Friday 10 April 2015

SUDAH BAYAR CUKAI PENDAPATAN???


Assalammualaikum wbt......


Di saat GST sedang berkuatkuasa...cukai pendapatan pon harus diselesaikan....korang dah bayar cukai pendapatan??? ke tak layak kena cukai?? kira bersyukur laa kalau korang belum layak kena cukai..bagi yang dah layak tu...jangan buat diam tauuu...nanti kalu income tax dapat carik korang..habis laaa....kena denda dan akan dikira cukai dari mula.....huiyoooo...banyak woooo duit terbang melayanggggg...huhuhuhuuh




Sebagai orang yang bertanggungjawab...aku pon kena bayar cukai pendapatan...hihihihi...bertanggungjawab laa sangat kannn....tiap2 bulan PCB mmg akan ada kat payslip aku tuhhh....tapi bagi aku...aku lebih suka banyak kan potongan zakat tiap bulan...lagi barakah...hehehe...so tahun ni...aku kena bayar lagi cukai pendapatan...walau pon dah buat PCB dan zakat...tetap masih kena cukai....huhuhuuhuh



Haaaa....nampak tuhh...aku kena bayar RM77.85 lagi....kadang-kadang..orang macam aku ni laa yang tidak selalu bertuah...nak tau nape?? hehehehehe....cukai tetap bayar...tapi nak dapat kemudahan lain kurang layak....macam contoh BRIM...huhuhuuh...tapi aku redha jerrr laa...golongan pertengahan macam kami ni selalu tidak bernasib baik....BR1M tu aku memang tak layak...heheheh....tapi aku masih pelik...orang yang tak layak..masih jugak nak mohon...bila dapat...dia salahkan kerajaan coz sistem tak leh tapis dia....duit dia nak....tapi soklan aku....kalau dah tak layak..perlu ke nak mohon?? ramai lagi kan yang lebih memerlukan...aku punya prinsip...kalau dah syarat kata aku tak layak..aku tak kan mohon...coz integriti dalam diri tu kena ada...jangan hanya lantang persoalkan integriti orang lain kalau diri sendiri pon tak de integriti...ehhh...macam emosi lak kan...hahhahahahah....so kepada yang belum bayar cukai pendapatan...sila laa buat pe yang patut....pepaham jer laa kannnn hahahahaha.......



37 comments:

  1. Saya dua-dua layak - bayar cukai dan BR1M tak layak...tunggu menanti bila LHDN nak bayar balik jer...hehehe,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skg diorg cepat je byr blik..kdg xsmpai seminggu dh dpt...hehehee

      Delete
  2. Alhamdulillah, sue pun lebihkan byr pd zakat. Mudah mudahan harta kita suci..

    ReplyDelete
  3. bagus mentaliti tu... bantuan2 mcm tu sbaiknya bagi kpd org yg betul2 memerlukan. even kt skolah pn ada scenario mcm ni. nak tipu gaji bapa apa semua smata2 nk kurangkan spending money

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah..ramai lg yg memerlukan...kita yg xlayak ni better jgn laa amik hak org yg lebih berhak...

      Delete
  4. Assalam Deanna..

    Wana jenguk sini..maaf lama x singgah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm wana....xpe...bila2 masa leh singgah sini...dah sihat ke wana?? hihih

      Delete
  5. Wana golongan yang terkecuali..hee ;)

    ReplyDelete
  6. masih belum layak.. hehehee....
    selamat menyumbang kepada income negara Kak D

    ReplyDelete
  7. bagus kak D ni sembang bab integriti.. I layak apply Brim, tapi klu tak apply, kira camna tu.. hahahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg ptg kena layak dulu....dah layak xnak apply tu terpulang la kan....baru laa integriti hehehe

      Delete
  8. saya berada dalam golongan terkecuali tax. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe.....kira sumbang untuk GST jer la nnti kan

      Delete
  9. Membaca perenggan akhir sis dengan senyuman meleret. Ada benarnya,.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kdg org xsedar farrah....integrity tu kena ada hihihi

      Delete
  10. wpun x dpt br1m tapi still ada bonus . ok juga la tu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukur dengan apa yg ada...hihihi

      bonus pon kena tax...hehhehe

      Delete
  11. kan... org kata golongan bawahan yg teruk ttp yg pertengahan pun teruk gak huhuhuhu

    ReplyDelete
  12. Kalu dapat BR1M sekali pon.. Guna untuk bayor GST... Sama jeeeeeeeeeeee!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.pi mai, pi mai..tang tu jugak.

      Delete
    2. sekurang2nya ada gak duit utk bayarkan GST...darpada xde lagnsung....hahahahah

      Delete
  13. dapat BR1M ke tak dapat ke sama jer.. akan abis untuk GST jugak.. huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi yg betul2 perlu...BR1M pon xcukup utk byr GST..siannye huhuhuh

      Delete
    2. yang tak dapat lagi sedih huwaaaa..

      Delete
  14. rasanya mak n ayah dah selesaikan jugak ni.. ehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena selesai awal..kena penalti kang hihihih

      Delete
  15. Biasa la tu kalau gaji besar..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhu...makin besar periuk makin byk kerak

      Delete
  16. dah bayor!...PCB pulak....bila gaji naik PCB pun naik....rugi lah hidup bujang..PCB tinggi sob sob sob

    ReplyDelete
  17. Xde kena bayar cukai... kalau cukai pintu ada la. Hihihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...