Wednesday, 5 August 2015

HARI RAYA AIDILFITRI 1436H : BERAYA SAKAN

Assalammualaikum wbt....


Kalau cerita bab raya ni kan..tak sah kalau tak cerita pasal berkunjung ke rumah sanak saudara...makan-makan....sembang-sembang....duit raya....kannnn??? Beraya di kampung aku ni tak jauh beza dengan kampung-kampung korang semua....cuma menu raya mungkin berlainan....hihihihi


Kalau kat Sarawak....menu paling utama....tak lain dan tak bukan...Kek Lapis Sarawak....ada macam-macam jenis kek lapis yang ada....dengan nama-nama yang kadang tak tercapai akal aku...hahhahaha....antara yang popular tahun ni....kek selipar jepun...kek lumut cheese...kek tembikai cheese....kek coklat cheese...dan macam-macam lagi....meh aku kongsikan jadual aktiviti aku semasa raya...hehehehehe...



Raya Pertama

Malam sebelum raya aku dah potong siap-siap kek lapis yang akak aku buat...nak harapkan aku buat...memang tak ada kek la kan...hehhehe....korang jangan tanya aku nama kek yang akak aku buat..coz aku tak tahu....aku tahu makan jer...hahahhaah....so pagi raya...tugas aku kemaskan meja dan letakkan kek dan biskut dalam bekas dan hidangkan atas meja....memang itu jer pun tugas aku setiap kali raya....meh aku tunjuk meja yang telah aku kemaskan..... 








Haaaaa...nampak tak tu....ada 6 jenis kek lapis yang akak aku buat....yang aku paling suka yang kaler merah cream hijau....kalau tak silap kek tembikai cheese...hehehhe...nanti ada orang tanya...kenyang ke makan kek jer???? hehehe....kalau kat sarawak..memang itu la menu utama...tapi tak semestinya tak ada rendang...kari dan sebagainya...gila kooo tak ada kari..meroyan aku kang....hahhahaha.....biasa mak aku akan buat kelupis....nak tau apa itu kelupis boleh baca SINI .....kelupis ni leh makan dengan rendang dan kari....mengenyangkan....lagipun...konsep berziarah kat kampung aku sekadar berkunjung sambil makan kek yang ringan-ringan jer...coz ada banyak lagi rumah nak diziarah....kalau dah makan kenyang...berapa buah rumah jer boleh diziarah...heheheheh....


Pepagi...biasanya rumah aku jadi tumpuan orang datang berkunjung...biasanya..sepupu-sepupu aku...tak kira la sebelah mak atau bapak aku...semua akan pergi rumah aku dulu...kadang sampai penuh rumah ktorang...aku tak menang tangan nak hidang air...tapi tahun ni pagi raya tu orang datang kurang sikit...mungkin sebab cuaca panas kan.....

Lepas Asar...aku dan en suami bergerak pulak ke rumah MIL....sebelum sampai rumah MIL...ktorang berkunjung dulu kat rumah mak sedara en suami....selesai berkunjung baru la balik rumah...tu pun bersambung semula di sebelah malam....ktorang bermalam di rumah MIL...dan pagi esoknya baru la ktorang bertolak ke kampung aku semula.....hehehheeh....


Raya Kedua

Aku sampai rumah tengok akak aku yang tukang buat kek tu dah ada kat rumah...biasanya raya pertama dia beraya dikampung suami dia...raya kedua baru dia balik kampung ktorang...petang tu...akak aku sekeluarga, anak akak aku yg sulung 2 orang, aku dan en suami pergi beraya di rumah mak sedara belah mak aku.....tapi aku lupa amik gambar...coz sibuk menyembang....hahahahha...dan yang paling best...umah last ktorang pergi umah mak usu aku...mak usu aku masak kari daging...aku tanpa buang masa terus serbu meja makan...dan makan sekuat hati....hahahahhaah...sekuat hati katanya....kenyang betul aku makan..siap tambah nasik lagi....balik rumah...tak perlu makan dah...coz kekenyangan...hihihihi



Raya Ketiga


Hari raya ketiga baru la akak aku no.2 balik kampung...tahun ni giliran diorang beraya dirumah MIL dia....tahun depan baru beraya dikampung aku....raya ketiga...ktorang sambung beraya lagi...kali ni dirumah sedara belah bapak aku pulak...makin ramai la korum ktorang beraya...coz tambah dengan keluarga akak aku yang no.2 tuh.....kali ni aku sempat snap gambar..meh aku kongsikan beberapa gambar untuk tatapan korang...korang akan tengok pelbagai jenis kek yang dihidangkan....hihihihi


Rumah pertama ktorang pergi rumah sepupu aku...belah bapak aku....mak dia adalah mak long aku..nampak tak bayi yang dikendong oleh lelaki tu...itu la cucu sedara aku...hehehhe....pangkat nenek dah weiii.....




