Thursday, 31 December 2015

SAYUR MIDIN BELACAN


Assalammualaikum wbt.....


Bila kau dah berada di Sarawak Bumi Kenyalang....maka tak sah kalau kau tak merasa sayur paling fofular di Sarawak.....sayur apa??? tak lain dan tak bukan....sayur midin.....aku??? aku harus la peminat tegar sayur midin....sayur midin ni ada 2 jenis....1 yang jenis macam bergulung...1 lagi yang berdaud lebar....dua-dua boleh di makan.....kalau kat kampung aku yang jenis bergulung tu susah sikit nak jumpa...kebanyakkannya jenis berdaun lebar...hijau dan kemerah-merahan.....bagi kaum Melanau....diorang ada pantang larang....tak boleh makan sayur midin.....aku tak pasti kenapa....kena tanya dengan tuan badan sendiri....walaupun aku ada sipi-sipi keturunan Melanau sebelah mak aku...tapi ktorang makan sayur ni.....aku paling suka midin masak belacan......pergghhhhh.....keenakkan yang tiada tandingannya....hahahhahaha








Kebetulan masa ktorang kat Sibu....tuan rumah hidangkan sayur midin....aku apa lagi....bersianr-sinar mata....aku ratah sayur nih jer....nasi aku tak luak pun....hehehehhe....tapi memang banyak betul diorang bagi sayur midin nih....kat semenanjung ni pun aku selalu jumpa midin...terutama kat ladan kelapa sawit.....rasa nak petik jer...tapi memandangkan tanah orang....tak berani la aku nak petik....hehehheh......haram tauuu....amik harta orang.....hihihih......korang dah pernah makan????






Autopublish : 31.12.2015   1130 am















52 comments:

  1. Selalu tengok sayur ni dalam rancangan masakan yang masak dish Sarawak. Tak pernah cuba lagi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayur paling sedap ini lah dia heheeh

      Delete
    2. Kat Johor tak tumbuh lak! Cisss

      Delete
    3. Banyakkk laaaa SS...sy selalu tgk kt ladang sawit otw ke johor...hehehehe

      Delete
  2. Boleh makan macam tu saja ke, Sis D? Maksud saya macam kita makan ulam,.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. xleh mkn mcm ulam farrah...kena masak...hehehe

      Delete
  3. Hati jadi tergaru-garu nak tahu, kenapa orang Melanau tak leh makan sayur ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh....sy pun nk kena tya jgak nih

      Delete
    2. Ampeh je jawapan... Nasib baik bukan SS yg tanya... Kalu x mesti menyesal! Ha ha ha...

      Delete
    3. Hahaahah...kena berguru kalau nk dptkan info psl ni tauu

      Delete
  4. sayur midin ni sama dengan pucuk paku pakis ya deanna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih kurang tp sayur ni xsekeras sayur paku...hihih

      Delete
  5. oh my peberettt!! nang nyaman midin belacan kohhh!!

    ReplyDelete
  6. SA pun suka makan sayur ni...dulu adik belajar kat Unimas kalau balik bercuti memang suruh dia bawaak balik banyak2, puas makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy kalau ada jumpa mmg bawak balik hihih

      Delete
  7. tak pernah tahu... tak pernah dgr... tak pernah tengok... apa lagi merasa... tapi mesti sedap kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haruss laa sedap....sayur tradisi nihhh hehehehe

      Delete
    2. Pokok dia leh tanam kat semenanjung?

      Delete
    3. Xyah tanam...dia tumbuh meliarr...hahahah

      Delete
  8. ada rasa macam pucuk paku perak tak deanna

    ReplyDelete
    Replies
    1. pucuk paku perak tu mcm mn kak yan??? hehhehe

      Delete
  9. sayur midin ni sama ke dengan pucuk paku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. xsama..pucuk paku mcm keras sikit....sayur ni lembut jer...hihih

      Delete
  10. Pantang? mungkin adala tu sejarahnya...nanti dapatkan sebab apa? tu yang nak tahu....macam orang pantang makan pisang emas eh sebab takut susuk hilang ker ape?...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg ada sejarah.....sy lupa2 igt...xberani nk cakp takut salah fakta hehhehe

