Tuesday 28 April 2015

BILA TIBA HARIJADI SI HITAM


Assalammualaikum wbt.....


Setiap tahun bila tiba harijadi si hitam.......gerenti rasa resah gelisah....mana taknye...setiap kali harijadi dia...memang banyak pitih berterbangan.....tapi pe kan daya.....aku terpaksa redha jerrr....yang paling sakit bila tengok quotation untuk insurans dia....tu diaaaaa......ratus-ratus gitu......lebih-lebih lagi lepas bulan Februari haritu bila bank negara arahkan untuk naikkan lagi premium insurans kete.....maka....ko bayar jer la kan....nak cakap lebih...ko bukan nye nak pindah duduk negara lain kan.......hahahhaha....sape yang paham...paham laa kan...kalau paham berbisaaaa tauuuu....hahhahahahahaha....










Haaa...nampak tuhhh...bape hengget aku kena belanja si hitam aku tuhhh......tu premium selepas GST yerrr....kali ni aku tuka company insurans....sebelum tuh..aku guna ETIQA...tapi selalu sangat buat onar ngan aku....akhirnya aku tuka company lain....apekah onar nye??? hahahhaah....meh nak story skit....biasanya aku selalu renew insurans thru online....dah 3 tahun kot aku setia dengan ETIQA renew online....dan sepanjang tempoh itu jugak la aku sentiasa kena kol diorang mintak suh anta polisi....aku dah capek laaa nak follow up sentiasa....bila dah fed up...aku tuka jerr insurans lain...aku amik dengan Takaful Malaysia....sebabnya....pertama dekat dengan opis aku....jalan kaki jer....kedua...dia ada rebat 15% dari nilai premium kalau tak de tuntutan dibuat untuk tahun itu....haaaaa....kan best tuhhhhh.....dulu ETIQA pon ada bagi gak cheque kat aku sebagai profit...tapi adalah dalam RM40++....tapi bab aku kena follow up tu yang aku kecik ati....terus tuka angin....hehehehe....

Untuk makluman korang..sebelum-sebelum ni aku kol jer bank aku untuk buatkan insurans dan roadtax...diorang renew dengan ETIQA jugak tapi semua tu bank yang uruskan...yang aku tau...dapat polisi dan roadtax....so aku tak yah pikir dah...tapi sejak bank aku tuh dah pindah ke tempat lain...aku malas dah nak carik orang in charge....coz dulu selalu deal dengan sorang akak tu jer...tapi dia dah pindah cawangan lain...sejak dari tu aku wat sendiri....beli online jerrr....








Bila insurans dah selesai...aku kena settlekan roadtax dia pulak....aku selalu guna Myeg jer...coz senang....biasa kalau buat pagi....petang tu jugak diorang buat....cuma kena bayar lebih sikit la kan...pada aku bayaran tu pon ok jer daripada kita sendiri dan pegi pejabat JPJ....minyak lagi...masa lagi...kira berbaloi la kan....hihihhi...haritu aku buat pagi.....petang tu dia dah hantar....cepat kan....dulu aku pernah tuka IC...aku wat guna Myeg jugak...boleh amik keesokkan harinya di JPN Putrajaya....selagi boleh aku buat yang online...coz jimat masa dan tenaga....hehheheeh....selepas settle semua...maka harijadi si hitam disambut dengan meriah....dan tarikh harijadi baru telah bertukar dan dipamerkan dengan bergaya sekali di muka depan.....hihihihihi




Klik banner untuk join GA aku 

46 comments:

  1. Saya pun amik dgn takaful jugak..sebb senang opis dia dekat dgn rumah..pastu tiap2 tahun dapat cek refund..wpun 7/80 hengget je tapi okla...heheh

    ReplyDelete
  2. ada good info dari story ni utk org baru nak merisik kereta.. hehe

    ReplyDelete
  3. Sue masih setia dgn etiqa..semua bank yg tlg uruskan...kalo dlm situasi deanna mungkin sue akan bertukar cari yg baru sbb ianya menyusahkan urusan kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ikutkan mmg nk setia..tp dh xlarat dh kan..penat..hehehe

      Delete
  4. Abg ekin tahun lepas baru roadtax guna myeg gak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah mudah hari ini call esk smpai.. tggu bulan 8 ni pulak sedia duit hahahah

      Delete
  5. remeh juak dgn etiqa duhal
    hb kmk ambik takaful ikhlas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mun online nang ada remeh skit..mun g opis nya trus mgkin xda msalah kali hihihi

      Delete
  6. Sometimes I feel I was born in the wrong country! Keh keh keh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perrggh...which country do u prefer? Khi khi khi

      Delete
    2. I'm suppose born in Bangladesh... He He He...

