Thursday, 15 January 2015

KISAH SI ABU



Assalammualaikum wbt....


Hari ni adalah hari ke lima si Abu menjadi ahli keluarga ktorang...bagi rakan-rakan yang tidak kenal sape si Abu...boleh laa baca kisah nya di sini dan di sini ...... selama 5 hari dia bersama kami...dia telah mula memberi impak kepada kehidupan ktorang terutamanya aku sendiri....jadual hidup mula berubah...perasaan pon berubah...tapi bukan perubahan yang negatif..tapi positif...dan aku sendiri percaya...setiap kejadian ada hikmah nya....

Aku sambung dengan kisah si Abu....cabaran utama ialah....nak jaga dia masa bekerja....sebelum pegi keje...aku akan pastikan dia diberi susu...antibiotik...tu part aku...cuma masalah utama aku ialah macam mana nak bagi suapkan dia kalau aku tak berani nak pegang.....aku kan takut kucing..huhuhuhu..atas rasa kesian dengan dia terlalu tinggi.... aku gagahkan jugak untuk pegang....so aku terpaksa guna...sarung tangan....nak tengok sarung tangan macam mana??? Jangan gelak wokeyyy....hihihiih....



Sebenarnya aku ada sarung tangan yang lebih sesuai tapi kat opis...so sementara itu...aku guna yang ini dulu......Husband aku plak..tugas dia...cuci mata...telinga...dan montot dia....pastu bagi ubat mata.....bila letak jer ubat mata...si Abu akan gesel dengan tangan dia...mungkin sakit agaknya....sian aku tengok dia...huhuuhu....macam aku leh rasa kesakitan dia tuhh...lepas selesai..ktorang terpaksa tinggalkan dia sorang-sorang kat umah....ktorang tawakal jer..dan aku doa semoga Allah menjaga dia...bila tengahri...anak sedara aku balik tengok dia...bagi dia susu...cuci mata dia...telinga dan montot...pastu dia tido....anak sedara aku pon balik opis semula...bila petang ktorang sampai lambat...coz aku kena settlekan beberapa keje....hampir jam 7 malam baru ktorang sampai...dari pintu umah aku dah dengar dia menangis.....huhuhuuh...sedihnyeee..aku cepat-cepat wat susu untuk dia....dan dengan menggunakan sarung tangan yang sesuai sebelah kanan...coz aku lefthanded..sebelah lagi tak pakai...aku suapkan dia....guna syringe...dapat laa injek 2@3 kali....pastu dia diam...dan macam nak tido...aku cuba belai dia guna tangan yang  tak bersarung....aku cuba belai walaupun masih takut-takut....bila kena belai dia punya respon sangat la menyentuh hati aku....rasa nak nanges masa tuhh...tapi aku tahan jer..so aku makin berani belai dia....pastu aku letak dia balik dalam cage dia....dia pon tido...

ini sarung tangan aku yang proper....
Atas nasihat member opis yang berpengalaman dalam jaga kucing...aku dinasihatkan letak air panas dalam botol...dan balut dengan kain untuk panaskan si Abu...so aku letak air panas dalam oven mitt untuk bagi panas yang lebih lama untuk dia....Alhamdulillah..si Abu tido lebih lena daripada sebelumnya....cuma dia terjaga dalam jam 3 pagi...so aku bangun untuk bancuh susu dia..memang macam jaga bayi....pengalaman baru untuk aku...yang masih belum dikurniakan cahaya mata...dan inilah yang dinamakan sebagai hikmah daripada Allah untuk menguji kesabaran kita.....pada aku yang tak ada pengalaman langsung ni..memang kena banyak tanya daripada rakan-rakan yang lebih berpengalaman...supaya apa jua tindakan tidak mendatangkan kemudaratan kepada si Abu....

Pada hari selasa...rutin sama macam biasa...tengahari aku dengan en suami balik jenguk dia...aku bukak pintu...dia senyap...tido rupanya...tapi bila kau lalu depan cage dia..tetiba dia jaga...macam tau jer kita balik...macam biasa ktorang cuci pe yang patut dan bagi dia susu...lepas tu...ktorang balik semula ke opis...sebenarnya..umah aku ke opis agak jauh jugak...dalam 50km pegi balik..tapi inilah pengorbanan yang mampu ktorang buat untuk si Abu...yang penting aku lega bila tengok dia tak nangis masa aku sampai....

