Thursday, 13 August 2015

HARI RAYA AIDILFITRI 1436H : MASA UNTUK BALIK


Assalammualaikum wbt....

Pada 26 Julai 2015....ktorang balik semula setelah bercuti sakan.....bila dah cuti lama tuh....rasa malas nak balik tu tetap ada.....nak masuk kerja lagi la malas kan....huhuhuuhh....tapi sebab punca rezeki kan...ku gagahi jua.....bila mengenangkan kerja yang masih berbaki kat opis tuh....mengundang seribu macam perasaan....apa kan daya....redha je la....ini jalan yang ko pilih kan.....ehhh dah macam tagline pelem pulak...hihihih.....






Dua tiga sebelum nak balik mak aku dah mula sibuk carik daun palas...dia nak buat kelupis untuk anak kesayangan dia ni yang comel dan anggun...ehh....terlebih puji lak.....ahakkkkkkkkk....hahhahahaah...mak aku tau ktorang memang suka makan kelupis...lebih-lebih lagi en suami....tiap pagi dia ngadap kelupis tanpa jemu.....hehehheeh....


Malam sebelum ktorang balik....mak aku dah siapkan kelupis untuk ktorang packing....macam-macam makanan mak aku suruh bawak...belacan pun mak aku suruh bawak...belacan tu mak aku sendiri buat....lagi la aku nak kan....ikan-ikan segar pun mak aku suruh angkut...udang pun sama...coz masa bulan puasa haritu memang musim udang kat kampung aku...murah giler...sekilo tak sampai RM10....ada yang jual RM3 sekilo....udang laut tau bukan udang sangkar....hehehehe...bila dah sumbat macam-macam...barang ktorang pun jadi banyak....nak tengok???? meh tengok luggage ktorang.....hehehehhe





Haaaa...nampak??? dalam beg belang-belang tu...semua dalam tu ikan  dan udang...sebab masih beku lagi kena bubuh dalam kotak dan masuk dalam beg belang tuh...takut brai....skill membungkus kena ada kan.....dan beg macam ni adalah pemandangan biasa bila ktorang sesekali balik kampung.....dan ini kira sikit la...ktorang pernah bawak lagi banyak dari ini...tapi memandangkan peti ais kat umah aku ni agak penuh....ktorang tak bawak banyak sangat...kalau ikutkan mak aku dia suh angkut semua ikan yang ada.....hahahhahaha....barang ktorang tu tak termasuk kek-kek lapis lagi....semua kek aku suh anak sedara aku bawak coz flight dia awal sikit dari ktorang...kalau tak lagi bertambah barang....heheheh....gitu la cerita balik kampung ktorang....tu jer nak cerita kali nih....jumpa next entry yerrr....hhihihi













58 comments:

  1. jimat belanja beli ikan ikanan kt tanah malaya ini....akk pun dah berjinak-jinak bawa bekalan macam deanna bila balik kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...mmg betul2 jjimat kak nasa...brbulan jugak xbeli ikan...

      Delete
  2. Drop komen seketul.. tanya kabo... Kari ku sayang dah sihat? He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha...alhmdulillah sikit skit dari semalam....batuk2 skit tu biasa la kan

      Delete
  3. Ada ikan dan udang? Yeayyyy! Lepas ni buat kari udang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belacan pon hadoooo... Ha Ha Ha..

      Delete
    2. udang biasa jer farrah...kalau udang galah baru best wat kari hehehe

      Delete
    3. Nape tak bawa balik udan galah, sis? Baru2 ni ada kenalan bagi belacan yang dibungkus macam bentuk silinder dgn daun. Katanya belacan kampung dari Sarawak. Terus teringat kat Sis D. Err,..garam pun bungkus macam tu juga ye...

      Delete
  4. Kek lapisnya ada lagi tak..huhuhu...*saja je tanya...

    ReplyDelete
  5. kat Sabah Sarawak makanan laut memang murah.

    ReplyDelete
  6. nasib baik tak bungkus peti ais kat kampung bawak balik sini..hehe. DM pandai buat kelupis tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu bungkus... Jangan lupa ikat reben... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. kalau leh mmg nk bungkus peti ais...hehehhe

      Delete
    3. Kelupis tu macam pulut panggang kan, Sal? Itu kuih orang Sabah ke Sarawak?

      Delete
  7. Perenggan pertama tu... Skrip filem Sembilu ke? Keh Keh Keh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. acah2 nk wat skrip pelem laaa hahahha

      Delete
    2. Abislah Usop Aslam x leh cari makan!

      Delete
    3. hahahha...jd ucop sontorian jer laaaaa

      Delete
  8. Macam pernah ku jumpa perkataan 'comel dan anggun' tu.. ha ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhh.....tp di mana yeee keh keh keh

      Delete
  9. Balik kg dah macam org nak pindah.. ha ha ha..

    ReplyDelete
  10. utg lah kan . dpt mkn byk ikan segar dok dekat laut ni ... blh jimat belanja dapur sebulan tu ...

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. sesekali blik kpg mmg cenggini la hehehe

      Delete
  12. Memang gitulah mak2 kita, sbb sayang kat anak depa prepare habis semua..tinggal kita je nk masak nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa..semua bnda dia suh angkut hehehe

      Delete
  13. wauw,byk gitu.IbuNoey ari tu balik raya kat Tawau pun borong gak barang.hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali balik kan...mmg memborong habis hehehe

      Delete
  14. Salam jumaat...wah banyaknya barang bekalan..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. bekalan masa hadapan ni kak yan...hahhaa

      Delete
  15. Sebelum raya tengok orang balik beraya rasa syahdu tu.. sebab kita raya dekat tengah bandar je.. lepas tu baru balik kampung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alorrr...sedihnyerr....tp xpe...akhirnya balik jugak kan...hihihi

      Delete
  16. banyak brang.... hihi... sesekali balik kampung mcm tu la.. anis pon same jugak.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe....mmg cenggitu kalau blik kpg kan

      Delete
  17. hehehe dah habis dah cuti.. pulang marilah pulang =)

    ReplyDelete
  18. Bestnya boleh angkut barang basah tuh..jimat belanja dapur..kek lapis ada lagi tak?nak satu..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha...kek lapis dh lama jd aruah laa eyda

      Delete
  19. kah kah kah...itu skrip pilem ke tu dalam perenggan pertama tu.."mengundang seribu macam perasaan....apa kan daya....redha je la....ini jalan yang ko pilih "

    ReplyDelete
  20. "Dua tiga sebelum nak balik mak" ke dua tiga hari sebelum nak balik :P ahahah...saje carik fasal

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg carik pasal ni....cubit kang kah kah kah

      Delete
  21. sbb itulah sayang mak lebih dari ayah...setiap kali balik kg kan...semua nya nk bg bawak balik...buat bekal utk sebulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe....semua benda rasa nk bawak....tp apa kan daya

      Delete
  22. Belacan homemade..mesti best tu

    ReplyDelete
  23. Boleh tahan jugak barang tu..nasib baik tak senget kapal terbang :D

    ReplyDelete
  24. kan sana memang murah ke deanna?
    saya tak penah sampai lagi
    tapi kalau saya nak aim kek lapis! hehe
    suka sangat makan kek lapis...sebab tu badan pun berlapis2 =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...