      Delete
    3. huihhh...leh laa kuch2 hota heiiiii....adik manissss...hahahhaha

      Delete
    4. SS kena tukar nama....biar ada bunyi Bangladesh sikit.

      Delete
    5. SS bukan kuch2 hota heiii... Tapi kuch2 hotakkk terburai dah nih... Keh Keh Keh...

      Delete
    6. SS dah ada nama laa CIkgu... Minahkumari! Keh Keh Keh...

      Delete
  7. Separuh dari pendapatan dah abis untuk tax dan insurans!

    ReplyDelete
  8. ingatkan apa tadi si hitam tu rupanyaaaa keta ye..
    biasalah tu kan sbo je kalau time tax dan insurans ni kan

    ReplyDelete
  9. cik merah pny bufday bln 7.. setiap tahun main kutu utk bufday cik merah. rela dlm terpaksa tau..haha. sy pn pakai takaful. best kn dpt balik rebate 15% tu. akak, nk senang ko jer bank yg pegang grant keta akak tu n bank in duit insurans + roadtaz kt diaorg. nnt semua diaorg settlekn n tmbah jer rm5 untuk courier roadtax tu ke tmpat kita. stiap thun pn sy buat mcm tu..mudah n snang.hehe. sehari dh settle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis laaa kutu beras kat umah panjat rambut... He He He...

      Delete
    2. NS....hehhehe...telah diciterkan nape xsuh bank settlekan dalam entry di atas...

      Delete
    3. SS...leh guna sabun cuci tgn utk buang kutu2 tuhhh kat rambut....hahahhaha

      Delete
    4. Ingatttt! Guna sabun cuci tangannn okeh basoh rambut! Keh Keh Keh...

      Delete
  10. klu dpt dok berunai ok gak ... heeee

    ReplyDelete
  11. Si Silver saya bulan 10 birthdaynya. Tapi dari sekarang dah asing duit sikit2. Klu tak nanti meraung tak makan by tengah bulan :)

    ReplyDelete
  12. "ko bukan nye nak pindah duduk negara lain kan.......hahahhaha....sape yang paham...paham laa kan...kalau paham berbisaaaa tauuuu" <------------- tak faham ayat ni..tapi JM nk pindah ke Korea ngeh ngeh ngeh...hihih

    ReplyDelete
  13. mmg tak berETIQA lah kalau mcm tu...baik TUKAR takaFULL tu...dak pun tukar nama ETIQA kepada JM ke SS ke..mesti x perlu nk follow up utk polisi...will me email on time giteww kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. dak pun tukar nama ETIQA kepada JM ke SS ke <<<---- Ini apa kena mengena plak nih sayanggggg?

      Delete
    2. nanti leh bagi servis mantop!

      Delete
  14. tapi sejak bank aku tuh dah pindah ke tempat lain? SEJAK BILA ADA BANK SENDIRI....ahahahha...sengaja cari fasal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bank Kari Sdn Bhd...
      * Carik pasal jugak! He He He...

      Delete
  15. epy belated besday si hitam...si hitam ni lelaki ke pompuan?...kirim salam ke dia eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besday si itam tapi tuan dia yang tiupkan lilin... He He He...

      Delete
  16. bila tiba harijadi yang satu ni memang pening pikir duit..banyak belanja kena kuarkan..

    ReplyDelete
  17. salam kenal , info bagus .amy ada juga rasa nak masuk takaful :)
    sila singah blog baru amy http://luahanfarhana.blogspot.com/

    ReplyDelete
  18. dah la harga kereta mahal, sampingan sampingannya macam insurans pun mahal juga sekarang ni kan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...