Rumah kedua....rumah sepupu jugak....sebelah jer dengan rumah kakak dia yang pertama ktorang ziarah....kat rumah kedua ni...mak long aku duduk...dia duduk dengan anak bongsu dia....anak-anak mak long aku duduk bersebelahan jer..so kawasan tu semua adik beradik...hihihi...kalau ktorang ziarah...kena ziarah semua..coz semua tu sepupu aku...senang kan....hehehhe







Rumah ketiga....rumah kakak diorang yang paling sulung...anak sepupu aku ni yang paling sulung pun tua setahun dari aku...hehehhe...tapi sepupu aku ni masih muda lagi...dalam 50 an cenggitu...hihihi...




Rumah keempat...rumah bapak sedara aku...kiranya adik kepada bapak aku...rumah dia dekat jer..selang 2 rumah jer dari rumah ktorang...jalan kaki jer pun dapat....hihihi...anak bapak sedara aku ni paling ramai...10 orang....ramai kan....jenuh nak ingat sorang-sorang...dulu masa aku kecik selalu lepak umah bapak sedara aku ni....hihihih....



Rumah kelima....rumah last sekali ialah rumah jiran aku....jiran ni memang rapat dengan ktorang....dari aku kecik memang makan tidur umah ni....dulu-dulu...rumah aku tak ada tv...maka ramai-ramai la ktorang tidur kat rumah ni coz nak tengok tv....pastu bila nak mandi...selalu mandi kat depan rumah ni coz depan rumah dia ada parit...masa tu tak ada bekalan air paip lagi...ramai-ramai la ktorang cuci baju dan mandi kat tepi parit tu....kenangan betul....hehheheh....



Itu jer la rumah yang sempat ktorang ziarah....rasa seronok berziarah dengan keluarga ramai-ramai cenggini....rasa meriah sangat....heheeheh.....itu baru cerita sampai raya ke tiga.....raya keempat dan seterusnya apa cerita??? hehhehe...tunggu next entry la yer....aku dah penat menaip ni...jumpa lagi...hihihih





























94 comments:

  1. Alhamdulillah byk juga rumah yg deanna ziarah. Menyambungkan silaturrahim selain murah rezeki, benefit dia panjang umur insyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa...ziarah mn yg mampu...hehhhe

      Delete
    2. samalah kita ... kalau beraya di kampung, rumah jiran mesti la pergi kan :)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Bestnya jadi orang srawak...sana sini kek :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh...kdg smpai xlarat nk makan dah kak yan

      Delete
  4. Replies
    1. hehehhe...sakan kannn...xpe setahun sekali

      Delete
  5. Deana tengok kek coklat tu. Akak nak yang tu..deanna tengik tu...hah yang kaler belang2 tu pun akak nak...
    Kenapalah kita tak berjiran..akak ni peminat tegar segala kek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahh....kalau berjiran senang nk bg kak yan...kek lapis memng byk belang2

      Delete
  6. Kek lapis perasa mint akak tak suka..rasa kek tu pelik..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun xsuka yg tu kak yan...rasa pelik kan hehhehe

      Delete
  7. bestnya wana tengok banyak betul kuih raya tu..paling wana suka makan kek lapis sarawak la..suka yang cheese dan coklat..kalau boleh habis kek dimakan..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh...en suami pun suka coklat cheese tu wana...sedap katanyer

      Delete
  8. Akak suka kek lapis....dulu selalu minta sahabat akak yg orang kuching tu belikan, tapi segan sebab dia beli banyak sgt pastu takmo ambik duit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. leh beli onlne skg ni kak...hehhehe...nnti sy rekemen kedai yg mn...nak?? hihi

      Delete
  9. klu dah beraya memanjang camni , confirm baju raya pun berpasang juga ni ... beraya mcm ni mmg meriah . Kami klu beraya pun convoi adik beradik ... saudara mara klu dtg beraya pun berconvoi juga ... adeh .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baju berpasang tak pe... Jangan baju berlapis! Keh Keh Keh...

