Friday, 27 February 2015

SILA JADI KONTRAKTOR BERTANGGUNGJAWAB !!!!




Assalammualaikum wbt...

Ktorang dah pindah kat taman perumahan sekarang ni since awal tahun 2012....lepas kawen...ada rezeki dapat beli umah dengan harga yang amat patut...kiri kanan..ada jiran..tapi betul-betul belakang umah aku ada rumah yang tidak berpenghuni (rumah A)....aku dimaklumkan umah tu memang tidak pernah diduduk sejak perumahan tu siap...perumahan aku ni dah lebih 10 tahun  dah kot...sebelah umah kosong tu ada 1 umah yang tidak berpenghuni jugak (rumah B)...namun umah tu pernah ada orang duduk sebelum ni coz masih ada compressor untuk aircond...nampak ada langsir..peti ais..aku tertengok coz pintu dapur umah tu dah buruk..so terbukak sikit...umah tu dah dekat 5@6 tahun jugak la kosong...so boleh bayangkan la kan keadaan umah tu macam mana....nak di jadikan citerrr....





Sejak 2 minggu lepas....umah B tengah buat renovation...coz aku tengok ada batu bata...simen dan pasir yg dilonggokkan kat belakang umah aku...rasa teruja lak coz makin ramai jiran...hehehe...pada aku...bunyi-bunyi kontraktor tengah gerudi..ketuk-ketuk...cakap-cakap tu normal laa kann...cuma bila time aku nak masak...aku tak leh bukak tingkap coz nanti nampak pulak aurat kan...heheheh...so aku cuba masak sesenyap mungkin...hihihi...

Pada suatu hari...masa aku tengah masak...aku bukak laa tingkap kat dapur aku tuhh...coz umah tu dah siap di renovate....pekerja kontraktor pon tak ada dah berlegar di belakang umah aku tuhh...masa aku tengah masak...aku terdengar laa bunyi orang tengah kemas-kemas barang kat belakang umah aku...pastu aku dengar pekerja dia bercakap...dalam bahasa yang aku tak paham...bahasa jawa@ indon aku xpasti...yang pasti aku tak paham...aku pon mula tutup skit tingkap aku tuhh...tapi masih boleh nampak diorang...pastu aku dengar bunyi benda jatuh,....kedebukkk...betul-betul belakang umah aku...tapi masa tu aku tak ada la nak jenguk coz diorang masih kat situ...kang dia nampak lak aku kang...dua kali aku dengar benda kedebuk tuh...tapi aku masih tak tau benda apa...lepas 10 minit...aku dengar kete diorang beredar..then baru aku ada kesempatan untuk jenguk dari tingkap aku pa yang berlaku...dan soalan aku pon terjawab.....




Ini laa rupa bahagian belakang umah A yang aku citer tadi...bersemak kan...pokok tu pon dah besar...dulu pokok tu lagi besar...leh cecah sampai umah aku...tapi haritu...en suami dan jiran aku paling hujung...tolong potong pokok tuh...tu yang dia pendek sikit...tapi aku bukan nak citer pasal pokok tuh....aku nak tanya korang...pe yang korang perasan dalam gambar tuh?? tak nampak ehhh....meh aku zoom kan sikit....





Nampak tak palstik biru tuu dan atap genting merah bata tuhhh??? plastik tuh penuh dengan cat kot coz nampak benda putih kuar dari plastk tu dan terpecik kat dinding... sebelum ni tak ada plastik tuu dan atap tuh...so mana datangnya benda tuh??? Ingat tak bunyi kedebuk aku dengar tadi tuh?? itu laa bunyi plastik biru yang pekerja kontraktor tu buang dalam pagar belakang umah tuh...atap tu plak adalah lebihan@ serpihan atap yang dia guna untuk umah B...dalam hati aku kan...naper laa diorang sanggup buang benda-benda sampah binaan ni kat laman umah orang?? kalau ya pon umah tu tak berpenghuni...tapi adakah itu boleh dijadikan lesen untuk diorang buang ke situ....cenggini ke cara kita carik rezeki untuk anak?? tak ada ke rasa bertanggungjawab?? Duit ko nak...tapi sampah ko tak jaga?? pastu campak kat umah orang...kalau umah ko orang wat cenggitu ko suka ke??? aihh....tu laa luahan aku dalam hati...sedih bila ada dikalangan kita yang mencari rezeki "halal" tapi buat keje macam ni...jangan dipandang "halal" rezeki dengan baik ke buruk keje tu tapi tolong tengok jugak "cara" kita untuk dapat rezeki tuhh....

