Friday, 13 November 2015

JOM SIHAT

Assalammualaikum wbt.....



Semangat berkobar untuk diet aku tanam dalam diri bermula pada awal bulan September haritu...ada minggu kesihatan yang dianjurkan kat blok aku ni...maklumlah duduk satu blok dengan doktor-doktor..eloklah kan ada minggu kesihatan ni....semangat aku makin berkobar di saat semua ujian kesihatan aku gagal menepati sasaran yang ada....huhuuhuhuh....5 ujian kesihatan...aku cuma lulus 1 jer....huhuhuuh....ujian pertama obesiti.....terang-terang dah gagal kan...tak payah timbang pun dah tau...huhuuhuh....ujian kedua...gula...pun gagal...ujian ketiga kolestrol....gagal lagi......ujian keempat...tekanan darah....pun gagal...adehhhhhhhhhhh.....aku cuma lulus ujian Stress jer...yang lain semua ke laut....huk huk huk...mana tak nya aku lulus bab stress...bila stress je aku makan....hilang la stress aku tapi datang penyakit lain.....huhuuhuh...





Setelah adakan sesi kaunseling dengan doktor...bincang panjang lebar dengan keputusan kesihatan aku tu..aku disarankan untuk jumpa Dietician...maka bermula lah sesi soal jawab aku dengan dietician....ada 2 orang dietician yang bertugas masa tu...sorang perempuan melayu dan seorang lelaki cina....memandangkan dietician perempuan tu tengah bincang dengan sorang lagi hakak tu...maka aku pergi kat dietician lelaki nih....tersangat lah lembut percakapannya....sangat selesa untuk kita soal jawab....macam-macam jenis soalan yang aku tanya kat dia...dan dia tanpa jemu jawab semua kemusykilan aku tuh..hehehehhe.....macam-macam tips yang dia bagi....aku ingat lagi pesanan dia kat aku.....


Aku :  Apa cadangan pemakanan yang sesuai untuk saya?

Dietician :  Kalau tengok keadaan puan sekarang, puan hanya perlu kawal makanan yang diambil. Jangan ambil kuantiti yang banyak. Macam contoh nasi ambil 1 cawan rata sahaja untuk 1 hidangan. Senaman pun kena buat. Sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Aku : Boleh kenyang tak kalau makan nasi 1 cawan jer?

Dietician : Sebenarnya 1 cawan nasi sudah cukup untuk kita. Selain nasi kita boleh ambil ikan,ayam atau apa-apa protein, sayur dan buah untuk seimbangkan pemakanan kita dalam 1 hidangan.

Aku : Macam mana nak kira 1 hidangan tu?

Dietician : Macam contoh 1 hidangan sama dengan 1 cawan rata nasi, 1 ketul ayam, 1 cawan kacang kuda, 4 keping cracker, 6 biji anggur, 1 biji epal dan lain-lain. Nanti saya bagi panduan macam mana nak kira 1 hidangan ye.(sambil dai hulurkan 1 brosur)

Aku :  Kalau nak diet memang kena selalu skip makan ker? Ke tak payah makan nasi?

Dietician : Diet yang sihat kena makan 3 kali sehari. Pagi, tengahari dan malam. Nasi kena makan tapi dalam kuantiti yang sedikit. Kalau kita skip salah satu, nanti kita akan ada potensi untuk makan banyak. Macam contoh, puan tak makan tengahari, nanti bila makan malam puan akan ada potensi untuk makan banyak sebab lapar dan tak makan tengahari dan ini boleh menyebabkan kegemukan. Kalau sekiranyan puan rasa lapar di antara selang masa untuk makan tadi tuh, puan boleh ambil snek. Pastikan snek tu makanan sihat contohnya buah-buahan dan biskut yang kurang manis dan elakkan ambil jajan atau keropok sebagai snek. Kalau boleh kita elakkan makanan yang ada banyak perisa makanan, macam contoh MSG, kicap, gula, garam dan sos. Ini pun penyumbang utama  kepada hipertensi dan juga kolestrol.

