Sunday, 1 February 2015

KEK BATIK CHANTEK BERSERI


Assalammualaikum wbt...

Tajuk entry tak hengat...hahahahha...korang tau tak naper tajuk dia cenggitu??? alkisah...kek batik ni en suami dan anak sedara aku request dah lama...memang betul-betul lama....dari tahun-tahun lepas lagi...hahahahha.....lama dah tu kann...tapi aku wat bodo jer selama ni..sehingga laa hari ahad lepas...akhirnya aku buat jugak kek batik ni...kiranyaa...setelah lama tak buat...bila buat..kek ni jadi macam luar biasa laa kan...tu yang sekali kuar...kek tu macam chantek berseri laaaa....lama bertapa....gituwwwwww....hahahahhaaha


Kali ni aku nak kongsi resepi macam mana nak buat kek batik ni...tapi style aku laa kannn...hihiihih...kalau salah tolong tunjukkan....tak mau gaduh-gaduh yerr....hahahahaha...mula-mula..kena ada bahan dia...meh aku tunjukkan bahan-bahannyee...



Bahan-bahan yang aku guna....biskut marie..dalam 700-800 gram...1 tin susu pekat...milo secukupnye...aku guna dalam 100-200 gram....sebenarnya aku men agak jer milo tu banyak mana...hihihiih...dan 1 lagi bahan penting....gula hitam...so far aku tak pernah jumpa lagi gula hitam kat semenanjung ni....sebenarnya...gula hitam ni merupakan bahan penting dalam buat kek di Sarawak...aku kalau masak daging atau ayam masak kicap aku bubuh gula hitam...rasa kek atau masakan yang letak gula hitam ni len tauuu...lagi sedap....hehehehehe


Bahan penting butter...aku guna pure butter coz tak de butter len dalam peti ais aku....biasa aku guna buttercup jer...hehehehe...aku belasah jer pakai butter pe yang ada...biasa aku pakai 1 bungkus 250g ni...


Okeyy...sebelum terlupa...jangan lupa letak telur 2 biji...aku guna yang saiz sederhana...coz tu je yang ada...hhehehehe....biasa kalau beli kat pasar tani...ada saiz besar...tapi aku bubuh jugak 2 biji..bermaksud...tak ada beza saiz telur yang nak digunakan....hahahahaha



Untuk milo....bubuh dalam 1 bekas...aku men agak jer bape..aku suka letak banyak milo...lagi banyak lagi sedap...so terpulang laa korang nak letak banyak mana...hihiihhi...



Pastu bubuh air panas sikit dalam milo tuh...kacau jangan bagi dia berketul...letak sikit jer tau air panas...kalau letak banyak dah tak jadi kek kang..jadi milo panas plak nanti...hahahhahaa....



Pastu...korang campak jer semua bahan-bahan tadi dalam kuali atau periuk....macam dalam gambar tuh...jangan tanya aku naper kaler telur lain-lain...mungkin sebab mak ayam tu lain-lain kot...hahhahahhaha.....gula hitam aku bubuh semua...korang jangan pelik lak tengok gula hitam tuh pekat...memang pekat betul...kena korek dalam bekas tuh....keras woooo....bila dah tinggal sikit jer korang bubuh air panas skit...kacau gula hitam dalam bekas tuh...baru laa bubuh dalam kuali....lepas semua dah masuk dalam kuali...bukak api...guna api kecik skit..jangan besar sangat...hangit kang...hihihi....kacau..sampai laaa butter cair..... menggelegak dan mula memekat...baru laa masukkan biskut marie....



Korang masukkan laa biskut tu ikut selera korang..aku tak bape suka letak banyak sangat biskut..nanti kek rasa biskut jer..aku suka yang lembik sikit...hihihihi...ada yang suka patah-patahkan biskut tu sebelum masuk dalam kuali...aku patahkan jugak biskut tu...senang nak kacau dalam kuali...heheheheeh...masa nak kacau biskut tu dah leh tutup api...takut hangit...hahahahah



Akhirnya...taraaaaaa....siap dahhhhh....letak jer dalam bekas yang sesuai..dan tekan skit kek tu dalam bekas...supaya bila dah sejuk nanti senang nak potong coz dia padat...hehehe...lepas sejuk skit...bubuh dalam peti ais...nanti leh laa potong untuk di makan....nyumm-nyummm...sedapppp....tak sesia aku buat...en suami aku perli aku...kek ni muncul setahun sekali jer..kalau nak makan tahun depan...kena order tahun ni...hahahahhahaah....pape...nanti korang try laa yerrrr.... selamat mencuba (^_^)

62 comments:

  1. Semlm ade gak sorang blogger buat kek batik. Sempat gak la salin resipi. Hari ni deana pulak buat.. tahniah

    ReplyDelete
  2. Sedapnye deanna. Sue mmg suka kek batik ni. Tapi gula hitam tu nak cari kat mana? Kalo jual pun mmg dia tulis gula hitam ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak..so far sy jupa gula hitam kt sarawak jer..mmg nama dia gula hitam..hihihihi

      Delete
  3. yummms...nampak sedap dan menarik sangat...teringin buat juga

    ReplyDelete
  4. saya dah bertahun-tahun tak buat, ini kebetulan bapak ada kat umah bolehlah buat untuk dia nanti...

