Thursday, 19 November 2015

BERJAYA TAK BUAT SUP TULANG???

Assalammualaikum wbt.....


Ingat tak entry aku pasal daging korban SINI ....macam mana misi sup tulang aku tuh??? berjaya ke tak?? heeheh.....nak kata berjaya pun tak jugak...nak kata tak berjaya pun tak jugak....eh...macam mana tu kan....tengah-tengah la....boleh gitu?? hahahahah.....papepun suka aku kongsikan resepi yang aku guna....macam-macam resepi aku jumpa...tapi aku buat keputusan untuk ubah sana sini mengikut selera tekak aku......konon nak bereksperimen la kan...macam kau terer sangat kan.....hahhahahah....




Percubaan kali pertama aku buat sup tulang....kurang berjaya kerana terlalu banyak air...namun masih boleh dinikmati dengan rasa puas hati.....en suami letak air untuk rebus daging banyak sangat....sampai berenang-renang ketepian tulang dalam periuk....hahahhahaha....masa en suami merebus tu aku tak tengok banyak mana air yang dia guna.....bila dah mendidih baru aku ada kesempatan untuk melawat dapur.....tapi bila dah mendidih...nak buang air rebusan macam sayang pulak sebab air rebusan tu dah ada jadi air rebusan tulang...maka ktorang teruskan aje lah guna air rebusan tuh.....masa rebus tulang aku mintak en suami letak celery dan carrot yang aku dah potong siap-siap.....bila dah mendidih aku buh pulak bawang merah, bawang putih dah aku kisar...pastu aku letak kentang beberapa ketul.....lepas tu aku letak rempah sup....rempah sup tu aku beli kat pasar tani E7....ada makcik dan pakcik yang jual segala jenis rempah kat situ....aku tanya kat makcik tu macam mana guna rempah sup tuh...dia kata letak jer dalam sup...tak payah guna sup bunjut lagi dah.....maka aku pun ikut lah cakap makcik tuh...bila letak jer rempah tuh....waaaaaaaaaa.....kaler sup pun berubah...bau wangi semerbak.....sedap betul baunya.....setelah merebus hampir 2 jam dengan api sederhana....aku letak garam dan gula.....aku tengok isi kat tulang pun macam senang jer nak tanggal...then aku tutup api.....dan ini hasil sup tulang percubaan kali pertama



Kira not bad jugak lah kan...aku amik kuah jer...bab-bab tulang  dan isi en suami makan...aku tak minat sangat daging lembu nih....memandangkan tulang banyak lagi....minggu seterusnya en suami request lagi sup tulang....dengan pengalaman yang ada...maka terhasillah sup tulang percubaan kali kedua....hasilnya memang sangat memuaskan....rasa lagi sedap daripada sebelum ini....cara masak sama cuma kuantiti air aku kurangkan....belajar daripada kesilapan kan....dan meh tengok hasilnya......hihihihi



Kesimpulannya....kejayaan untuk buat sup tulang tu berjaya tapi belum cukup sempurna....kena prektis lagi lepas nih...heheheh....jangan mudah putus asa....cewahhhhhhhhhhhhh.....kita cuba lagi nanti..........hihihihihi







Autopublish : 19.11.2015  4.30pm


















42 comments:

  1. sedapnya.. Ahlam klu sup2 nih memng suka sgt! nak2 sup tulang.. boleh brtambah2 nasi.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waahh.....mmg peberet kan..mmg syok la makan kan hehehe

      Delete
  2. tengok pun dah nampak sedap ... terus rasa dahaga tekak nak hirup sup :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe....sedap di tekak kita jerrrr malu tutup muka....

      Delete
  3. kalau taburkan daun sup daun bawang sekali dengan bawang goreng ... memang terliur la :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah...de org suka tabur tuhh...sy lak xminat tabur2 tuhhh...terus hirup jerr....pelahap...hahahha

      Delete
  4. Ada lagi ker, peminat sup tulang nie, sedap hirup sup musim hujan gini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak nasa..ajak JM sekali..sup tulang is my feveret

      Delete
    2. hahahahha....ada lagi kak baki tulang tuh...bila ntah nk buat lg...tggu rajin la bru nk buat...

      Delete
    3. JM...gear box pun minat jugak ke??? ihihiih

      Delete
  5. dah ok tu nampak dah mcm sup tulang deanna

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha...kena belajar lg ngn kak noor nihhh

      Delete
  6. makan dgn sambal kicap bestt bangat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. huihhhhh....bagi pedas sikit kan kak noor...perghhhh hehehe

      Delete
  7. Nyaman semacam jak rupa nya... Haha Makan panas panas.. Wuhuuu... Win...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha...mun ditangga nang tang nyaman jak rupa..tp mun rasa....gk byk kekurangan hik hik hik

      Delete
  8. kira separuh berjayalah lah ni..ke separuh masak heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh.....berjaya buat tp byk kekurangan....

      Delete
  9. kiranya KD tak pernah lagi buat sup tulang sebelum ni eh...JM paling suka masak sup tulang sbb MUDAH....rebus je tulang sehingga isi daging tu lembut, astu campak semua bahan n rempah ratus ..siap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg xpernah buat b4 ni JM...coz sy xminat makan kan....nnti JM share resepi tauuuu....hahahah

      Delete
    2. sup mudah je kan.. rebus n cmpak2 bahan, tambah persa sikit..hehe..

      Delete
  10. x pe praktis make perfect...ni kalau kali ke 3 buat pejam mata je lah..heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau pejam mata xbuat dah JM...terus tido jer....hahahahha

      Delete
  11. tgk kuah sup tu pun dah tahu sedap..kalau nk sedap lagi kan biasa JM beli tulang kipas..daging di bahagian tulang tu..perghh mmg sedap gila...x tipu

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboiii...tgk rupa dh leh tau rasa ehhh JM...hebat lahhh....hahahhahah

      Delete
  12. in sya Allah boleh..dan nanti semakin baik...percaya lah.. :)

    ReplyDelete
  13. tahniah tahniah.
    yang kedua nampak.pekat

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak pekat eh kak yan....coz sy kurangkan air...heheheh

      Delete
  14. ehehe tahniah2.. percubaan anda berjaya.. hadiahnya adalah sup tulang =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah..kegigihan anda, kebanggan kami

      Delete
  15. alahaii sedappp sup tulang... lama tak makan ni sis.. kira percubaan berjaya lah ni kan..

    ReplyDelete
  16. Deanna macam kakak suka kuah dia aje
    Kalau kakak dapt macam ni kakak cari roti Deanna.
    Cecah kat kuat dia hmmmm sedapnya.
    Nak lagi meletopz letak sambal kicap aduhai lagilah! hihi...

    ReplyDelete
  17. kuahlah... bukan kuat typo error:)

    ReplyDelete
  18. wahhh! tahniah... dapat buat sup tulang

    ReplyDelete
  19. bagus ni.. boleh dah la nak masak2 utk kenduri kendara..:)

    ReplyDelete
  20. kira berjaya jugak sbb dpt masuk perut dgn jayanya..

    ReplyDelete
  21. Sedap sedap sedap...
    Nyum nyum..

    ReplyDelete
  22. nampak sedaplah deanna. tahniah!
    kiranya saya ajelah ni belum buat lagi sup tulang...hehe

    ReplyDelete
  23. Cikna pun 2mggu b'turut2 wat sup tulang, tghri wat mkn dgn mee@bihun, mlm wat mkn ngan nasi...;-)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...