Wednesday, 11 November 2015

ROTI PITA DAN INTI AYAM KARI

Assalammualaikum wbt....


Bila memalam cenggini....cerita bab makan pun seronok jugak kan??? hehehhee...cuma nak makan sekarang kena jaga betul-betul...nak beli makanan kat luar pun pikir banyak kali jugak....akhirnya aku buat keputusan untuk masak je.....sekurang-kurangnya bila kita masak sendiri kuantiti minyak, garam dan gula kita boleh kontrol kan...kalau makan kat luar kita tak tau berapa banyak pak aji diorang letak....aku ni kalau masak tak letak pak aji....aku suka perasa yang asli....memandangkan aku punya fokus ke arah makanan yang sihat....maka aku buat keputusan untuk masak makanan yang kurang minyak....maka tercipta la menu roti pita inti kari ayam ni......




Nak buat inti kari ayam ni tak semestinya banyak lemak....kita yang masak kan...so boleh kawal kuantiti minyak yang digunakan.....aku guna minyak yang amat sedikit semata-mata untuk menumis bawang je....aku buat macam kari biasa...cuma lepas tumis bawang dan daun kari aku letak ayam cincang....bagi dia rasa dan masak separuh baru aku letak kacang panjang dan carrot (aku hiris kecik-kecik)....lepastu baru aku letak serbuk kari....letak pun main agak-agak jer.. bila dah betul sebati baru letak garam dan gula...dah siap....aku kurangkan kuantiti garam dan gula coz aku tak nak biasakan lidah aku dengan masin dan manis...lidah kita ni masa mula-mula je rasa macam tak cukup rasa bila kita kurangkan kuantiti garam dan gula...tapi sebab aku dah biasa kurangkan...sekarang ni lidah aku sangat sensitif dengan rasa manis dan gula...





Bila dah siap inti barulah kita bakar sikit roti pita....aku guna roti pita brand mission wholemeal...rasanya memang sedap....rasa macam karipap pun ada...coz inti perisa kari....kira dah lama jugak aku tak hapdet menu kari kan....sesekali buat macam ni memang tak pandang dah menu lain.....hahahhaah....next time aku kongsikan menu yang lain pulak yer........hihihi









Autopublish :  11.11.2015   2100 pm























16 comments:

  1. kari sudah kembali ... hehehee ... baru semalam bebudak kecoh nak buat inti karipap tapi tak cukup bahan ... adeh .

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha....dh lama xciter bab kari ni kannnn....huihh...karipap pun sedap nihhhh

      Delete
  2. wow.. pandai sis masak.. rajin...hihi ..nampak pun tau sedap....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....terpaksa rajin coz tekak nk makan....

      Delete
  3. bila masak sendiri selalu boleh asah skli.. makan kat luar bila perlu, masak sendiri lebih baik.. kipidap dongibab..hehe

    ReplyDelete
  4. chop nk tanya
    roti pita dengan kebab lain ke?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...