yang kurang mampu.
    semoga belanja di giant nya menjadi berkah untuk keluarganya yah

    ReplyDelete
  3. Aminnn...lillahitaala...moga Allah permudahkan setiap urusan kita dan mereka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aminnnnn....moga dipermudahkan urusan mereka

      Delete
  4. alhamdulillah rezeki adik2 tu, smg terus dimurahkan rezeki deanna dan adik 2tersebut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga2 bertambah jugak rezeki mereka kan sue :)

      Delete
  5. kesian kecik2 dh pandai meniaga.. smoga murah rezeki dorang.

    ReplyDelete
  6. kesiannya diorang..ramai lagi orang susah di Malaysia ni ye..semoga nasib mereka terbela

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...masih ramai lg yg kurang mampu kt mesia nih...

      Delete
  7. semoga dorang dimurahkan rezeki :)

    ReplyDelete
  8. Amin...agak2 kenduri arwah siapa ye, menjaja utk buat kndri arwah bagus bdk2 ni....;-)
    Eyhh2 sis duk nilai ke,ingt duk kl....;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa...nk tya lanjut segan pulak...moga dipermudahkan urusan mereka....bkn dok nilai tp sepang...sempadan nilai hihihi

      Delete
  9. InsyaAllah Allah permudahkan urusan mereka, aamiin

    ReplyDelete
  10. Salam singgah!

    Kalau sayalah, memang lebih rela membantu mereka ni berbanding dengan warga asing yang banyak mengemis dalam negara kita ni. Kalau disuruh pilih pun memang saya lebih suka membantu anak-anak macam ni. Pernah sekali dalam pukul 9 malam saya nampak seorang budak ni menjual sagun. Kita ni bukan nak sangat makan sagun tu tapi sebab kasihan melihat keadaan budak ni, belilah juga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu MD...org kita pun masih ramai yg kurang mampu....harus bantu mereka stakat mn yg kita mmpu...kdg kita beli bukan sbb nk mkn tp sekadar membantu mereka..... :)

      Delete
  11. "balik rumah..en suami aku dah makan kerepek tuh....kes selesai"...
    HAHAHAHHAAAA...
    awal tu bukan main cakap, makan ke tak belakang kira.. habis jugak masuk mulut kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kes selesai tu yg mahal tu hihihihi

      Delete
    2. hahahahha...penyelesaian masalah yg amat mudah

      Delete
  12. Sekurang-kurangnya ibu bapa/penjaga mereka ni usahakan juga buat kerepek ubi untuk dijual. Budak-budak ini akan belajar nilai usaha berbanding orang-orang yang hanya tahu tadah tangan meminta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu farrah...rezeki yg diusaha begitu rupa akan lebih berkat kan....

      Delete
  13. Agak2 satu paket tu berapa ratus gram, sis? Nampak macam banyak gak tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...5 rggt tu kira murah kalau byk gitu

      Delete
    2. alamak...xsmpat nk timbang la farrah....terus ngap haritu hihihi

      Delete
  14. sedapnya kepek ubi..makan sambil tengok tv...

    ReplyDelete
  15. Sebenarnya... Kat mana2 pon ada.... Elok lah mereka ni berniaga dari mintak sedekah kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. biar la berniaga dr mtk sedekah kan....berusaha tu penting

      Delete
  16. mudah-mudahan murah rezeki deanna
    nampak sedap juga kerepek tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aminnnnn....en suami kata sedap kepek tuhhh YY hihih

      Delete
  17. 2 beradik tu guna troli giant lah eh...salute kat adik2 tu sbb x malu utk menjual dgn cara tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah..dia usung je troli tu smbil tya org keliling...gigih diorg carik rezeki kan

      Delete
  18. budak-budak skrg mana mau buat keje2 mcm tu...maybe 2 beradik perah hidu susah so perasaan malu tu tolak ke tepi janji dapat duit kan..kesian plak ngan nasib mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...budak2 skg lebh suka tgk tv n main game jer...hya yg betul2 ssh jer merasai pengalaman mcm ni....moga diorg terus tabah

      Delete
  19. budak sekrg cuma tau mita RM tapi tak tau nak cari sendiri . pastu leh lak pi merungut ... kita dulu sanggup ambil upah petik biji kopi ...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...