Tuesday, 14 April 2015

TELUR IKAN TERUBUK MASIN



Assalammualaikum wbt....

Masa aku balik kampung haritu...aku tengok banyak betul telur ikan terubuk masin dalam peti ais mak aku....aku tanya mak aku nape banyak sangat dia kata....tak termakan....masa musim ikan terubuk kat kampung aku dulu...akak aku yang sulung beli banyak ikan tuh...coz leh buat ikan terubuk masin untuk dijual...dan dah tentunya aku tukang jual kalau kat sini....heheheh....kalau beli ikan terubuk masin yang mak aku buat...ktorang jual ikan sekali dengan telur......telur ktorang tak amik...jual murah....kalau kat kuching biasanya ikan jual asing dengan telur kan..kalau kat kampung aku...dijual bersekali....berbaloi kan...hihihihi





Berbalik dengan kisah telur ikan terubuk dalam peti ais mak aku tuh....alkisah...telur tuh adalah lebihan bila buat kenduri haritu...biasa orang makan ikan jer..telur jarang orang nak makan...mungkin sebab orang kampung dah jemu agaknyerr...hihihihiih....bila aku tengok banyak telur...aku pon rembat la bawak balik.....mak aku pon tau aku gila telur ikan...terutama ikan terubuk...kadang mak aku bakar ikan terubuk..aku tukang korek telur ikan....hahahhahaha....telur ikan ni masin...so kena rendam dulu sebelum nak masak...tapi biasanya kalau mak aku buat...tak bape masin..so tak perlu rendam lama sangat....haritu aku teringin nak makan....so awal pagi aku dah rendam...coz nak masak tengahari kang.....


Ini laa rupa telur yang telah direndam....aku cuci-cuci sikit....pastu toskan....aku nak masak cara orang lama dengan menggunakan kaedah moden...hihihihhi



Lepas dah cuci.....aku susun telur ikan tu atas daun.....kalau kat kampung aku guna daun nipah muda.....kat sini mana nak carik kan...so aku guna daun pisang.....



Pastu balutkan aje daun tuhh....dalam 2@3 lapis....takut terbakar kang...at least kalau terbakar ada lapiran lagi dalam tuhh....kat umah aku tak ada cucuk sate@ pencungkil gigi...so aku guna stepler jerrrr....untuk tutup daun tuh.....selesai tu...panggang atas api...aku buh dalam non stick pan....pastu tutup guna penutup periuk....cepat sikit masak....coz aku dah lapar....hahahahahha...telur ni cepat jer masaknyer...so jangan lam-lama sangat tauuuu....



Taraaaaaa......dah masak...gini laa rupanyaaa...walaupon buruk....tapi sedap....tu bukan hangit tau....memang warna dia cenggitu....coz dia telur yang telah dimasinkan...kalau yang fresh punya warna dia putih jerrr.....tu bezanyaaa....makan dengan nasik panas....pergghhh...memang sedap....korang bila lagi nak try???? ayat carik pasal kan?? hahhahaha...


Dengarnyerr...harga ikan terubuk masin ni mahal....betul ehh??? aku pon tak pasti....hihihihi



Klik banner untuk join GA aku 








41 comments:

  1. telur ikan terubuk ni mahal kan deanna..sebab last masa wana pegi kuching hari tu, nganga tengok harganya..mahal betul..huhhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya mahal telur ikan masin nih.. ingat lagi time jalan2 ngan geng opis ke kuching..

      Delete
    2. Ooo...mahal ehh...cuma tau jual asing jerr..xtau lak mhal harganyee

      Delete
    3. Kat tempat saya, tak jual telur ikan terubuk masin. Biasa je. Dibentuk bulat2, diperasakan then dibakar. Kitorang beli makan dengan air asam atau buat masak gulai lemak.

      Delete
    4. Tak ingat berapa adik saya beli telur terubuk masin ni hari tu. Tapi memang agak mahallah...

      Delete
  2. Buat kakak terliur aje.
    Mana nak dapat ni? Kat JB ni kakak tak pernah jumpa pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak...kt kpg sy de ni kak...tp tgk musim...kt kuching pon ada..tp mahal kot hrganyaa...

      Delete
    2. kena gi kampung kak deanna lah macam ni..kat KL lagilah xde

      Delete
    3. Itulah, Sal. Kalau baca entri makanan Sarawak sis Deanna ni, memang rasa nak ikut balik kampung :)

      Delete
  3. Replies
    1. Sue...kita leh geng...sue amik ikan sy amik telur ikan hahahha

      Delete
  4. Sedapnya.. terliur akak. telur ikan biasa pernah lah goreng. Next time kena cuba telur ikan terubuk pula.

    Apa nak buat bila Chicken Pox kena semasa dewasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nnti leh cuba lak telur ni kan hehehe

      Delete
  5. biasa wat goreng garing2 klu dapat telur ikan. Kadang2 tu mak dia wat gulai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xpenh lg mkn yg gulai punya hehehh

      Delete
    2. Sedap sis! Lagi2 buat gulai lemak cili api!

      Delete
  6. errrm... saya mampu tengok je la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nnti akan ada rezeki jupa dp hehehe

      Delete
    2. kalau nk order ngan Deanna

      Delete
  7. rasanya masin kan... hehehe
    tak ingatlah kalu pernah makan atau tidak tetapi jarang sangat dapat jumpa di sini..

    ReplyDelete
  8. CT makan sikit2 je telur ikan.. tak makan sangat.. telur sotong ok jugak..
    tapi terubuk masin yes i like.. time pegi kuching last year mmg beli banyak ekor.. senang kasi souvenir tu je ahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kan souvenir wajib kalau g sana kan heheheh

      Delete
  9. tak pernah lagi makan telur ikan terubuk masin.

    ReplyDelete
  10. kata org ikan terubuk masin sarawak sedap ... telur ikan sis lbh suka goreng dan ratah gitu je mcm kudapan ... my kakak yg keja hospital x kasi makan selalu . katanya hormon telur ikan tu blh buat perempuan susah dpt anak ...

    ReplyDelete
  11. Ikan terubuk dah makan kalau telur ni.upah duit pun xmakan hihihi... ekin xminat telur ikann

    ReplyDelete
    Replies
    1. ishh.....rugi nya lah hai tak mkn...telur ayam makan?

      Delete
  12. huntung lah jadi org sarawak boleh merasa mkn telur ikan tembakul ehh..ikan terubuk masin

    ReplyDelete
  13. kita org semenanjung ni jgn kata nk makan tgk pun x pernah..adakah perlu kahwin dgn org sarawak ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  14. JM pernah mkn telur ikan kembung je itu pun ikut nasib kalau ada...size nya...besar jari kelingking je kalau jari manis sedap gak

    ReplyDelete
  15. Wah mcm sedap je sis..
    Tak pernah lagi mkn telur ikan terubuk..

    ReplyDelete
  16. sedapnya teringin pulak nk makan.. tp jauh sangat ke Sarawak...

    ReplyDelete
  17. Sis...boleh pm kalau nak beli dekat mak sis x ;)
    Teringin pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak....mengidam ke??? sila emel sy ye...heheheh

      Delete
  18. Salam puan. Saya minat nak beli terubuk masin serta telurnya sekali yg emak puan buat. Bgmana caranya ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh emel sy no wassap yg boleh dihubungi x? ☺️

      Delete
    2. Hi Deanna
      I'm looking for telur ikan terubuk masin
      Can I have d contacts?
      I'm located in bayan lepas, Penang

      Delete
    3. Hi christine...plz emel me ur contact no :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...