    ReplyDelete
  5. Kain bateknye mana? He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlondeh masa masak hahahahah

      Delete
    2. Seksiiiii uuuu... awwwww.... He He He...

      Delete
    3. Pandai ke pakai kain batik tu

      Delete
    4. Malam sebelum tido elok aje ikat batik... Dari pinggang hingga kaki... bangun tido kain batik tutup muka... Ingatkan selimut...

      Delete
    5. Hahahahaa bab kain batik jadi isu

      Delete
  6. kalau x ada gula hitam leh ganti dgn gula pasir tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu tak ada gula pasir.. Ganti pasir boleh tak? He He He...

      Delete
    2. Kalau xde gula hitam xyah gnti ngn gula pasir...nti manis sgt..gula hitam dtmbh bukan sbb dia manis..tapi aromanye..hehehhe

      Delete
    3. kalau x da milo.. ganti tanah la ya SS hihi

      Delete
    4. Siapa nk mkn bila dh ada tanah dan pasir nih, sabar je lah korang 2 nih ahaha

      Delete
    5. eh...sabar jerlah. ada ke patut ganti ngan pasir n tanah

      zinziemeewah

      Delete
    6. abis tu.... gula melaka... kena amik kat melaka...

      Delete
  7. ckp pada suami kalau nk mkn sebulan sekali buat sendiri ahaha..agak2 dia merajuk x ckp camtu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abissslaaaa piuk belanga melayang... He He He....

      Delete
    2. Hahahaah...harus laa merajuk..jenuh nk pujuk kang

      Delete
    3. mana boleh.. kena jdi isteri mithali la..

      Delete
    4. hahaha....harus laa sayanggggg

      Delete
  8. Replies
    1. Abislahhh... Posmen cekik tengah jalan...

      Delete
    2. Dpt pembalut je kang..hahahaha

      Delete
    3. jd tajuk akbar kang...hahahahah

      Delete
    4. macam berani je nak cekik2 posmen... he he he...

      Delete
  9. wah.... sedapnyer... akak pun dh lama x buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesekali buat mmg menarik kan..heheheeh

      Delete
  10. biasa buat tapi xletak telur....sy buat dia xmo beku huhuhu....klu letak telur dia xberketul ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak nak beku eh..huhuhu..xpe..nti leh cuba lgso far sy bubuh telur ok..tp kena kacau selalu...smpai pekat...hihihi

      Delete
  11. Yummyyyy!! Sedap kek batik ni..cara nak buat pun mudah..tinggal rajin dengan malas je..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak dara x boleh malas2, ehem! Mcmlah sis JM ni rajin kan aishah :-)

      Delete
  12. kek batik? erm, sedapnya..lama tau wana x buat dan makan..aih, jadi terliur pula bila tengok deanna buat..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila sesekali buat mmg sedap wana hihihihi

      Delete
  13. lama tak makan kek batik. Senang juga nak buat kek tu. tak ada la susah sangat. boleh cuba ni. hihi

    ReplyDelete
  14. sedapnya kak... terus rasa nk g beli bahn2 buat ari ni juga. tp mana nk cari gula hitam tu..huhu

    zinziemeewah

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiyakk...ssh nk carik gula hitam tuhh...xpe..kalu xde xyah letak heheheh

      Delete
  15. ok nk order utk tahun depan. 1 bungkus ikat tepi ye. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi bertingkat laaa kek batik tu... Sebulan satu tingkat.. Cukup tahun depan jadi kek batik kondominium..

      Delete
  16. sis klu buat lak lbh suka asingkan biskut dgn bhn dlm kuali tu . susun biskut dlm bekas pastu tuangkankan milo yg dah bercampur tu n ulanglah proses tu sampai habis ...

    ReplyDelete
  17. nak buat gak la kek batik ni... kalau letak coklat xboleh ke.... kita milo ni kurang la...

    ReplyDelete
  18. Dap dap dap! Kek batik pojaan hatiku!

    ReplyDelete
  19. Antara kek yg senang.. sebelum ni buat, tak pernah letak telur.. gula melaka pun tak pernah letak.. boleh try resepi ni plak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh..resepi sy x letak gula melaka..hahahaahah

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...