Thursday 3 December 2015

LESEN OH LESEN


Assalammualaikum wbt.......


Haritu 13 Oktober 2015.....aku sempat la jengah blog kengkawan....saje nak tau kisah terbaru diorang lepas aku kerja diluar kawasan selama 2 mingu berturut....dan haritu aku sempat la jugak melepak kat blog cik adik comel lotei.....Qaseh Abadi (sila belanja yer coz puji meninggi tu...keh keh keh).....banyak entry jugak aku baca kat blog dia...tapi yang menarik perhatian aku ialah ada 1 entry dia "Keperluan Diri Terabai" ....tengah aku syok baca entry dia tu....tetiba......




Aku teringat lesen aku.....sepantas kilat yang menyambar...aku pun bukak wallet aku.....jantung ku berdebar.....adakah seperti yang aku jangka??? dalam hati masih berkata-kata...tapi tangan masih ligat mencari lesen memandu aku...time nak carik la selalu tak jumpa.....tujuan aku carik tu coz aku nak mengesahkan sangkaan aku.....tengah jiwa bergelora.....tetttttttttttttttt....aku jumpa lesen aku...dan.......ahhh haaaaaaaaaaaaaaaa......seperti yang ku duga....LESEN AKU SUDAH MENINGGAL DUNIA......tempoh sah sehingga Mac 2015......arrggghhhhhhhhhhhhhhhhhhh.......bukan sehari dua....tapi ENAM BULAN......haaaaaa....amik kooooooo......punya la tak sedar.....sejak kahwin..aku jarang drive....selalu jadi co-pilot jer...tu yang tak perasan sangat pasal tarikh sah lesen aku tuhhh.....adehhhhh.......



Bila dah tau dah tamat tempoh.....maka kekalutan pun tiba....persoalan yang bermain didalam kotak kepala ku..."aku kena amik semula ke ujian memandu?"....sebab tak puas hati nak tau jawapan....aku search website JPJ....dan aku cuba telefon....mula-mula aku telefon ibu pejabat......tak berangkat........banyak kali cuba pun gagal....aku tengok jam...4.30 petang.....tak puas hati aku telefon pulak cawangan Selangor....pun sama....tak berangkat.....aku telefon pulak JPJ Bangi..pun sama...tak berangkat......haiiiiiiiiiiii....geram betul rasanya.....semua pejabat JPJ aku call tak berangkat.....dan kali terakhir aku cuba lagi...call JPJ di UTC Keramat.......haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......baru lah berangkat....maka aku gunakan peluang yang ada untuk tanya semua persoalan yang terbuku di sanubari aku....dan setelah mendengar penjelasan daripada pegawai JPJ tu...aku boleh menarik nafas lega..........fuhhhhhhhhhhhhhhhh....alhamdulillah....aku tak payah ambik semula ujian memandu....kalau dah 3 tahun tak renew...barulah kena ambil ujian semula............


Lepas dapat jawapan tu aku pun berkongsi maklumat dengan member opis....semua gelakkan aku sebab kalut pasal lesen....hahahhaha....dan aku pun berniat nak renew lesen secepat mungkin...pastu aku tanya la kat budak-budak ni kat mana nak renew...pastu ada sorang member aku cadang suruh tanya dengan member A coz dia baru jer renew lesen.....


Aku  : Ko renew lesen haritu kat mana?

Member A :  Saya renew kat pasar malam jer


Aku macam terkesima dengan jawapan dia....memain jer kan.....aku dah lah tengah susah hati....pastu aku pikir....member aku ni bukan jenis yang suka buat lawak bangang macam aku....heheheheh.....lepas dengar jawapan tu aku pun terus batalkan niat aku tuh.....bila dah nak balik....sorang lagi member aku tanya lagi....


Member B:  Tak balik lagi ke? kata nak renew lesen?

Aku  : Nanti lah aku renew....nak carik tempat dekat sikit nak renew...

Member B : Kan kak A dah bagitau tadi kat pasar malam? nak lagi dekat dari pasar malam ke?

Aku : Eh....kenapa kena renew kat pasar malam pulak??

Member B : kan ada van bergerak JPJ kat pasar malam putrajaya tuh....

Aku : hahhahahaahhahaha.....ya Allah...aku ingatkan si A memain bila aku tanya kat mana dia renew....rupa-rupanya memang betul kat pasar malam ke? bila pasar malam nya?

