Saturday, 17 January 2015

AKHIRNYA KAU PERGI JUA

Assalammualaikum wbt...

Harini adalah hari paling sedih buat aku...seawal pagi aku di kejutkan dengan berita yang amat sedih...antara percaya atau tidak...aku macam blur...bila en suami menyampaikan berita tu...air mata aku dah mula menitik..tapi aku tahan jugak....dengan sedihnye aku turun ke bawah untuk mengesahkan berita yang aku terima....




Semasa turun tangga..aku masih lagi tidak percaya....namun bila aku dah sampai kat bawah..aku tengok sekujur tubuh kecik yang telah kaku....si Abu telah pergi meninggalkan kami untuk selama-lamanya...aku duduk mengadap dia..aku usap badan dia...sejuk dan kaku...air mata aku tidak dapat di tahan lagi...aku usap badan dia...bulu dia lembut...sama seperti yang aku rasa sebelum ini....rasa tidak percaya yang si Abu sudah tidak bernyawa...malam tadi sebelum aku naik untuk tido...aku duduk di depan sangkar dia...aku tengok dia sedang lena tido...aku usap-usap badan dia...lembut rasa bulu dia...namun sekarang sudah tidak bernyawa lagi...

Harini..genap seminggu dia bersama kami...Allah bagi peluang untuk pinjamkan dia kepada kami...dan akhirnya Abu telah pergi...pemergian Abu seolah-olah menunggu ketiga-tiga kami berada bersama dia...malam tadi anak sedara aku pon balik umah..dan dia yang amik tugas jaga Abu pada sebelah malam...

Masih terngiang-ngiang dalam kepala aku...petang semalam aku balik dari outstation....perkara pertama yang aku buat..jenguk si Abu...aku tengok dia bangun..duduk dalam pasir dia...tak lama pastu aku solat...dan siapkan susu dia...aku bawak dia dan letak atas riba aku...aku usap-usap kepala dan badan dia...aku cuba bagi dia susu..tapi dia tak nak..aku cuma sempat bagi dia susu sekali injek sahaja...pastu aku usap badan dia...aku suka rasa bulu dia yang lembut..gebu..kemudian aku letak dia kat bawah...dan dia jalan...pastu duduk kembali..dan mula menunduk macam nak tido..so aku letak dia balik dalam sangkar...dia pon mula tido...sekali sekala..dia berubah posisi tido...dan sekali sekala jugak aku usap-usap dia...tapi bila tengok dia terbujur kaku harini...hati aku rasa macam di carik-carik...sedih..pilu..semua ada...air mata aku mengalir semahu-mahunya....

Perginya Abu..tiada gantinya...kehadirannya memberi seribu satu kemanisan...dan aku tak pernah rasa menjaga dia satu kepayahan..tapi satu keseronokan...terima kasih ya Allah..kerana meminjamkan Abu kepada kami...walaupun sementara...namun memberi sejuta hikmah...Abu....sesungguhnya syurga untuk mu...dan we all luv u very much...kami akan sentiasa merindui mu...



20 comments:

  1. ya Allah..hanya beberapa hari sahaja si Abu bersama Deanna kan..x pe lah kita redho..Allah lebih sayangkan si Abu tu..jgn sedih2 tau

    ReplyDelete
  2. Ya Allah! Sedihnya, akhirnya Abu pergi jugak. Saya ikut kisah Abu ni dari awal lagi tapi hari ni sedih sangat baca. Macam tak percaya. Huhu

    ReplyDelete
  3. pernah gak merasai kehilangan kucing kesayangan suatu ketika dulu.... banyak ekor gak... sedihhhh sangat2 bila entri kameq...

    ReplyDelete
  4. adui kesian...sebenarnya anak kucing tu mati akibat tak dapat menyusu susu ibu kucing. ini lah juga keadaan pada anak kucing Etuza bila ibu dia tak bagi susu..tapi yang peliknya Bulat sihat terus hasil asuhan anak sulung Etuza..tempoh hari...tak apa dah berusaha

    ReplyDelete
  5. Ya Allah sedihnya. Semoga Abu tenang di sana. Terima kasih deanna krn tlg menjaga Abu dgn baik..

    ReplyDelete
  6. saya pun pernah melaluinya... dia pergi tapi yakin lah tetap ada ganti...

    ReplyDelete
  7. sedihnya... sya pun ada pelihara 3 ekor kucing..

    ReplyDelete
  8. Haii.. Cakk.. Done Follow sini no. 260
    Salam kenalan.. Sudilah kiranya follow me back,
    boleh kita saling kunjung mengunjung pasni..

    Official Blog :
    http://tengkubutang.blogspot.com/

    Catlover Blog :
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. sedihnya.. kalau depan mata teman.. memang teman pun nanges jugakk.. =(

    ReplyDelete
  10. memang sedih sangat..deanna sudah buat yang terbaik buat abu..jangan bersedih ya..

    ReplyDelete
  11. Sedihnya sis.
    Saya tak boleh habiskan baca..nanti nangis skali.

    ReplyDelete
  12. adoi. baru follow kisah Abu dari awal. smpai part ni hurmm T___T

    ReplyDelete
  13. Awal bulan hari tu kucing zumal banyak yang sakit, sekarang tinggal 4 je berjaya lawan penyakit... Sedih sangat bila mereka semua telah pergi bersilih ganti. Kucing zumal yang dewasa sikit tu lepas makan ubat terus jadi ok tapi yang kecik2 nie tak mampu lawan penyakit yang mereka hadapi...

    ReplyDelete
  14. menitis air mata lak saya baca . saya mmg dah biasa dgn kucing mati sbb kami mmg sentiasa bela kucing . my kakak ni klu jumpa kucing kat jln , mesti bawa balik ...

    ReplyDelete
  15. Sedihnyaaaaa,...saya pun pernah kehilangan kucing macam ni. Dah bergenang air mata dah ni. Jangan sedih2 lagi ye, sis.

    ReplyDelete
  16. sedihnya tengok kucing nie.. sabar ya.

    ReplyDelete
  17. Sedihnya... :(( walaupun dia seekor kucing tapi kehadirannya cukup bermakna kan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...