      Delete
    2. baju berpasang dua jer...hasil kegigihan menyoping...hahhaha

      SS...baju berlapis pun ok gak..ikut tema kek lapis hahhaha

      Delete
    3. Eh tapi ada ta yg tudung berlapis2 masa raya. Gigih saya kira berapa layer dan berapa ton warnanya hihihi

      Delete
  10. uish..sakan nau beraya.makan sekuat hati tu cmane? buat demo sikit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti hati dia tu sado... He He He...

      Delete
    2. keh keh keh....mkn sekuat hati tu mcm jerit kuat hati

      SS...dah nama pn kuat katanye...mesti la sado kan kah kah kah

      Delete
  11. besau family..yang bujang-bujang takde?boleh buat calon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Sal nak buat iklan masuk suat kabo... He He He...

      Delete
    2. Sal..yg bujang2 ada...tp belum akil baligh keh keh keh

      Delete
    3. Hahaha! Sal memang kelakar! Tapi dia boleh tunggu kot,...kan Sal? :)

      Delete
    4. hahaha...nak tunggu, mereput lah I..haha

      Delete
    5. hahaha....tu laa...takut mereput jer tunggu...

      Delete
  12. suka kek lapis!kalau gi sarawak memang balik beg penuh kek je..nasib dalam flight takde semut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadoi laa Cik Sal... Kalu dalam flight ada semut... Untung semut tu kan tak yah beli tiket kapal terbang... Keh Keh Keh...

      Delete
    2. Semut pun dh xarat nk kejar kek tu sal...byk tpt lain yg dia perlu kejar hahahhaha

      Delete
  13. SS baca entry ni sambil kunyah biskut.... Tengah tak de keje... Bila baca part 'kek selipar jepun'... Terus bersepai biskut kat lantai! Hadoiiiiii! Lawakkkkk laaaaaa kek selipar jepun tuuuuuu! Kah Kah Kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah....kan....xtercapai akal nama2 kek lapis tuhhh

      Delete
  14. SS pernah tengok orang buat kek lapis Sarawak... Dilapis2 jadi laa kek lapis.. he he he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dh nama kek lapis...mestila dilapis2....kalau dituang...namanya kek tuang...erkk..ada ehhh hahahhaha

      Delete
    2. Saya kagum tengok proses buat kek lapis Sarawak ni. Dah dilapis2, dipotong, dicantum, ditindan....

      Delete
  15. Jay Emm mesti suka tengok balang kuih tu... Kaler peberet dia... He He He....

    ReplyDelete
  16. sedapnyee kek lapis... seronok beraya kat sarawak..boleh mkn kek byk2..hihi

    ReplyDelete
  17. mak gi pekan roban tak., sibbaik tak jumpa kann., kehkeh2

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaha...sy jrg pg roban...tp sy sekolah menengah kat situ dulu....1tahun jer

      Delete
    2. hahaah....yee...sekolah sy la tuhh..sempat form 1 jer kt situ..pastu pindah sekolah

      Delete
  18. Alhamdulillah, sakan ye beraya thn ni.. Hehe
    Wawa raya pertama je. Raya kedua ke tiga dah start ke kenduri..")

    Wawa ade buat segmen tau, jenput join ya.. Boleh exchange bloglist..")
    http://vitaminwawa.blogspot.com/2015/08/saya-nak-masuk-bloglist-vitamin-wawa.html?m=1

    ReplyDelete
  19. wah...setiap rumah ye ada kek lapis
    meriah juga tu ye. semua perasa boleh rasa
    kat sini kalau hidang kek, belum tentu ada yang jamah
    diorang sibuk cari ketupat aje =)

    ReplyDelete
  20. nak kek lapis sarawak ... terasa ngidam kek lapis dayang salhah pulak bila tengok gambar kek lapis ni :)

    ReplyDelete
  21. waaa banyak kek ktkorg dekna.. umah kmk, ,3 jak kek dtunjuk kmk..ya pun raya ke 5 dh abis.. nasib bait bini.kwn kmk stil mok molah order..hehe

    luarteko.blogspot.com

    ReplyDelete
  22. waaa banyak kek ktkorg dekna.. umah kmk, ,3 jak kek dtunjuk kmk..ya pun raya ke 5 dh abis.. nasib bait bini.kwn kmk stil mok molah order..hehe

    luarteko.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. waaa banyak kek ktkorg dekna.. umah kmk, ,3 jak kek dtunjuk kmk..ya pun raya ke 5 dh abis.. nasib bait bini.kwn kmk stil mok molah order..hehe

    luarteko.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe.....nasib gik da org mok amik order ohh....mun dak beli jak la kek ky kedei kek....hahahha

      Delete
  24. dah nama pun raya kan...so waktu ni lah nk ziarah dan ramah mesra, gossip2...pastu kalau JM suka sgt tanya kuih ni beli ke buat sendiri...x elok kan sikap tu...kecik hati tuan rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. cer tanya camne nak buat dodol!!