Sedih aku tengok umah tu dperlakukan macam ni...walaupon bukan umah aku...tapi rasa sedih tetap ada...kalau ada kesempatan untuk jumpa jiran baru di umah B tu...aku ingat nak bisik-bisik jugak laa pe yang kontraktor dia buat...kita hidup berjiran..kalau ada masalah denggi ke pa...sape yang susah kan..semua kena bertanggungjawab...nyamuk denggi tu bukan carik sape yang buang benda alah tu..dia tak kenal mangsa...dan ini bukan kes pertama orang buang sampah situ..dulu..siap buang tayar plak kat situ....last-last en suami yang tolong alihkan tayar tu ke tempat pembuangan yang PBT sediakan...kepada kontraktor semua....jangan pandang ringan kes macam ni...dan tolong laa jadi kontraktor yang bertanggungjawab...sesungguhnya Allah melihat apa yang telah kamu lakukan...

Sekian....karim singki walle walle melaporkan....untuk anda....


20 comments:

  1. hahahaa deanna, bab yang last sekali tu best karim singki walle walle i like, mesti masa ckp ni dgn tangan sekali baru betul macam karim hahaha
    berbalik cerita di atas mmg kadang2 diaorang ni tkde tanggungjwb dan tak prihatin pada alam sekitar, atau mungkin diaorang dah biasa buat mcm tu dah tak rasa apa2 dah..

    ReplyDelete
  2. ish,ish,ish..teruk bebenor perangainya..betul la,walaupun dorang buang kat rumah yang tak de penghuni, tapi boleh jd tempat pembiakan nyamuk denggi tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuhh...xpasal2 jiran keliling yg kena kan huhuh

      Delete
  3. eish eish... kotor kawasan sekeliling ni termasuk rumah kita terutamanya.. terkena tempiasnya kan..

    ReplyDelete
  4. Bahaya kalo dah smp kena denggi..sepatutnya ada tong sampah khas utk kerja2 renovate. Kalo deanna komplen kat bos insyaAllah anak buah dia x berani dah kot buah kotor lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haritu ada tong khas tuh..bila tong tu dh xde..dihumbannyer ke situ plak adehhh

      Delete
  5. hati bila busuk, wat salah pun tak rasa bersalah.. dah la berpagar, susah nak bersihkan nanti.. rumah terbiar selalu org buat tmpat buang sampah.. apa daaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila xde rasa bersalah cenggitu laa kan

      Delete
  6. inilah masalah pekerja2 kontrak ni. tak ada rasa tanggungjawab langsung. main buang je sampah rata2. sebab tu rezeki tak berkat. suka aniaya orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa...rasa amanah tu xde sedih kan

      Delete
  7. Duit nakkk..tapi..
    Buat kerja nak mudah saje..
    Pekerja n kontraktor sama2 bersalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia kejar duit jer...tu yg jd cenggitu

      Delete
  8. laaa main buang suka hati gitu je? haishhhh sakit pulak hati menengoknye

    ReplyDelete
  9. rumah tu x berhantu ke ... selalunya klu kosong dah berzaman tu , mesti ada something wrong kan ... saja je tanya lari tajuk ... heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada mesti dah cekik kontraktor tu sebab buat sepah..huhu

      Delete
    2. so far xde plak terserempak dgn benda2 pelik hihihi

      Delete
  10. ish..ish..blacklist kontractor yg mcm nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa..xde rasa bersalah lak tuh kan

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...