Thursday, 31 December 2015

SESI JJCM DI SIBU


Assalammualaikum wbt.....



Kalau outstation memang tak sah kalau tak ada sesi jalan-jalan cari makan.....hihihih...memandangkan ktorang tiada kenderaan untuk meronda disekitar bandar Sibu...maka sesi JJCM ktorang adalah disekitar hotel tempat ktorang menginap seperti yang aku cerita SINI ........semua tempat yang ktorang kunjungi adalah jarak yang dekat....kena berjalan sikit lah...sambil exercise...hehehhehe...tapi ada juga tempat yang akan aku kongsikan nanti agak jauh dari hotel.....sebab pemandu tolong bawak ktorang ke tempat tersebut.....hihihih






Sesi JJCM ktorang bermula di Sugar Bun....menu yang ktorang pilih adalah nasi putih dan ikan talapia.....harga dia tak sampai RM15....memang berbaloi....ikan dia sedap....hihihi







Lokasi yang dipilih untuk sesi JJCM seterusnya adalah restoran Sri Meranti....tak jauh dari hotel Premier...seberang jalan jer.....ktorang kena menapak dalam 10 minit ke restoren ini.....masa ktorang sampai...pelanggan pun boleh tahan jugak ramai....tapi meja masih ada kosong....ktorang pilih menu yang ktorang nak....yang pasti menu ikan kena ada....hahhahahaha.....ohh yaaa...sebelum terlupa...kalau korang pergi restoran ini...sebelah dia ada restoran jugak...aku rasa restoran yang sama cuma bezanya restoran sebelah itu hidang arak.....aku rasa owner kedai ni bukan muslim...tapi korang jangan risau....situasi macam ni memang banyak kat Sabah dan Sarawak....kedai Cina tapi tukang masak melayu dan menyediakan makanan halal.....tapi bukan semua lah..kena tengok tempat jugak...so hati-hati yer....hihihiih....sebelum ktorang datang ke restoran itu....ktorang dah tanya dah dengan pemandu....dan pemandu (seorang muslim) pun mengesahkan muslim boleh makan di situ......lagipun minuman ktorang bukan datang dari kedai sebelah...dari kedai yang ktorang duduk....depan pintu tu terpampang tiada alkohol....maksudnya kalau nak alkohol kena duduk kedai sebelah...hihihihi....






Ktorang tak tunggu lama untuk makanan sampai...kiranya tak ada lah lama sangat nak tunggu....makanan dia sedap...ikan stim dia sedap....tapi kalau tengok harga...gulppppppp....boleh tahan mahal jugak lah.....tapi berbaloi dengan rasanya....sepanjang ktorang kat Sibu...ktorang makan kat situ sekali jer....heheheheh....sendiri paham lah kenapa kan.....



Lokasi seterusnya.....kedai jual mee kolok....kedai ni jauh dari hotel...nak jalan kaki pun boleh tapi mungkin ambil masa sehari suntuk baru sampai.....hehehehhe...kedai ini terletak di kawasan perkampungan melayu di Sibu....aku lupa nama kampung dan nama kedai ni...siapa yang tau boleh share yer...hihihihi....pemandu ktorang dah order siap-siap berapa bungkus yang ktorang nak....yeeeee...ktorang tak makan di situ....coz tak sempat nak makan kat situ pagi-pagi....kena kejar masa...nak pergi petang kedai tu dah tak jual mee kolok dah petang-petang....so terpaksa la bungkus jer.....






Mee kolok dia sedap dan banyakkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....1 bungkus tu kena kongsi....hehheehhe.....tapi memang berbaloi....ktorang makan dengan rakus sekali.....hehehehehhe



Akhir sekali yang aku nak kongsikan bukan pasal tempat makan tapi pasal makanan....tuan rumah belanja ktorang makan sejenis roti....aku tak tau nama roti tu...dalam ada inti ayam....rasa dia sangat sedap.....memandangkan aku maih on diet...maka....aku kena menahan nafsu makan sektul jer....kalau ikutkan nafsu serakah aku....rasa nak membaham 3@4 ketul....hahahhaha.....ini kali pertama aku makan roti seumpama ini.....jakun kan....hahhahahahaha.....




Korang tau ke ini roti apa??? hehehehheeh









Autopublish : 31.12.2015  2030 pm











37 comments:

  1. sis... sedapnya nasi ikan goreng tu...

