Friday, 26 December 2014

JOM BANTU MANGSA BANJIR

banjir kelantan

Assalammualaikum wbt....

Tersentuh rasa hati bila aku tengok mangsa-mangsa banjir di pantai timur...terutama bila tengok gambar-gambar yang dikongsi di FB...macam mana laaa agaknya perasaan keluarga mangsa banjir yee??? aku yang hanya melihat ni pon dah rasa sedih...pe tah lagi diorang yang menghadapi nya...

Semalam aku dapat mesej FB mengenai misi bantuan yang dianjurkan oleh Kelab Anak-Anak Gua Musang....so aku pon rasa nak menyumbang sesuatu...walaupon tak dapat bantu dari segi tenaga...biar laa aku bantu apa yang termampu...kebetulan cuti krismas....dan tempat pengumpulan bantuan tu kat putrajaya jer..so aku cadang kat en suami..dan dia setuju....kebetulan ada kenduri kawen opismate en suami kat putrajaya...so leh laa ktorang bagi sumbangan...

Dalam jam 11.30 pagi..ktorang gerak ke kenduri kawen tu...makan nasi minyak...berselera betul aku makan...coz ada kari daging..hihihihi....rasa nak tambah jer nasik...tapi malu...huhuhuhu...selesai jer menghadiri kenduri tu..ktorang gerak ke alamanda beli barang...sebelum tuhh...aku tanya ngan kawan opis dan kawan-kawan lain kot-kot ada yang nak join...Alhamdulillah...ada gak yang join..diorang mintak aku dulukan duit...aku pon xkisah dulukan asalkan semua orang berpeluang untuk memberi sumbangan....termasuk dengan sumbangan aku dapat laa kutipan dalam RM250 lebih kurang......sebelum tu ktorang dah tanya dengan urusetia apa barang keperluan yang lain diperlukan...diorang bagitau...pampers...makanan-makanan kering...so aku leh beli biskut-biskut..megi....pampers...makanan dalam tin...mula-mula...nak bagi beras...tapi bila pikir...kalau dalam banjir macam mana diorang nak masak kan...so aku tak jadi masukkan beras dalam senarai....sampai jer kat alamanda terus pergi ke Big AEON...hasilnyaa????

banjir kelantan

banjir kelantan


banjir kelantan

banjir kelantan


banjir kelantan

Selesai jer beli barang.....ktorang pon gerak ke tempat pengumpulan...kat mana?? tak jauh dari alamanda...kat bangunan KPM...

banjir kelantan

Nampak tak bangunan depan belah kanan tu...kat situ laa ktorang drop barang...gambar ni aku amik masa ktorang dah balik...coz lepas drop aku singgah opis jap...tak jauh dari situ...nak tumpang solat kat blok opis aku baru gerak balik umah...masa aku drop barang...kete memang berderet...ramai giler orang hantar sumbangan...dan ini pengalaman pertama aku hantar sumbangan kat tempat pengumpulan....


banjir kelantan


banjir kelantan

Ini jer yang aku mampu buat untuk mangsa banjir...terima kasih kepada rakan-rakan yang menyumbang...moga kita dapat keberkatan....kepada keluarga-keluarga mangsa banjir....harap korang tabah dalam menghadapi dugaan dariNya..sesungguhnya Allah sedang menguji hambaNya...kepada rakan-rakan sukarelawan yang membantu misi bantuan banjir ni...aku doakan semoga semua urusan dipermudahkan...jasa korang akan dikenang sampai bila-bila dan sentiasa diberkati Allah...kepada rakan-rakan semua...marilah kita sama-sama membantu dalam meringankan beban mangsa banjir....sekiranya tak mampu menyumbangkan tenaga..duit...pakaian...makanan dan sebagainya...sekurang-kurangnya kita boleh mendoakan keselamatan saudara kita yang dalam kesusahan....Ya Allah Engkau lindungi dan selamatkan laa kami semua serta permudahkan urusan mereka yang membantu mangsa banjir ini...aminnnnnn






17 comments:

  1. Nampaknya pepatah dulu kala... Sediakan payung sebelum hujan dah tak relevan... Zaman sekarang... Sediakan boya sebelum hujan... Adoiii.... Harap semuanya selamat...

    ReplyDelete
  2. Risau tgk banjir makin teruk haih :(

    ReplyDelete
  3. Harap semua selamat dan pasukan penyelamat dipermudahkan untuk menyampaikan bantuan....Yang tak mampu menyumbang tolonglah doakan keselamatan semua bukan masanya nak bercakaran dan salahkan sesiapa.

    ReplyDelete
  4. semoga dengan sumbangan ini.. dapat la membantu mangsa2 banjir..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 dpt mmbntu diorg sdkit sbyk kan

      Delete
    2. teringin sgt saya nk pegi membantu mangsa2 banjir..nk sumbangkan tenaga... tapi kenapa exam saya lambat ni... geramnya...

      Delete
  5. Allahuakbar. mmg sedih & sayu tgk gmbr2 yg di share ttg banjir. moga2 cepatlah reda ujian besar ni :"(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy xsnggup tgk gmbr2 tu..mengalir air mata

      Delete
  6. bagus idea tu... lebih baik bagi yg mereka mudah makan dari menyusahkan kemudian mereka terpaksa masak dan sebagainya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulaa..cuba meletak kan diri dlm situasi diorg

      Delete
  7. Baik sungguh hati akak...semoga Allah beri akak syurga. Saya pun sekadar menyumbang je. Nak pergi jadi sukarelawan tengah sibuk belajar lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga lagi ramai kita membuat sumbangan :)

      Delete
  8. kasihan dan sgt simpati dengan nasib mereka. JM akan ke sana bagi misi bantuan pada hari sabtu nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhmdulillah...moga dipermudahkan ye JM :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...