Sunday, 3 May 2015

SILA JAGA BAHASA ANDA

Assalammualaikum wbt.....

Kalau tengok tajuk entry aku ni memang ngeri kan...hahahaah...sabar yeerr....aku cuma nak kongsi sesuatu mengenai bahasa kebangsaan kita....bahasa malaysia....bahasa melayu.....kalau tengok trend sekarang ni...makin banyak penggunaan bahasa yang salah digunakan tanpa kita sedari....kali ni aku nak kongsi dengan korang antara penggunaan bahasa yang betul sebagai rujukan kita bersama....info ini aku amik dari FB Dewan Bahasa Dan Pustaka....






























Sebenarnya aku sendiri pon selalu refer kat DBP....coz tak bape reti sangat....hehehehe...terutama ejaan....adehhhh...so dengan adanya sedikit perkongsian dari DBP ni dapat memberi sedikit pemahaman dalam penggunaan bahasa yang betul...heheheh...dalam banyak-banyak perkataan dalam gambar kat atas korang selalu silap yang mana??  Hihihihi










49 comments:

  1. haaa... begitu laaaa bahasa jiwang bangsa!

    ReplyDelete
  2. Klau felat dh kira salah lah ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah..kesalahan besar..haha

      Delete
    2. klau dah di takdirkan emang cakap pelat ngak salah kan dong

      Delete
    3. kak JM tu felat sebab huruf 'P' kat keyboard tertanggal..hehe

      Delete
    4. kok kalau emangnya felat harus dihukum.....hukumannya...tulis banyak kali ejaannnya...hahahahha

      Delete
  3. sampai susah nk faham.. huhu
    bahasa dh terlebih rojak

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang Inggeris dimelayukan...tu yang pening tu

      Delete
    2. dh mcm indonesia kan...byk bhsa inggeris dimelayukan

      Delete
    3. nk jwb periksa pon konpius...

      Delete
  4. audiens tu bukan bahasa inggeris ka? oo melayu rupanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..nak selamat guna istilah 'penonton'

      Delete
    2. ini semua adalah pinjaman semata2 heheheh

      Delete
  5. kapitalisme "e" plak kat belakang.. organisma 'a' plak nah.. camna nak tau ejaan tu e/a yg betul.. klu perbuatan e, klu kata kerja a ka.. hurm.. bahasa melayu pn tak betul kita ni kan..sibuk ke bahasa inggeris..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kadang-kadang bahas inggeris nampak lagi simple..akak SPM dulu English boleh dapat A. BM dapat B sebab ksalahan macam ni kot..huhu

      Delete
    2. huihhh....terer nye sal...sy dulu...dua2 failed....hahahhahahah

      Delete
  6. ada kawan namanya Juwita...itu juga di kira salah ejaan ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian Juwita, apalah salah dia...

      Delete
    2. mak bafak juwita yg salah kah kah kah

      Delete
    3. adeh,..tak tahan baca tang 'bafak' tu!

      Delete
    4. xfefasal mak bafak yg dfersalahkan kah kah kah

      Delete
  7. mengucar ngacirkan.. Kalu tara kuca? He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I sambung ca ca kat belakang...haha

      Delete
    2. Kalau tara kuca, kena sambung ♪♫ Bila larut malam ♪♫

      Delete
    3. tara kuca...tara kencing...tara vera.....kahahahhaha

      Delete
    4. Semua kena pakai spek mata itamm laaa wehhh... Kah Kah Kah...

      Delete
  8. mak aiii ... byknya , kesat peluh ... heheheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha....ada byk lagi sebenarnyaaa

      Delete
  9. banyaknya ilmu nih.. apapun taip komen kat sini tak ikut bahasa yang betul boleh kan? hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kt sini kalis bahasa...mcm2 ada hahahahah

      Delete
    2. Kat sini Jay Emm sorang je dah cukup meranapkan bahasa.... Keyboard error... Kah Kah Kah...

      Delete
  10. Wahhhbbanyak yang salah eja ekin la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekin lagi teruk kak D guna bahasa kelantan hahahaaha

      Delete
  11. Pening nak ingat ejaan ni semua :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy selalu bermasalah bila nk eja....huhuhuuh

      Delete
    2. miahaha.. skrang jadi guru ganti BM.. iols kena tahu ni hehehe..

      Delete
  12. haha..tak sedar banyak juga rupanya guna bahasa yang salah.. ;p

    ReplyDelete
  13. ada gak yang Fida tak tau sebenarnya...main hentam bahasa utaqa je..

    ReplyDelete
  14. haaaaa tudia dia punya DBP dah kuar dah ehehe..

    ReplyDelete
  15. Datang sini balik cari entri ni nak buat reference. Thanks, Sis D!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...