Monday, 4 May 2015

BEGITULAH NILAI RM50



Assalammualaikum wbt.....


Korang nampak tak duit RM50 dalam gambar di atas??? duit ini aku terima dari seseorang....dalam keadaan macam tu... apa yang korang fikir kalau keadaan duit yang korang terima macam ni??? sebenarnya ada citer disebalik duit ini....nanti aku citer yerrr.....apa yang aku cuba sampaikan adalah....kalau tengok keadaan duit tuhh...korang pernah tak terpikir macam mana tuan dia simpan?? aku punya pandangan....mungkin berbeza dengan pandangan korang....kena tengok sudut mana korang tengok....macam aku...aku tengok duit ni...aku dapat menggambarkan betapa teguhnya tuan punya simpan duit ni sampai lipat macam tu...aku rasa tuan dia simpan dia betul-betul ditempat yang paling dalam....bermaksud bila betul-betul perlu baru keluarkan....kalau korang masih berminat nak tau citer pasal duit sila la scroll sampai bawah...tapi kalu tak berminat aku tak paksa korang baca sampai habis....hhuuhuhuhu





Pada satu hari....ada penghantar barang datang opis aku bawak kotak besar punya....berat dalam 10kg....dan macam biasa...bila dapat kotak cenggitu....budak-budak opis teruja nak tau barang apa....heheheh....aku pon bukak...naahhhhh....semua tu kain batik sarawak...hhehehehe....akak aku kirim..pe lagi budak-budak opis pon tengok la kain tu dalam bilik aku........sebelum ada sape kecam aku pasal jual kat opis ni...terlebih dahulu aku cakap....aku jual bila masa sesuai....so paham-paham la masa sesuai tu macam mana...yang penting...masa tu semua orang tengah rehat-rehat....dan bukan semua orang pon...3@4 orang jer.....jangan ada fitnah lak lepas nih yerrr....huhuhuhuhu....


Tengah syok-syok tengok diorang pilih....datang akak cleaner nak amik sampah kat bilik aku.....dia pon tengok kain-kain tuh...dan pegang 1 kain.....bila orang dah tak ramai sangat dalam bilik aku...akak tu pelan-pelan pegi kat meja aku.....


Akak Cleaner : Puan...yang ni kena bayar sekarang ke? Boleh bayar sikit-sikit enggak?

Aku : Eh.....boleh...akak leh bayar bila-bila....saya bagi 2 bulan bayar...

Akak Cleaner : Puan, saya nak amik yang ini boleh?

Aku : Boleh....nanti akak tulis nama dan no.tepon kat sini yer (sambil aku hulurkan buku aku)

Akak Cleaner : Saya punya gaji 2 minggu lagi baru dapat puan....(sambil dia tulis nama dan no tepon kat buku aku)

Aku : tak pe kak...bila-bila aka boleh bayar....

Akak Cleaner : Ok puan...nanti saya bayar ya....


Aku pon mengangguk dan akak tu meneruskan keje dia untuk kutip sampah dalam semua bakul sampah.....tapi tak sampai 5 minit dia datang kembali ke bilik aku.....


Akak Cleaner :  Puan, saya bayar separuh dulu la ya

Aku : tak pe kak...akak tunggu gaji pon tak pe....

Akak Cleaner : tak pe puan....saya bayar separuh dulu....nanti malam saya tak bisa tidur....

Aku : Betul ke akak nak bayar dulu ni?? nanti nak tunggu gaji lama lagi tu kak (aku risau takut dia tak de duit nak belanja hari-hari kesian pulak aku tengok dia....huhuhuhu..)

Akak Cleaner : tak pe puan...(sambil dia hulurkan aku duit)


Aku pon amik la duit tu....dan simpan dalam tempat sepatutnya....selepas kejadian tuh...ktorang kena keje luar...berulang ke KL setiap hari selama 2 minggu...dan aku pon lupa pasal hutang akak tuhh.....masuk jer opis haritu....pagi-pagi...akak tu datang ke bilik aku.....


Akak Cleaner : Puan, saya nak bayar hutang saya....(sambil dia hulur duit RM50 dalam gambar tuhh)

Aku : ohh...saya pon lupa pasal benda tu kak....mekasih yer kak....

Akak Cleaner : saya hutang kena bayar puan....nanti tak lena tidur...(senyum sambil dia berjalan keluar bilik aku)


Bila aku tengok duit tuh....aku rasa keinsafan coz aku tengok dia amik duit tu dalam beg duit dia....bergulung-gulung duit RM50 tuh....mesti dia simpan betul-betul duit tu kan....tetiba aku teringat kisah hidup aku dulu masa mula-mula keje lepas habis belajar..gaji RM1,000 duduk KL....sewa umah jer dah RM250......so kena simpan duit gulung-gulung cenggitu...bermaksud tu la duit untuk kecemasan...aku gulung2 supaya aku payah nak kuarkan dari beg duit aku.....pada aku...tak kira laa korang pangkat apa....kejujuran tu penting....jangan hakimi orang hanya dengan melihat jawatan...dan yang penting...hutang kena bayar.....hutang bukan perkara main-main....kena ingat tauuuu.....tu jer yang aku nak citer....mana yang baik tu ikut....yang tak baik tu tinggalkan yerr....(^_^)





Klik banner untuk join GA aku 

46 comments:

  1. eh ,,batik sarawak ...berapa harganya tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak nak ke?? heheheh...RM40 free postage

      Delete
  2. sedih lak baca psl citer akak cleaner tu ...