Balik dari opis...ktorang singgah ke speedmart...aku beli tuala kecik untuk dia...senang nak cuci dia...balik tu...dia masih tido...aku pegang botol air panas tu...masih lagi ada rasa panas sikit....coz tengahari tu ktorang tukar air panas yang baru....sedap jer dia tido..pastu aku selimutkan dia dengan tuala yang baru aku beli.....lena betul dia tido....aku sempat amik gambar dia...





Sampai tergolek dia tido....kul 1 pagi baru dia bangun...menangis....aku pon bancuh susu untuk dia...dan en suami tolong cuci pa yang patut...tak penah lagi dia tido selena itu....dan disebabkan dia...aku dan en suami tido kat ruang tamu jer...coz kalau tido bilik atas..takut tak dengan dia menangis....so far mata dia yang terjojol tu dah susut sikit dan dah mula kerin sikit...mata yang sebelah lagi tu...dah mula bukak sikit...setiap kali lepas solat memang aku berdoa pada Allah supaya mata dia dapat dipulihkan...sebelah je pon aku dah cukup bersyukur...aku mohon pada rakan-rakan yang lain untuk doakan si Abu sembuh yer...kalau ada yang nak kongsi tips jaga baby kucing sebesar Abu ni..aku sangat mengalukan...aku akan cuba yang terbaik untuk dia....sekarang ni aku outstation...tapi aku mula rindu si Abu...siap suh en suami send gambar dia tido...agaknye macam ni la kot rasa orang rindu anak bila berjauhan....hmmm....perasaan yang unik...kurniaan daripada Allah...syukur sangat-sangat dapat merasai perasaan macam ni walau pon Abu hanya seekor kucing...aku suka amik yang positif...mungkin ini ujian yang Allah beri kepada aku en suami...prektis dulu...mana tau ada rezeki dapat anak...dah leh lalui tanpa masalah yang besar....aminnnnnnnnnnnnn....



10 comments:

  1. comel tengok abu tidur..pasti ada hikmah deanna jaga si abu ni kan walhal sebelum ni deanna x berapa gemar dengan kucing..

    memang mulia sungguh hati deanna nak jaga si abu tu..tersentuh wana baca entri sebelumnya..

    ReplyDelete
  2. haha..parah jugak tuu kalau sampai kena pakai sarung tangan..

    ReplyDelete
  3. singgah sini ye . jom join segmen shahril yang terbaru .

    http://muhammadshahril97.blogspot.com/2015/01/segmen-jom-masuk-ke-bloglist-shahril.html

    ReplyDelete
  4. Setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya. Jauh juga deanna kena travel smp 50km tu. Smg Allah memberi sebaik2 ganjaran pahala pd deanna sekeluarga. Aamin..

    ReplyDelete
  5. alalalala..lenanya dia tdo,siap menggeliat lagi..

    alhamdulillah,inilah hikmahnya kedatangan si Abu.menambahkan kesabaran dan kasih sayang. moga mata Abu sembuh ye. in shaa Allah. nanti lagi seronok kalau dia boleh main-main dah..;)

    ReplyDelete
  6. besar betul pengorbanan Deanna dan suami..sanggup bangun jam 1 pagi buat susu seperti jaga anak kecil..semoga Allah permudahkan segala urusan Deanna dan suami kerana keperihatian korang dan si Abu cepat sembuh seperti sediakala dan membesar dgn baik

    ReplyDelete
  7. baru baca part ni setelah dapat tahu Abu dh xda... semoga akak murah rezeki ya...
    org kata kdg2 haiwan dtg ke rumah kita mmbawa rezeki...insyallah

    ReplyDelete
  8. ok baru baca part ni. positif dah nampak dah kat situ.

    ReplyDelete
  9. amal jariah akhirat ni tlg binatang kesayangan rasulullah ... mudah2an mata abu cepat sembuh . dpt bygkan ikhlasnya deanna n hubby jaga si abu ni . semoga Allah permudahkan urusan deanna dan suami ... manalah tahu Allah bagi anak pula nanti ...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...