Tuesday, 3 November 2015

JOM BUAT BUBUR JAGUNG


Assalammualaikum wbt....

Harini aku nak kongsikan cerita pasal bubur jagung....sebenarnya main masak-masak ni dah lama dah...cuma baru sekarang aku ada kesempatan nak cerita..maklum la...aku kan super busy semenjak dua menjak ni...hihihih....idea asal nak buat bubur jagung adalah aku...siapa lagi kan??? kalau bab makan-makan kat opis aku ni....aku lah mastermind disebalik kejadian ini.....hahahahhaha....bahan-bahan aku dah beli....cuma nak masak je lagi....lagipun nak buat bubur jagung ni senang sangat....pakai periuk nasi elektrik je pun.....bahan-bahan dia pun senang.....meh aku kongsikan gambar untuk korang tatap.....







Ktorang guna jagung dalam tin dan jagung segar....sebenarnya nak guna jagung betul...tapi bila aku pergi kedai kat kawasan rumah aku ni jagung dia tak berapa segar.....bila tak cukup jagung...maka terpaksa lah guna jagung dalam tin...belasah je la...janji jagung....heheheheh


Sagu putih penyedap rasa

Gula Kabong@apong



Haaaaaa....bagi sesiapa yang tak pernah tengok gula apong.....ini la rupanya...gula ni banyak digunakan oleh masyarakat di Sarawak untuk dijadikan salah satu bahan utama dalam industri makanan......amacam ayat aku??? nampak macam ayat Majalah 3 kan....kah kah kah.....gula ini tak keras....guna sudu jer untuk ceduk....gula apong ni aku bawak dari rumah...rasanya memang lain sikit dari gula melaka atau gula kabong di semenanjung....nanti kalau korang pergi kat Sarawak...jangan lupa carik gula ni yer....sedap wooooooo....hihihihi


Nak masak bubur jagung ni tersangat la senang.....kita campak kan aje bahan-bahannya dalam periuk....jagung, santan, gula apong, daun pandan, garam dan sagu putih......bubuh air secukupnya....pastu tunggu sampai sagu tu masak....dah siap dah.....


Haaaaa.....gini la rupa bubur jagung yang ktorang masak....rasa dia enak sekali......boleh dimakan masa panas atau sejuk....tapi aku suka makan time panas-panas......perghhhhh....rasanya memang sedap betul......hmmmmmm....meleleh pulak air liur bila terkenangkan rasa bubur jagung ni......korang bila nak buat??? hihihihi












29 comments:

  1. Bestnya masak2 kat opis! Sis D ke yang bawak semua bahan2 tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe....sy tukang beli dan bagi arahan jer...jahat x???

      Delete
  2. Saya selalu kalau masak bubur jagung, tamak sagu! Nanti bila siap jadi bubur sagu dengan jagung hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun suka buh sagu byk...sedapkan sagu byk hehehhe

      Delete
  3. Replies
    1. hahahahha...xpe..leh beli kalau nk makan...

      Delete
    2. aip apa ni kak sal.. ce buat, mesti sedappp

      Delete
  4. Sedapnya..petang2 gni klu makan meme superb

    ReplyDelete
  5. Sedap ni...sedap sangat...ditambah dengan aroma gula tebu/gula kelapa/gula apong..Allahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aroma tu memainkan peranan ptg kan....mmbangkitkan nafsu makan....hehehe

      Delete
  6. Sedapnya..kak yan suka makan bila sejuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke....sy lak suka mkn time panas2...hehehe

      Delete
  7. Touch N Go dulu... Malam kang I gegor pintu umah... keh keh keh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huihh...bergegor rumah kang...hahahahha

      Delete
  8. rajinnyer buat bubur jagung tuu mak., ;p

    ReplyDelete
  9. Gula kabong tu berzaman dlm fridge SS... Ori kabong lagi... Adusss... Nak buat jugakkkk laaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gula kabong bergabung menjadi bubur jagung.... haha

      Delete
  10. Merecekkkk dahhh air nih... He He He...

    ReplyDelete
  11. bila baca jagung ni , teringat nak buat kastad jagung tapi belum tercapai ...

    ReplyDelete
  12. Yum yum sedapnya.. tapi mummy jarang masak menu yanng ada jagung atau kacang... peminat kat umah tak dak.. so bila teringin beli je..heheheh :D

    ReplyDelete
  13. Aduhhh robot ni kacau je org nak booom!.. eee

    ReplyDelete
  14. baru nak tanya pasal jagung dalam tin tu...hehe
    lama dah tak buat...
    eh gula apong tu sama ke cam gula melaka

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...