    ReplyDelete
  3. samalah sy skrg.. huhuhu blajar lagi duit kena betui2 buat kira2..sobsob

    ReplyDelete
    Replies
    1. jimat selagi boleh jimat kan....huhuhuh

      Delete
  4. sedihnya.. itulah orang yang susah memang akan hargai setiap sen yang dapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila hidup ssh kita kan harga semua benda kan

      Delete
  5. Akak cleaner tu patut dicontohi.. bagus akak tu punya attitude.. ni kan ada yg ada duit pn buat2 lupa..
    pasal duit simpan kat ruang kecik2 tu, I biasa buat..simpan dlm buku.. Tak sangka, baru2 ni mak I kemas buku2 lama I kat rumah jumpa duit note 10, dan 5..bila dikumpul dekat 50. Kata dia masa tu duit pn xada, tunggu i bagi ja.. Alhamdulillah rezeki.. mujur duit tu tak hilang.. rezeki nak dpt kat mak..I dah lupa pun pasal duit tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg rezeki mak suida la dpt duit tuh kann....hihiih

      Delete
    2. nasib baik bukan rezeki anai-anai jika tak mereka kenduri sakan ehehehe

      Delete
  6. Bagus akk cleaner tu sbb dia jujur..apa2 pun cerita ni sgt menginsafkan..

    ReplyDelete
  7. Ambik penganjaran cerita akak ni

    ReplyDelete
  8. Bagus akak cleaner tu. Tahu adat berhutang. Then, tak bayar hutang tak lena tidur. Ada segelintir orang, tak bayar hutang boleh happy & buat selamba je. Yang memberi hutang pulak jadi serba salah sebab asyik nak minta hutangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kdg org yg dihutangkan pulak rasa segan...org berhutang langsung xde rasa pape..huhuhuh

      Delete
    2. hahaha.. kawan CT nak pinjam duit amboi manih mulut tu..
      lepas dapat lesap.. nombo tepon pun tukar.. sikit bleh gak nak kasi halal.. banyak kot !! geram tol.. smpai skrang..

      Delete
  9. baguslah akak cleaner tu..ramai yang berhutang buat-buat lupa..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sal...wat2 tak hengat kannnnn huhuhhu

      Delete
  10. statement ni "dia simpan dia betul-betul ditempat yang paling dalam....bermaksud bila betul-betul perlu baru keluarkan"

    maybe ada benarnya tapi JM ada kawan mmg jenis nak cepat..semua benda dia buat nk cepat..pernah pergi beli barang dgn beliau duit baki tu di main sumbat je dapat dompet dalam keadaan lipat camtu tulah..mmg tak tersorok..kes..nak cepat..tapi yg Diana nk cite ni kes lain kot..jap nak sambung baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. kes JM ni kes org ada duit..coz jenis masukkan duit tnpa tgk balik....hihihih....kes yg sy citer ni utk org yg ada duit cukup2 jerrrr.....so sgt prihatin pada duit yg ada...

      Delete
  11. ehem2..buat bisnes kek lapis sarawak eh.....ngeh ngeh ngeh...opss..kain batik sarawak ke? ingatkan kain batik cap gajah duduk :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiyooo..tlg bisnes org jerrr heheeeheh

      Delete
  12. berapa harga kian batik sarawak tu sepasang

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheehe..ada dua jenis....batik songket RM40 dan batik sepasang (4meter) RM75.....free postage....

      sempat jugak promot kt sini...next entry sy tayang gambar...hhahahaah

      Delete
    2. cepat2 kuarkn entry batik srwk...hihi

      Delete
  13. ahahah...asyik ulang cakap cleaner tu...hutang belum di bayar...tak lena tidur...kelakar...tapi susah nk cari org yg mudah bayar hutang....kekadang bertahun..ada tu sampai ke sudah tak bayar...ini terjadi kpd JM sendiri..nak contact no tepon dia tukar huhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada org pandang hutang tu xde pape...pdahal hutang tu bawak sampai akhirat...huhuhuuhuh

      Delete
    2. yg lupa2 bhutang tu, dulu2 dia x abis ngaji kitab...

      Delete
  14. ngeh ngeh ngeh ngeh...nape tak sedekah kan je kain tu ke makcik cleaner..idok pun jual separuh harga hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuh....bisnes org....stakat bagi diskaun tuh boleh jer dong...hihihihih

      Delete
    2. kalo tokey boleh jaaaa kasi free.. kat kami2 pun kan kan kan =D

      Delete
  15. bgus nye attitude makcik tu...ssh nk cari org ingt hutang n byr ni...

    ReplyDelete
  16. buat iktibar kita semua...touching lah entry ni..

    ReplyDelete
  17. sikap akak cleaner tu patut dicontohi..jujur..

    ReplyDelete
  18. memang RM 50 tu penting sgt..Kalau dah pecah tu...jawabnya habislah..Fida selalu sorokkan dalam handbeg..kat celah mana2 yg patut..tapi yang bestnye..dah lupa..beberapa bulan lepas tu..saja2 kemas beg..terjumpa duit..lepas tu buat soalan bodo dekat cik somi...sapa punya duit ni..hehehe

    ReplyDelete
  19. alaaa sedihnya.. huuurm.. tapi tak apa.. sebenarnya makcik tu sngt berhemah.. dalam dia hidup bersederhana dia x lupa diri.. setengah org dah tahu xde tapi still nak itu ini.. kira ok la tu bleh bayar banyak kali kan.. dapat juga kesempatan dia dapat kain baru =)

    ReplyDelete
  20. Adeiii... Kalu SS... Duit 50 henget... Beli barang 10 sen... balance 49.90 lupa nak amikkkkkk!

    ReplyDelete
  21. Itu orang Indon eh? Duit kat Indon pon semua lunyai... Ha Ha Ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuiii...mmg lunyai...smpi takut nk pgang n amik...

      Delete
  22. kalau saya suka selit tempat susah ambek..pasw buat2 lupa ada duit dlm purse

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...