Saturday 25 April 2015

JOM AUDIT GST


Assalammualaikum  wbt.....


Korang pasan tak sejak GST diperkenalkan makin ramai orang alert dengan GST....termasuk laa simpan simpan resit-resit semua untuk disemak....heheheheh....mungkin sebab baru lagi kan..tu yang ramai yang semak resit masing-masing....sebenarnya...elok la kan....biar kita tau apa yang kita beli....aku pulak...selama ni memang suka semak resit...tak kira la ada GST atau tak....aku suka belek resit...mungkin dah terbawak-bawak tabiat tu agaknya...coz kalau ikut keje aku...memang cenggitu laa kan....semua benda nak kena kira...nak kena teliti semua benda....kadang aku suka perati tarikh dan no.resit/invois...dah terbiasa la kan.....hehehehehe




Bila aku tengok resit..mula laa aku tengok satu-satu senarai harga...kadang...kuar dari kaunter jer aku dah belek resit tuhh...kadang kalau tak de keje sangat aku tengok satu-satu barang yang cashier scan....haaaa...sampai tahap macam tu aku perati....dah jadi kebiasaan kan...hahahahah...so bila da GST lagi laaa aku perati...even aku check satu-satu no ID GST kat website.....punya la rajin....bab siasat-menyiasat memang kemahiran aku....hahhahahaha....

Macam haritu...aku beli barang kat Giant...tak ada la banyak sangat barang nyer..tapi aku masih jugak belek resit macam biasa....aku kira satu persatu item dalam tu dan semak sama ada sama tak dengan nilai GST sepatutnya.....meh aku tunjuk gambar resit tu yerrr.....









Semua benda dalam resit tu aku perati....terutama simbol S dan Z....kena tau tuuu apa maksudnya....baru la  leh kira bape sebenarnye GST yang perlu dibayar.....kalau korang tengok resit dalam gambar tu korang rasa betul tak kiraan tuh???? heheeheheh....jom sama-sama kita kira ....kalau korang rajin la kan....hahhahahahahaha.....




Klik banner untuk join GA aku 

23 comments:

  1. anggap betul jer sebb dah program dalam system dia kan...tp kadang ada harga yg tak up date gak tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe....kdg ada sistem yg xbape betul...tu yg suka nk check....mcm best jerr

      Delete
  2. saya pun sama....
    lepas GST, saya dah mula cek semua barang yang beli, tengok harga betul atau tak..

    ReplyDelete
  3. GST = Gov Suruh Tambah... Kalu tak tambah... GST = Gov Suruh Tampar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahha...amboii...meh nak tampar skit...tampar bola....

      Delete
  4. kira jangan tak kira.. I klu rajin je buat.

    ReplyDelete
  5. System pn msh pening2 lg...sbb yg set system adelh manusia...& manusia itu msh pening2 lg dgn GST...hihih

    ReplyDelete
  6. tak suka belek resit tu rasa sakit hati bila tgk amount GST yg perlu di bayar

    ReplyDelete
  7. benci betullah ada GST ni. hahaha. semak menyemak.

    ReplyDelete
  8. haha..sistem GST ni memang serius tak faham..saya kat pesta buku jadi cashier pun pening tengok harga macam-macam..mohon Abu Bakar Omar ngan Sofi Jikan bagi pencerahan..haha

    ReplyDelete
  9. Ekin pun suka simpan resit nak taw bajet beli barang habis berapa kan... ada GST lagi la perhatian lebih lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah, ekin. Sekarang makin akrab dgn resit2 pembelian :)

      Delete
  10. simpan resit utk semak harga sbb nak buat bajet ...

    ReplyDelete
  11. Saya esok nak mulakan perhitungan. Kira beza belanja lepas GST :)

    ReplyDelete
  12. kekadang berpinar mata tengok harga tu..huhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...