    ReplyDelete
  2. Teringin nk rasa mee kolok tu. Cmner rasanya ye..

    ReplyDelete
  3. alamak 1 hb Jan 2016 hidangan spacial ..selamat menjamu selera ya Md

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1hb xde hidang yg spesel cikgu heheh

      Delete
  4. tak payah la on diet kalau kat tempat orang..tugi wo, tak merasa makan bebanyak...hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih tebal iman di dada kekdahnya hahaha

      Delete
  5. betul tu sis DM..memang pening pala sikit nak tau tempat tu halal ke tidak masa kat sibu.kena tanya orang tempatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..kena tya...takut tersilap telan hehehe

      Delete
  6. teringan nak merasa mee kolok tu.. kalau kat sini selalu tengok cina je yg jual... dan roti tu... macam sedappp je... alamak.. nak g bekpes dulu la..lpar plak nengok makanan ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kt area kl ni dh byk dh yg jual...leh try...dok area mana ye? Hehehe

      Delete
  7. sis pun tak tahu roti apa . tak pernah jumpa ... mee kalok , mcm teringin jer nak memakannya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heehhe...nti boleh cuba carik...sedapppp

      Delete
  8. yang inti roti tu macam sedap...dah tau ke nama roti tu? nak gugel resepinya...hihihi

    ReplyDelete
  9. Fuh..semuanya sedap-sedap belaka..:)

    ReplyDelete
  10. tudia aih kemain kan Deanna makan sesedap aje semuanya.
    eehhh mee kolok tu mcm mee goren kicap ke acaner tu?
    roti / kebab ayam tu mcm lazat je hadoiiiiii hihi

    psst~ slmt tahun 2016 Deanna ! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mee kolok tu versi berkuah..nmpak kicap coz dh buh kicap siap2 hehehe

      Delete
  11. Ini makan ke?
    * Soklan cari pasal... he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan...ni minum namanya kah kah kah

      Delete
  12. Sejak bila plak pakai komain moderation ni? Apa kahhh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk sgt gangguan komen scam...rimas...hahahha

      Delete
    2. Itu tandanya blog semakin popular! Wahhhh! Nak sign! He he he

      Delete
    3. Keh keh keh..fofular laa sgt..signboard ada...nak? Hahahaa

      Delete
  13. Kalau outstation benda first mesti update makan.. Walaupun on diet, makan macam tak hingat je tu.. hehe... klu tgk rupa mee tu macam so-so ja, tapi rasa sedap kan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Time keje luar je boleh enjoy bab2 mkn ni heheeheh

      Delete
  14. perghhh, makanan. sedapnyaaaaa. rindu nak makan mi kolok. yg ni pun sedap jugak ^_^

    ReplyDelete
  15. Ikan talapia tu... Kalu bako... Diselimut sambal... Perghhh! Memang best gomol2 dalam mulot! Ha ha ha

    ReplyDelete
  16. Oh, ni kira ke Sibu sebab tugasan pejabatlah ya! Ingatkan cuti-cuti lagi!

    Sedapnya ikan talapia tu serta-merta buat rasa lapar nak makan! Nasib baiklah tengahari nanti bos belanja makan shioyaki set, bolehlah tahan dulu nak makan ikan talapia goreng katanya!

    Mi kolok akak belum pernah cuba. Katanya ada satu restoran kat KL ni jual mi kolok tapi dah lama baca dan tak pernah pergi. Jangan-jangan dah takda lagi restoran tu!

    Time sakan berJJCM ni kena berdiet ni aduhai... buat-buat lupa aje tak boleh ke? Lepas tu diet balik. Hahaha...kurang asam punya ajarankan ^_^

    ReplyDelete
  17. sedapnyaaa D tengok semua makanan kt sana.. ikan talapia tu memang memikat. boleh makan habis kalau nina mkn situ. hehee

    ReplyDelete
  18. Roti tu namanya kom pia.. sibu specialty.. memang popular di kalangan semua bangsa yang tinggal di sibu.. boleh rujuk di sini.. http://www.isarawak.com.my/v2010/index.php?option=com_content&view=article&id=67:sibu-food-guang-bing-kom-pia-&catid=44:sibu&Itemid=63

    ReplyDelete
  19. sedap tengok ikan tu... terliur mek ni

    ReplyDelete
  20. Roti kong pia 😊

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...