Tuesday, 8 September 2015

CARA SIMPAN BUAH RAMBUTAN


Assalammualaikum wbt....

Aku paling suka buah rambutan....terutama yang merah bentuk lonjong...sedap betul rasanya...kalau jumpa rambutan 1 bekas tu aku boleh makan sorang...punya lah tahap pelahap kan...hahhaha...tapi kalau dapat banyak rambutan..macam mana nak simpan?? kalau simpan macam tu jer nanti lama-lama kulit dia jadi warna hitam dan mula la buah dia jadi busuk...memandangkan aku pemggemar rambutan yang tegar....aku suka simpan rambutan banyak-banyak....tapi macam mana aku simpan??? meh aku kongsikan kekdah nya....hihihihi






Haritu aku dapat berbungkus-bungkus rambutan FREE....hehehhe....sayangkan...lagipun tak rugi dapat rambutan tu boleh simpan dikemudian hari....caranya senang jer...tanpa memerlukan kos tambahan....hahhahaha....mula-mula....kupaskan buah rambutan tuh.....pastu cuci dengan air untuk buang getah dia....ada orang batuk sebab getah dia....lepas cuci...toskan...pastu letak dalam bekas bertutup.....pastu masuk jer dalam peti ais....haaaaaaaaaaaa...apa susahhhhh??? senang je kan.... hahhahahaahah.....



Ini la hasil rambutan yang aku dah kupas....putih gebu isinya....lepas toskan tu aku bubuh dalam bekas tupperware....masuk dalam peti ais...boleh dimakan bila-bila....makan masa ia sejuk memang sedap...kalau nak tahan lama letak dalam sejuk beku.....aku baru letak 1 hari dalam peti ais...balik dari kerja...aku dah berangan nak makan buah tu bila sampai rumah....sampai jer rumah aku bukak peti ais....tengok-tengok dah separuh....cehhhh...ini mesti kerja anak sedara aku nih...dah sikit dah tinggal...nanti aku nak suh dia ganti balik.....cehhhhh...giler kejam kan....kedekut betul...tak baik tauuuuu.....kah kah kah......tapi ini semua cerita bulan lepas...sekarang ada musim lagi ke??? kalau tak pun tunggu musim akan datang la yerr......hihihihi



















57 comments:

  1. selalu simpan macam ni... tapi x sampai seminggu dah masam

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehh...masam ehh...kena tos air betul2 tuh...kadang air berlebihn menyebabkan dia cepat masam...sy selalu simpan dalam yg beku punya...tahan lama...tp kalau simpan dalam peti ais biasa...selalu xsmpai 2 hari dah habis....pelahap...hehehhe

      Delete
  2. sep! kita pun suka sangat makan rambutan ni
    tapi tak suka makan yang dari peti sejuk
    rasa macam tak best pula kalau makan sejuk...hehe

    ReplyDelete
  3. Haha
    ..

    Sabo jer lah DM...

    saya pun mmg ... bli je rambutan terus buang kulit simpan buah rambutan tu dlm peti ais...

    Mkn time sejuk best ooo...

    Durian pun sama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi....huda...durian pun simpan jugak ke??? sy kalau durian xsmpt nk simpan dh lesap hahahha

      Delete
    2. Doyan tu jadi tempoyak klu lupa nak makan hihihi

      Delete
  4. saya pun hantu rambutan... meh sep sikit... hehehehe

    ReplyDelete
  5. Mama kat rumah memang selalu buat macam ni sebab dia tahu anak dia malas kupas. Kalau dah kupas tu cepat je habis. hehe

    ReplyDelete
  6. tak best simpan dlm peti sejuk.. tak fresh..haha.. nak2 plak basuh buah tu.. tapi xpala selera lain2..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS suka cara Kari! SS pon buat camtu... kalu dah banyak mampu ke nak telan semua Suidaaa oiiii... kena laa simpan!

      Delete
    2. haah....kalau byk mana larat nk mkan semua....kena simpan laa jugak kan....hehehehhe

      Delete
    3. Mungkin Suida lebih suka bergayut kat pokok... Petik yg fresh... Hi hi hi...

