Friday, 10 July 2015

BRAHIMS RENDANG TELUR

Assalammualaikum wbt....


Dulu aku pernah kongsikan mengenai kari Pak Brahims menggunakan perencah rendang dia....korang leh rujuk SINI .....haritu aku guna ayam....kali ni aku nak cuba guna telur....asyik makan ayam jadi jemu pulak kan...ini percubaan kali pertama aku mengguna perencah rendang Pak Brahims nih....meh aku kongsikan macam mana nak buat.....hihihihihi



Mula-mula...rebus la dulu telur ayam tu....memandangkan ni kali pertama aku masak guna telur..so aku tak tau berapa banyak telur digunakan untuk 1 peket perencah tu....haritu aku main agak jer...aku letak 4 biji telur....lagipun aku tak nak masak banyak sangat takut tak habis....memandangkan aku suka kuah banyak...4 biji tu kira ok la....aku guna telur ayam saiz A++....kalau telur gred B mungkin korang leh letak 6 biji la lebih kurang...




Lepas rebus....kena kupas kulit dia...tips yang aku nak kongsikan untuk senang kupas kulit telur ialah...bila dah tutup api...buang air dia cepat-cepat dan terus rendam dengan air sejuk....nanti bila nak kupas tak ada dah melekat kulit dengan isi....


Bila dah kupas..aku goreng kejap telur rebus tu macam dalam gambar di atas...aku suka goreng kejap coz nak bagi dia rasa kenyal dan liat sikit....lagipun kalau tak goreng sekejap...nanti telur tu ada potensi untuk "tercedera" semasa proses menggaul dalam kuali bersama perencah....hihihihi





Bila dah settle goreng telur rebus tuhhh....tumiskan dulu perencah rendang pak brahims...bau dah naik...warna pun dah chantek...then baru masukkan telur tuh....gaul lebih kurang...pastu tambah gula dan garam untuk ekjas rasa dia...pastu leh tutup api...dan sedia untuk dimakan....senang jer kannnn...hehehehhe....




Taraaaaaaaa....cenggini la rupa rendang telur tuhh....aku kuah banyak macam tuh....boleh makan dengan nasik atau pulut....





Ktorang pilih makan dengan pulut....pulut aku masak sendiri....rajin kan aku??? hehhehe...nak masak pulut pun senang....aku punya style masak pulut simple.....cuci pulut....pastu kukus dalam 15minit....pastu angkat pulut dari pengukus......pastu masukkkan santan dan sedikit garam....gaul...sampai pulut tu serap santan tuh...pastu masukkan daun pandan...dan kukus semula....sampai masak.....dah siap....semudah ABCDEFG....hahhahaha....kombinasi rasa rendang telur dan pulut memang sedap...dan suka aku ingatkan....perencah rendang ni....rasa macam KARI...heheheheh.....nanti aku nak buat lagi...hehehhee....korang try la ye...kot-kot kena dengan tekak korang....heheheh











36 comments:

  1. memang semudah abc lah camtu..menu segera sahur ni..

    ReplyDelete
  2. sue kalo mkn pulut cepat je ngantuknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo....yeke..leh ngntuk eh sue...hehehe

      Delete
  3. smudah ABC...sng klau time kalut2

    ReplyDelete
  4. wahhhh!!! melelessss air liur akak...

    ReplyDelete
  5. dah macam rancangan ketuk2 ramadhan... "mula-mula..." ha ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...nak wat rancangan ketuk2 kepala

      Delete
  6. bau dah naik tu cemana? hi hi hi...

    ReplyDelete
  7. sedap nie deanna....akak kalau masak telur paling sikit 15 biji :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huihh..separuh papan tu kak yan..kalau ramai org xpe kak...lebih2 lg kalau memang ada yg suka mkn telur...heheehe

      Delete
    2. paling sikit 15 biji kak Yan? berapa org mkn nih...JM kurang mkn tulur nanti kentut bushuk!!!!

      Delete
    3. Kah kah kah...ada kentut yg wangi ke JM?

      Delete
    4. Gimana kalau makan anggur, sis? Kentut busuk ke wangi?

      Delete
  8. waktu rebus tulur tu ada masuk itu garam ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xbuh garam pun...rebus cenggitu jer..kna buh eh JM?? Hehehe

      Delete
  9. alaa...cianya telur tercedera....dah x cantiklah nanti

    ReplyDelete
  10. aduh!!! kuah rendang rasa kari? pernah mkn tapi rasa rendang je.mana datang nya rasa kari eheheehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaah...dr serbuk kari laaaa JM

      Delete
  11. Cam teringin pulak nak makan pulut tengok makan dengan rendang tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe....sy mmg suka mkn pulut kak...jom makan pulut

      Delete
  12. jimat ni, raya boleh buat rendang telur...kalau orang tanya, cakap kegawatan ekonomi..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe...telur pun dh mahal skg ni sal

      Delete
  13. Saya pun suka goreng telur macam tu. Biar ada sarung :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan farrah kan...sedap jer rasanye hehehe

      Delete
  14. Sis D suka Brahims Rendang Paste ni sebab rasa karinya menyerlah kan? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe....mcm tetau jer farrah....

      Delete
  15. sedapnya D !! memang best makan panas2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...time panas2 mmg sedap hihih

      Delete
  16. xjumpa lg brahims rendang tu mana nk Cari sis D

    ReplyDelete
  17. patutlah dia suka sbb ada rasa kari rupanya ...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...