Thursday, 8 January 2015

JAMBU DAN KICAP



Assalammualaikum wbt....

Korang biasa makan jambu air tak?? Aku suka makan jambu air....aku ingat lagi masa aku kecik-kecik...ada pokok jambu air kat belakang umah aku...banyak kenangan pokok tuhh...situ laa tempat bermain...coz pokoknye besar...buah nye pulak antara buah jambu air yang terbaik...dan menjadi punca rezeki aku untuk belanja sekolah...tapi sayang...pokoknya telah di tebang masa buat umah...pokok tu banyak berjasa...huhuuhuhuhuh

Tapi kali ni aku bukan nak citer pasal pokok jambu umah aku tuh...kali ni aku nak citer pasal buah jambu yang disumbangkan oleh amoi kat opis aku...banyak jambu dia bawak...terima kasih amoi...hihihhi....ktorang pon masing-masing amik sikit-sikit untuk dibawak balik..aku pon sempat laa amik sikit buah tuh...


Aku amik banyak ni jer...coz aku sorang jer makan...en suami tak bape minat makan buah-buah cenggini...hihihhii....balik jer dari opis...aku basuh buah tu..ingat nak cicah dengan kicap...so aku pon wat laaa "sambal" kicap....heheheheh


Ini laa hasil sambal kicap aku yang sentiasa menjadi peberet aku...nak buat senang jer...letak gula pasir...bubuh kicap masin..bubuh cili api....nak lagi sedap...letak belacan bakar....haritu aku malas nak bakar belacan...so ini laa rupanye sambal kicap aku....makan jambu cicah dengan kicap ni memang tak terasa habis jambu tuhh...perghhhh....tengok-tengok dah abis dah jambu tuhh....hahahhaahaha...nanti nak carik buah len plak laa...antara buah yang sesuai makan dengan kicap ni..jambu batu....mangga...nenas...epal hijau dan yang sewaktu dengan nyer....sambil menaip...sambil tu menelan air liur...hahhahaha...petang kang nak carik laa  buah tu....


44 comments:

  1. sedapnya..dah lama tak makan jambu air ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pon dh lama xmakan cenggini..hihii

      Delete
  2. Hujan2 ni kalau makan mesti kerap buang air :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehheeh...leh wat trip 2@3 kali g toilet pastu kan..

      Delete
  3. mak aih..sedapnya,kak..IbuNoey dulu pun suka makan jambu cicah kicap..pergh,meleleh air liur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha...hingga skg pon sy masih meleleh air liur tgk

      Delete
  4. sedapnya...ni kegemaran saya dan kawan-kawan kat jengka dulu.

    ReplyDelete
  5. Lama tak menicah ni.. kecur air liu dah ni..
    http://syidamenulis.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. hehehhe...telan dulu..pastu leh carik

      Delete
  7. Memang sodapppp! Tak susah nak dapat kat tempat SS...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke...leh laa kim kt sy brg sekilo...hahhaahah

      Delete
  8. sedap kan...rezeki usah dibazirkan kena makan..ini Allah beri..

    ReplyDelete
  9. Sangat sedapp..kalu dapat depan mata ni mmg tak pandang lain..makan sampai puas..haha

    ReplyDelete
  10. kecur air liur... hehehe umah saya jambu air jenis kaler putih.. sy suka makan dgn cuka... perghhh sedapnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai cuka ehh....1st time dgr...msti sedap tuu..heheheh

      Delete
  11. kecik-kecik dulu selalu panjat pokok jambu.tapi warna putih lah...skrg pokok tu dah pun ditebang =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..pokok jmbu umah sy dulu byk kerengga..tu yg xpnjt..

      Delete
  12. x berape buleh mkn jambu ni. alergic hehe

    ReplyDelete
  13. Uishhh sedapnya! Ni sekejap je makan dah habis ni.

    ReplyDelete
  14. sambal kicap saya pun mcm tu.. kdg2 saya tak letak gula, leta cili sos sikit, pastu penyet belacan bakar... adusss jambu tuuuu gerammm

    ReplyDelete
    Replies
    1. kdg sy letak sos..tp letak gula plg sy suka...hihihih

      Delete
  15. Teliur tengok. Dah lama tak makan jambu nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali sekala dpt makan mmg best kann...hihiihi

      Delete
  16. kalau JM makan begitu sahaja tak pun cicah asam serbuk tu..tak boleh cicah kicap camtu nanti 'tersedak'...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy kalau mkn cenggitu jer xbape sgt...kecuali betul2 manis..hehehe

      Delete
  17. 13 biji je?..kalau bagi JM mmg x cukup tu...sekurang2nya 20 biji ahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbnrnyer mmg xcukup pon...tp redha jer laa...hahahah

      Delete
  18. hahahaha...akak menaip sambil telan air liur. saya yang baca dan tengok pun dah telan air liur. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe...sama2 laa kita telan air liur

      Delete
  19. ish ish memang kecur air liur la kak...xtahu mana nk dpt

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena carik pasar malam zarul...leh beli sekilo..hehehhe

      Delete
  20. tak pernah lak letak belacan kat sambal kicap . selalunya perah limau je ... mkn nenas cecah sambal kicap , terbaiklah ...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...