Member B : hahahhahahaha...orang dah bagitau betul-betul dia ingat memain pulak.....malam ni la pasar malam nya...baik pergi harini......




Maka...dengan sepantas kilat aku ajak en suami pergi pasar malam putrajaya.....dari jauh aku dah nampak Van JPJ...warna oren....kat tapak pasar malam.....






Haaaaaa......ginilah pejabat bergerak JPJ kat pasar malam putrajaya ni.....senang kan....semua urusan boleh buat kat sini....renew lesen...roadtax dan lain-lain....aku renew lesen untuk 2 tahun....lesen aku sebelum ni en suami renew kat pejabat pos....so tak ada gambar....bila aku nak renew...aku tanya kat pegawai yang kat kaunter tu sama ada boleh guna gambar yang kita bawak sendiri...pegawai tu kata boleh tapi background kena putih...gambar  yang aku bawa background biru...so dia kata kena guna gambar kat IC aku....muka umur 21 tahun...kah kah kah....aku bantai jer la guna gambar tuh....janji lesen dah renew....aku request mintak  tukar alamat...diorang tukarkan...sekejap jer prosesnya...tak sampai 5 minit...dah siap lesen aku.....dah dapat lesen aku ajak en suami beli makanan kat pasar malam....tetibat handphone aku bunyi...email masuk....myIdentity hantar email memaklumkan ada pertukaran alamat dalam lesen aku....waahhh....canggihnyaaa....maksudnya...lesen dan IC telah menjalinkan hubungan yang akrab....hhahahaha....






Dan inilah hasil tuaian makanan di pasar malam putrajaya...aku amat jarang pergi pasar malam ni..ini kali kedua aku pergi....sepanjang aku kerja di putrajaya hampir 4 tahun ni....aku beli roti pita dan kacang pool....roti pita tu sedap....kacang pool tak sesedap kacang pool haji yang aku pernah citer SINI.....lagi sedap kacang pool haji cawangan kat foodcourt presint 9 tuh....berselera pulak makan lepas penat risau pasal lesen memandu aku tuhhh......hahhahahahahaha





Autopublish : 03.12.2015  3.00 pm























41 comments:

  1. dah agak lupa renew lesen.. jarang drive kira lojik lah lupa, ni hari2 menunggang (kadang2 drive), pun lupa.. hari2 kot.. mau kena tahan kan xpasal2 bayar saman.. JPJ sekarang mana kesian2 dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiyakkk...kes pelupa yg terk tu QA...hehehhe

      Delete
    2. lesen memang xbapa pedulik, tapo roadtax memang alert skit, maybe dia terpampang depan mata selalu kot.. lesen simpan elok dlm purse .. :)

      Delete
  2. hahaha..DM ni comel je kalut sebab tak renew lesen! best le, pasar malam boleh renew lesen..pasar malam rumah saya ayam percik pun takde (ok, tak nampak kaitan)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha ini kelakar! Pasar malam area rumah akak ada telur ikan! (Ada kaitan tak?) :)

      Delete
    2. keh keh keh...kaitan dia tang pasar malam....

      Delete
    3. Pasar malam kat rumah I hapa pun xbest..haha

      Delete
  3. Heheeh saya dapat membayangkan kekalutan itu. Tengah kalut2 dpt info renew lesen kat pasar malak pulak ye,.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. keh keh keh...kan....tang pasar mlm tu mmg betul2 kelakar

      Delete
  4. Suida.. jangan lupa banje SS sekali... he he he...

    ReplyDelete
  5. "LESEN AKU SUDAH MENINGGAL DUNIA".. Arwah dulu baik... He He He...

    ReplyDelete
  6. Call semua tak berangkat??? Enieeeeeeeeeee angkattt ujannnnnnnnn.... Jemurannnn dahhhh turunnnnn...

    ReplyDelete
  7. Lesen baru yang skrg ni... Tak yah susah2 amik2 gambo... Dia scan pakai ic je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalam Deana..banyak acara menarik nampaknya ya..tahnia sosial yang sihat

      Delete
    2. dia mmg guna gbr ic....amik dr sistem...hehehhe

      Delete
    3. cikgu...xde acara ni cikgu...cuma pasar mlm jer

      Delete
  8. Nasib baik road tax bukan atas nama kari kann??? Kalu tak... Renew insurans kereta hanya dapat 6 bulan aje.. bukan setahun... Jay Emm terkena ari tu... Padahal lambat renew lesen beberapa minggu je pon....