      Delete
    2. kacau kacau dan kacau pastu siap

      Delete
  25. kek selipar jepun? ahahaah....hadoi lah...ada gambar x? nasib baik bukan kek kasut boot ke, kek cawan getah ke....mcm2 nama

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama tak komersial langsung.. tapi mesti sedap tu kan

      Delete
    2. jgn pandang pada nama or rupa tetapi pada rasa heee

      Delete
    3. Nak kek selipar jepun! Nak kek selipar jepun!

      Delete
  26. kenapa x belajar dari kakak buat kek lapis sarawak tu...nanti leh order dari Deanna...x perlu nk pergi sarawak baru boleh beli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malas la JM...lbh suka makan dr buat..dasar pemalas..hahhaha

      Delete
  27. lohhh...husband org sarawak jugak eh? senang lah satu jalan je...tolong lah rekemen JM org Sarawak dgr nya orang Sabah Sarawak ni JUJUR hihihih

    ReplyDelete
  28. raya kedua tu kelakar....serbu meja mkn sbb ada KARI DAGING ahahaha...x tahan tu makan SEKUAT HATI...adoillahhhh ahahaha...sakit perut dak Deanna nih..kalau dh nampak kari dah x nampak yg lain..ke tepi ke tepi ahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bab makan semua sekuat hati

      Delete
    2. Suida pun makan sekuat hati gak?

      Delete
    3. Hehehe..pantang jumpa kari...terus serbu..

      Delete
  29. Deana ooo deanna...takkan minum Nutri Soy dan air coke je...x nampak pun air oren ke sirap ke....kek je banyak...tak tercekik ke yang ahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat umah org mana leh memilih JM...telan jer laa hahahaah

      Delete
  30. Kek lapis Sarawak, selain dari sedap sedap...mereka juga cantik cantik.
    Meriah nampaknya raya

    ReplyDelete
  31. sis tak da ka bawak balik kek lapis.. meh la sikit.. lama tak makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xdak dah aihhh...tggal kenangan jer laa..hahha

      Delete
  32. bestkan beraya ramai2.. tapi yg kesian tuan rumah lah, sampai tak cukup pinggan gelas nak hidangkan.. rumah klu sempit, nak lalu susah

    ReplyDelete
  33. kek lapis hidangan utama eh, ntah2 org sana dah boring mkn kek..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah bosan mesti dorang x hidang kek tu Suida oi ahahah

      Delete
    2. Time raya jer org hidang kek..so kira sonok la jupa kek byk2 time raya ni...hehehe

      Delete
  34. ketupat lemang ada tak sis? ketupat sama je kan macam sini,, ketupat palas dan nasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan tanya yg x de dlm gambar! ha ha ha...

      Delete
    2. Deanna mana? deanna...x nampak pun

      Delete
    3. Lemang bukan makanan utama kat kpg ktorg..ketupat ada..tp ketupat pulut...nasik himpit xdak...hehehh

      Delete
  35. meriah raya D ! hehehe.. kek lapis sarawak memang di hidang pg raya. tp kena order sblm raya. hehee. sedap semua makanan tu

    ReplyDelete
  36. Wahhh kek lapis... ! yummyy..tetiba rindu kek lapis Dayang Salha ngan Mira.. huhuhu

    ReplyDelete
  37. Saya rambang mata tengok betapa ceria berwarna-warni kek lapis dalam balang kuih!

    ReplyDelete
  38. kenyang makan kek lapis lew kalo braya kat Srawak kan.. tapi memang sedap pun.. yang CT borong time pergi sana dulu kejap je habis..

    ReplyDelete
  39. Meriah betul..sedapnya kek lapis..

    ReplyDelete
  40. humang aih besnya kek lapis sarawak! kat sini susah & mahalnye la hai nak mendapatkan kek lapis sarawak. sobsss sobssss

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...