      Delete
  11. Kenapa midin, kenapa bukan bidin.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab bidin tukang petik midin keh keh keh

      Delete
  12. nampak macam paku pakis pun ada.. tunjuk sikit pokoknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiyakkk..jenuh nak amik gbr pokoknyee...heheh

      Delete
    2. Suida kena tgk national geography... He he he

      Delete
  13. midin masak umai ... perhhh kecur air liur

    ReplyDelete
  14. kami panggi pakis merah deanna . selalunya kami masak air je yang berdaun tu . klu arwah my bonda suka masak air campur nenas dan ikan bilis . dulu saya tak tau pun midin ni macam mana . bila dah tau , senyum je saya sbb kami kalau ambil pakis merah tu , kami memang tak ambil yang bergulung . bila dah tau nak gak try resepi tu tapi kalau balik kg , lupa je memanjang . kat kg saya mmg banyak terutama kebun belakang umah . ada sekali tu , saya nampak kat sepajang tepi parit menghala ke pantai bagan lalang . kalau tak malu , boleh je , berhenti dan petik ... hehehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo...pakis merah eh namanya...sdap kan hehehe

      Delete
  15. mungkin di semenanjung nama dia lain..huwa, dah dua kali ke Sarawak, tak pernah makan ni..huhu.nasib lah, dua-dua kali pun pergi dengan orang yang tak familiar ngan Sarawak, logik la kalau tak tahu.next time DM balik kampung kena ikut lah..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sal g je kedai mkn n order.
      Sayur midin ni mcm kangkung belacan lh kita dok order kt smnnnjung ni... tapi rasa dia mmg berbeza.

      Yg slalu sy mkn kt area watee front tu... sedap gak .. rangup dia masak...

      N ada a few kedai mkn lg yg jual... pun sedap...

      Haishhh terliur dh ni

      Delete
    2. Ha ha... ni blog DM ke blog i ni.

      Okay DM.. iols blk dulu naa....

      Hi hi hi

      Delete
    3. Sal...kalau rujuk komen kt atas namanya pakis merah...hehehe...sebut jer midin...gerenti tau punya...haahha

      Delete
    4. Huda dh tlg jwbkan hehhe...huda..kalau nak komen byk2 pun xpe..tlg wat entry lg bagus...sy xyah penat2 taip...haahaha

      Delete
    5. Kalu pegi dgn org tak familir dgn sarawak usahkan 2 kali... 80 juta kali pon x jumpa... Ha ha ha

      Delete
  16. cmane sebut midin tu?nanti kalau ke sana lagi, boleh try

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harus try harus. Bila nk g kuching sal... jom jom jom...

      Sebutan nya M.I.D.I.N

      kan DM kan...
      Sy sebut camtu ok je org kedai tu faham hi hi hi...

      Ayam buluh pun kna mkn tau sal... apa ke nm nya... lupo dh...

      Delete
    2. Betul tu huda....ayam dlm buluh tu namanya manok pansuh..heehhee

      Delete
  17. Masak sambal belacan, pasti menambah sepinggan lagi..:)

    ReplyDelete
  18. Hwaaa
    ... sedap2.... yup my faveret tooo...

    Uols g sarawak x mkn sayur midin... jgn blk semenanjung okay

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaahah...jenuh kena carik midin..kalau x..xleh balik

      Delete
  19. Barulah tau rupa sayur midin selepas dimasak. Serius memang tak pernah tengok pun. Makan apatahlagi. Eh, akak ni tak makan sayur! Sebab itulah banyak jenis sayur akak tak tahu rupanya. Silap haribulan kangkung pun tak kenal ^_^

    Kenapa ya orang Melanau tak boleh makan sayur midin. Kena buat kaji selidik ni nak kepohci sikit!

    ReplyDelete
  20. baru pertama kali dengar sayur midin ni.. rasa pun tak pernah lagi ni

    ReplyDelete
  21. Minggu lepas i beli kat Pasar Tani MAEPS serdang upm

    ReplyDelete
  22. Sy sedang menikmati midin goreng belacan di Miri..hehehe..sahaja surf pasal Midin..rupanya ada pantang2 lak dgn org Melanau..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...