      Delete
    4. SS...yelaaa...org tu ada pokok belakang rumah....petik bila nk makan jer...senang la kan...hahhahaha

      Delete
  7. last week balik kmpung dok menghabiskan sisa baki buah atas pokok. makan sambil tenggek kat dahan..pergh, layan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waaa.....mkn ats pokok pastu kulit cmpak kt org bwh....hahhahaha

      Delete
  8. Rezeki Jgn ditolakkan Deanna..wana pun bt Perkara yg sama..kupas dan masuk dlm peti sejuk.Mkn bila2 masa..easy..^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu wana....rezeki tuh kan....hehehe

      Delete
  9. kak yan suka rambutan budak sekolah..manis
    .serat tak ikut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah...rambutan budak sekolah tu mcm mn kak yan??? rambutan yg budak sekolah beli ker??? ke petik??? hahahha

      Delete
    2. rambutang budak sekolah? rerambut panjang, isi tebal biji kecik tu kan kak Yan

      Delete
    3. ye ke JM??? budak sekolah mmg rambut pjg??? hehehe

      Delete
  10. rambutan berasal dari Rambut Hutan... motif beritahu? saje nak merapu kat sini... keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. motif utk suh belajar sejarah nama buah hahahaha

      Delete
  11. semua buah boleh guna teknik yg sama tak? ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. teknik ni utk buah yg ada rambut hutan jerrr kah kah kah

      Delete
    2. buah dadu, buah dada x leh guna teknik ni...ada cara lain

      Delete
  12. JM pun suka rambutan...setiap kali pegi pasar beli 3 kilo RM10..x sempat nk simpan sekali harap je dh habis...sbb bukan mkn seorang

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3kilo rm10 mahe giler kot, next time dtg je umah Cikna free je kot, Cikna xde dusun cuma tanam keliling rumah, ade 5 pokok m'mndngkn KT umah kami b'3 je sdhnye agih2 kat jiran2, mmbr2 kt sklh,bawa blik kg, pastu tiap2 hari b'kelah dlm kls....;-)

      Delete
    2. CikNA!!!! umah kat kat mana? bg alamat heeee

      Delete
    3. haah....cikna tlg poskan kt ktorang hahahah

      Delete
  13. skrg masih ada lagi rambutan..kat pasar tani byk..tetapi x best sbb dh x fresh

    ReplyDelete
  14. Naik basikal pergi ke pekan,
    Singgah membeli periuk belanga,
    Sungguh manis bila dimakan,
    Kulitnya merah berambut pula.

    harhar2 terfantun lar fulakk., ;p

    ReplyDelete
    Replies

    1. sungguhpun hitam sibuah manggis
      jangan dibuang ditengah laman
      sungguh enak rasanya manis
      itulah dia si buah rambutan


      cewahhhhhhhhhhh....berfantun kita wakkkkk....hahhahaha

      Delete
  15. Haah...1st time dapat tau cara ni rasa kagum..sebab tak terfikir pun cara nak selamatkan buah rambutan ni..guna penutup supaya buah kekal fresh..

    Tapi ada keburukan dia..kikik..buah cpt abes..asik mkn je. Saya pun suka rambutan..tp yang lekang je.yg xlekang bye bye.. :)

    ReplyDelete
  16. Klu Cikna suka rambutan gula batu & bdk sklh, klu rambutan gading tu jeling je SBB xsdp. Klu kreatif mcm2 leh buat dgn rambutan ni....;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. rambutan gula batu mcm mn pulak ye?? hihih

      Delete
  17. Dulu2 mls nk g kerja, Cikna kupas kulit rambutan ptg msk dlm bekas xbasuh trs mskkn dlm freezer, mandi tgh mlm then melahap rambutan tu esoknye confirm demam.... At least dpt MC sambil t'senyum,...;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waaa....teknik utk dpt mc ke cikna...hahhahah

      Delete
  18. Kalau dah kupas dan dapat makan yang sejuk-sejuk tu...memang sedap yang amat.
    Tinggap ngap..nagp..ngap :)

    ReplyDelete
  19. Betul tu, makan rambutan masa sejuk memang sedap ^-^

    ReplyDelete
  20. boleh buat koktail juga lah deanna ...

    ReplyDelete
  21. kupas mcm ni senang.. nanti tak cepat busuk. laju habis. hehehe

    ReplyDelete
  22. ekin rambutan suka mkn tapi jarang2 la.. bab kupas ekin la sip hiris buang biji tu hihihi hbs selalu kalu mkn

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...