Aku : Tapi kalau dah terpaksa beli kat kafe time kerja macam mana nak elak semua tu?

Dietician :  Kita kerja memang tak ada pilihan kecuali kalau kita bawak bekal sendiri. Tapi kalau tanya saya, saya rasa better kita masak sendiri coz kita boleh kontrol kuantiti perisa yang kita letak. Tapi kalau terpaksa beli dari kafe kita kena pandai cari keseimbangan. Macam contoh ambil nasi 1 cawan lepas tu ambil 1 ketul rendang ayam atau ikan dan jangan lupa ambil sayur seperti ulam-ulaman. Saya tak kata tak boleh makan rendang dan sambal tu semua tapi kita kena ambil sedikit sahaja. Jangan pula nanti bila dah ambil rendang ayam lepas tu ambil daging pulak. Apa juga yang kita ambil kena bagi seimbang.

Aku : Tapi kalau ambil sedikit nanti tak kenyang...

Dietician : Nak bagi kenyang senang jer. Sebelum makan kita minum air kosong dulu. Air kosong kena minum banyak baik untuk badan kita. Sebenarnya yang kita makan tu cukup untuk memberi kita tenaga kecuali kalau kita kerja keras yang memerlukan tenaga yang banyak dan berpeluh. Tapi kalau kita kerja di pejabat, duduk dan tidak aktif maka hidangan yang saya sebutkan tadi sudah memadai untuk kita.



Haaaaa....begitu la lebih kurang apa yang dietician tu terangkan kat aku. Banyak ilmu aku dapat daripada dia dan tugas aku untuk kongsi bersama korang pulak. Biar semua dapat manfaat....hihhiih....bila dah mula diet ni maka aku pun secara perlahan-lahan "mencintai" sayur kecuali taugeh.....hehehhhe......




Dan ini permulaan menu aku yang baru..sayur campur.....mula-mula memang susah nak telan...tapi bila pikir nak sihat..maka aku gigihkan jugak untuk telan....sekarang sayur sudah menjadi sebahagian daripada menu aku....sekarang sudah hampir 3 bulan aku amalkan dan sudah nampak hasilnya....tapi bukan la hasil secara drastik....biar pelan-pelan....janji sihat....dan ada yang tanya aku...nak kurus ke??? aku jawab...taklah...aku cuma nak sihat.....kurus tu satu bonus untuk aku...heheehhe....ada beza tau nak kurus dengan nak sihat.....sekarang aku dah turun 3kg dalam tempoh 2 bulan lebih.....badan pun rasa segar dan ringan sikit.....kira ok la tu kan....perkembangan positif....hehehhehe....next time aku kongsikan pemakanan yang aku amalkan yer.........salam sihat dari aku..... hahahhaha.....






Autopublish : 13.11.2015  1130 am







42 comments:

  1. Alhamdulillah..betul nak sihat itu paling utama..

    ReplyDelete
  2. saya doa DM akan berjaya menyihatkan badan.yup, kurus tu bonus.All the best!tips minum air kosong sebelum makan tu memang berhasil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sal...moga dikurniakan kesihatan yg baik...hehehhe

      Delete
    2. Saya pun doakan yg sama. Moga sis D terus cekal & konsisten demi hidup yg lebih sihat :)

      Delete
  3. amalkan senaman juga membantu proses untuk turunkan berat badan. tak perlu senaman yang berat. buat cardio workout boleh tengok kat youtube ada banyak. memang best ringan je badan. try la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betull...senaman tu penting...baru la sihat kan hehehhe

      Delete
  4. asalamualaikum deanna...salam jumaat...

    deanna . kak yan minta alamat boleh...email kan ke iryanty83@gmail.com..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm kak yan...salam jumaat...sy dh emel dah hihih

      Delete
  5. wahhh,,menarik entry tentang diet ni sis... boleh diikut nanti...sbb akak pun dok berusaha mengurangkan berat badan skrg ni...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hheheh...jom kita sama2 ke arah sihat...

