Tuesday, 14 July 2015

JOM BUAT BISKUT RAYA

Assalammualaikum wbt.....


Haritu akak aku bagitau dia tak sempat nak buat biskut yang aku suka.....asal-asalnya dia yang nak buat....sebab aku ingat tahun ni aku malas nak buat....hehehehe...tahun lepas aku buat sendiri....tapi tahun ni aku rasa macam malas pulak.....bila akak aku dah cakap dia tak sempat...makanya...aku kena la buat biskut tuhhh....huhuhuuh.....




Nak tau biskut apa??? biskut tat nenas laaa...sebenarnya boleh jer nak beli tapi rasa tak seperti yang aku nak....bila dah banyak cikadak macam tu kan...baik aku buat sendiri laaa kan....hari cuti jer masa yang aku ada untuk buat.....hehhehehe....terpaksa la aku merajin kan diri......





Sebelum nak buat...kena gentel dulu inti dia....nanti senang la nak gulung tat tu kan....aku suka buat bulat-bulat...heheheh...ada yang suka buat lonjong....ikut selera la kan....hihihihi





Sebelum nak mula...aku kena pastikan semua peralatan kena get ready....aku suka guna greaseproof paper untuk diguna sebagai alas dulang....senang....gunting dan letak....hehhehehhe




Taraaaaaa.....macam ni la tat yang aku buat....tembam-tembam kan....macam jari aku jugak....hahahhahaha.....sebenarnya....aku nak buat tat gulung...tapi acuan aku akak aku dah rembat....pastu aku beli yang baru...tapi yang baru tu susah nak guna...last-last....aku gulung macam tu jer...lagi senang....so jangan komen kenapa saiz tak sama ye...diam-diam sudah...kah kah kah....dan jangan komen kenapa yang bahagian atas dia macam tak berseri sangat....coz en suami aku tolong sapukan telur kat atas...ni yang 1st time aku bakar....lepas tu aku dah tambah banyak sikit telur kat atas dia tuh...baru la berseri....macam aku...hahahahhaahaha....korang dah mula buat kuih ke??? ke beli jerrrr????















55 comments:

  1. ok lah tu.. rupa tak penting.. kalau sedap habis je hahahhaha

    ReplyDelete
  2. Sedapnya nampak, memang wajib cuba ni!
    Btw, Selamat Hari Raya in advance buat tuan blog ye :)

    ReplyDelete
  3. Tak buat kuih pun tahun ni.. tunjuk2 ja..
    apalah rupa tu kan, yg pntg rasa.. banyak kuih rupa aje cantik rasanya Masyaallah.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm org jgk lah ye Suida...biar x cantik spt sis JM tetapi hati baik!!! lariiiiiiiiiiiiiiiiiii

      Delete
    2. Tak tahan perbandingan sis JM tu,...tak cantik spt sis JM? ;)

      Delete
    3. eleh sis JM merendah diri pulak..hehe

      Delete
    4. hahahhaa....perbandingan orang dengan biskut

      Delete
  4. gentel inti? ishh..lain macam je bunyi nye hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg lainnya sis ooii.. suka benar dia fikir lain dari yg lain... hahaha

      Delete
    2. sis JM berpikiran di luar KOTAK kih kih kih kih

      Delete
    3. Itu di luar kotak biru namanya ;)

      Delete
    4. satu tat... dua tat... tiga tat... empat tat... lima tat.. enam tat.. tujuh tat... lapan.... lapannnn??? Tak mo sebut... Dosa... Ha Ha Ha...

      Delete
    5. JM...luar kotak kaler biru ehhh hahahahha

      Delete
  5. tgk inti tat nenas bulat2 ni teringat dak Farrah

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah...haritu farrah tunjuk dlm blog dia kan hehehe

      Delete
  6. loh..nape tak bagi resipi nk uli bahagian kulit tu...urmm...biasa sgt kulit luar tu mcm berlekuk2 tu dorang guna acuan lah tu yek..isshh..serba serbi boleh dak Deanna nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. malas heeee...Siuida..ajarkan

      Delete
    2. kan..shopping pandai, masak pun pandai..

      Delete
    3. Makan pon pandai... Ha Ha Ha...

      Delete
    4. JM...malu nk tunjuk resepi....hahhahaha

      Delete
  7. buat? idok le teman...tunjuk je..itu lah kalau namanya x pandai buat kuih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan malas...kalau malas tu makna nya pandai buat..ini x pandai..x de skill buat kuih..cuma ada skill menggoda je ehehehe

      Delete
    2. amboi, skill menggoda..takut I, karang tergoda..haha

      Delete
    3. Skill makan je ada... Keh Keh Keh...

      Delete
    4. sy suka skill membeli...hahhahaha

      Delete
  8. nak sikit...kita pun malas nak buat kuih raya tahun ini...buat tart ini lagi malas sebb jenis cerewet sma kan klau bukan sendiri yang buat inti tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg sy buat haritu pun xcukup kak...sedap sgt agaknye kan hahahah

      Delete
  9. mak saya rembat je kuih dari kawan kawan dia. kitaorang tak banyak sangat makan kuih bakar2 ni. suka makan kuih goreng2. tapi tart nenas dgn almond london tak pernah tak ada setiap tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huihhh...rembat free ka haziq?? hehhehe....sy suka mkn biskut...terutama tat nenas

      Delete
  10. feveret sue juga tart nenas, rajinnya deanna buat :)

    ReplyDelete
  11. Tat nenasss! Saya pun suka bulat2kan jem tu dulu. Memudahkan kerja :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. CT tau makan saja.. hehehe yang cair dimulut aaargh sedapnya..

      Delete
    2. tak pernah try buat tat nenas ni.selalu makan je

      Delete
    3. kan farrah kan....senang nk buat bila dh bulat2 cenggini hehehhe

      Delete
  12. rupa tak penting, yang penting rasanya.. kuih mak ngan adik buat.. tak beli pun kuih raya tahun ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik sedap...kalau nk harapkan rupa mmg failed hahahah

      Delete
  13. Menyinggah jap sebelum raya...

    Nampak gebu jer....masuk mulut mesti terus pecah ni...sedap

    ReplyDelete
  14. Menyinggah jap sebelum raya...

    Nampak gebu jer....masuk mulut mesti terus pecah ni...sedap

    ReplyDelete
  15. fuiyioooo DM.. rajinnya buat tart nanas.. ada extra dak ?
    nanti nak serbu rumah nak rasa hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangaan bawak semua balik kampung, tinggal sikit kat semenanjung tau..

      Delete
    2. yg ada pun xcukup....sedap sgt katanyaaaa hahahah

      Delete
  16. mana gambar tat selepas keluar dari oven?nak jamu mata ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. sal...tu laa gmbr tat kuar dari oven...hahhahahaha

      Delete
  17. Tat tembam katanye... Keh Keh Keh...

    ReplyDelete
  18. tart nenas ni biskut yg mak saya paling rajin buat dulu tapi masa tu org tak panggil tart , org panggil biskut nenas je . Cetaknya bunga matahari . Jem nenas lak , mak saya buat sendiri sebab nenas ambik je kat kebun sendiri ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe...senang buat inti sndiri kan....lg puas ati

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...