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh yeke...sebenarnya road tax insurans semua atas nama sy...hahhaha....sy renew bln apr...lesen mati bulan mac....xde halangan pun utk renew roadtax...dia bg setahun jugak....hehehehhe

      Delete
  9. Tuaian kat pasar malam tu... Sambil menyelam minum air... ha ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuaian tu utk pengobat hati yg resah gulana...hahhahaha

      Delete
  10. KD!!! rindu sama kamu..nanti JM datang balik eh...mau 'parking' dulu sbb biasa parking di rumah SS je

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila2..parking kt sini luas....hahhaha

      Delete
    2. jangan lupa bayar tiket yer JM ... kalau tak, clamp nanti tau :p

      Delete
  11. Hahahaha Lamak na juak. Buruk dah jadi bangkei **over XD

    Nyaman na pasa malam ado san renew lesen ow....

    ReplyDelete
    Replies
    1. nyolah...kito sinun...pasar mlm xdo kah kah kah

      Delete
  12. orang perempuan memang macam ni kan ... lesen dah expired berblan-bulan tak sedar hehehe saya pun belum renew lagi ni ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha...kalau dulu sy driver mmg sy alert...tp bila dh retired ni jd ralit lak

      Delete
  13. kata nak dekat dari pasar malam, boleh renew online takk? hehe2

    ReplyDelete
  14. sy bila masuk jer tarikh lahir trus cek lesen memandu walaupan dan brtahun xmemandu... hahaha tabiat

    ReplyDelete
  15. Salam!

    Kalau akak tumpang buat entri kat kotak komen ni boleh? ^_^

    Pertama, akak pun tak tahu kalau tak renew lesen 3 tahun kena ambil test balik.

    Kedua, akak tak tahu pun ada JPJ bergerak kat Pasar Malam Putrajaya. Akak ni hebat sikitlah dari awak sebab walaupun tak duduk di Putrajaya tapi rajin pi pasar malam tu dan tau pasar malam tu memang ada setiap hari Jumaat. Keh3x.

    Ketiga, ni nak dengar cerita hebat akak tak?

    Akak sesaja tak renew lesen tau sebabnya nak tukar IC baru lepas tu naklah lesen keras kejung yang baru tu juga. So, masa tu lesen akak tamat bulan March 2014, akak purposely nak postpone sampai bulan harijadi in June 2014. Dalam pada menunggu happy birthday tu, boleh pulak akak buat dunno aje nak buat IC baru. Makanya bila sambut birhtday, akak buat derk aje tak renew lesen dan tak buat IC baru. Nak tahu bila akak buat lesen memandu?

    Akak renew ID bulan April 2015 kot lepas tu akak pi renew lesen selepas lesen tu tamat 1 tahun 3 hari ^_^ Nasib baik JPJ mahupun pak polisi takda hati nak tahan akak masa memandu setahun 3 hari tanpa lesen sah!

    ReplyDelete
  16. hahahahah lawak la kak Deanna ni...

    ReplyDelete
  17. kes yg sama pernah terjadi kat ana dulu. tapi 2 bulan je la lewatnye sbb befday ana bulan Mei, teringat lesen mati masa Julai kehkehkeh

    ni ha kat entry ana yg ni : http://ana-mizu.blogspot.my/2014/07/jangan-jadi-camni.html

    ReplyDelete
  18. fuhhhh sampai 6 bulan tu D.. hehe. nasib baik dh renew lesen sbb drive juga

    ReplyDelete
  19. teringat my lecturer citer satu masa dulu . dlm perjalanan dia nak balik umah terjumpa roadblock di n9 . pastu polis tu kata lesen memandu dia dah mati setahun ! terkejutlah my lecturer . sbb dia kata dia lecturer , sibuk dgn keje jadi polis lepaskan dia ... bila deanna mention tukar alamat tu , nape lah saya x request minta tukar ... huhuhuuu ... gambar saya pun guna gambar ic . usia dua puluhan . jambu je ... hahahaaa

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...