      Delete
  6. sangat setuju ngan apa yg dicakap tu.. nak sihat atau diet xperlu skip makan.. ramai salah bab ni.. makan kerap tapi sedikit is better... I amalkan macam tu.. walaupun badan tidaklah seramping era fazira tapi cukuplah kita sihat, insyallah... air kosong kena cukup secukupnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. one more thing, stress jangan makan manis2 sangat... ada cara nak elak stress selain makan.. percaya tak, minum air lemon suam atau air suam kosong pun membantu.. ambik wuduk kalau perlu dan baring sekejap.. I dah cuba cara tu berkesan kat I.. kalau stress kerap minum air lebih baik.. jangan makan dessert.. tu punca nak tambah lemak dan kolestrol... Tapiiiiii dessert sedaaaaaaaaaaapppppppp...hahaha...

      ok lariiiiiiiiikkk

      Delete
    2. hehehhe....betul...elakkan benda manis2....minum air kosong jer...jimat dan senang

      Delete
  7. wow... bgs sis... selamat menurunkan badan... btl tusis diet tuk sihat... akak ni pun dh mengembang.....

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah. smg Deanna terus istiqamah untuk diet secara sihat.

    ReplyDelete
  9. memang patut makan secawan je nasi kan ... ni kalau boleh nak penuh pinggan :)

    ReplyDelete
  10. selamat berdiet ... sayur campur nampak sedap la, jom sihat :)

    ReplyDelete
  11. salam isnin deanna
    siapa tk mau sihat kan !!
    jom sama2 kearah sihat dan menyihatkan deanna

    ReplyDelete
  12. semoga misi anda berjalan dgn lancar dan mencapai matlamatnya..

    ReplyDelete
  13. peergh padu gila DM.. smpai jumpa pakar hehe.. bagus2.. share tips2 tu tau.. nanti kami
    bleh join tanpa perlu jumpa pakar..

    ReplyDelete
  14. Ada satu perbualan tentang kesihatan yang lucu dari dulu, kenapa doktor pun merokok, kenapa nurse gemuk dan macam2 hehe..

    ReplyDelete
  15. Bila kite dah masuk spital... Baru kite akan ingat makna penyesalan... So kena jaga kesihatan... Makan ikut keperluan.. Boleh makan apa aje... tapi kena balance dengan senaman.... percayalah.. zaman skrg ni... katil spital pon tak cukup... mungkin kite kena pegi spital bawak katil sendiri dari umah... ha ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh kanda, haritu bawak katil sendiri ke? hahaha

      Delete
    2. katil lipat kannnn??? hahahahah

      Delete
  16. 1 cawan rata tu.. Bukan size beso jug... keh keh keh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS xtgk lg sy punya siaz cawan besar mn kan...lebih kurang bsr jug...kah kah kah

      Delete
  17. SS cadangkan... Kalu masak utk diet... Pakai Non Sticky pan.. Kurangkan minyak... Makan sayur celur2 aje.. ikan bakar... Elak makanan berkuah.. kurangkan manis... minum air lewatkan selepas makan... Kalu rasa lapo makan je buahan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau boleh kurangkan semuanyer....kalau boleh elak..kita elakkan....kalau nk jugak..kurangkan kuantiti hehehe

      Delete
  18. Kalu nak sihat... Memang kena rajin joging... Pelan2 pon tak pe...

    ReplyDelete
  19. Kak D mcm ekin terlebih semua hahahaha..jaga dah dari segi permakanan ni tapi kita seorang yg bersungguh tak syok hahahaha kat rumah ni abg n mil kurang mkn sayur aduh la

    ReplyDelete
  20. Chaiyokkk2! Deana.. moga berjaya.. mula2 memang susah sikit... lama2 oklahh... jgn ikut kata hati, tapi ikut kata doktor ok... heheh :D

    ReplyDelete
  21. #eatclean... i support u deanna. hehe

    ReplyDelete
  22. wah...all the best ye deanna
    say ni kata nak kurus...tak nyer kurus juga
    menci tau

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...