Thursday, 18 December 2014

KUIH SEROROT



Assalammualaikum wbt....

Kalau aku balik kampung..memang tak sah kalau tak makan makanan kegemaran aku....kalau aku senaraikan...sampai minggu depan pon tak abess...punya laa banyak....hehehehehhe...terutama kuih-kuih tradisional.....satu yang aku suka dengan kuih-kuih kat kampung aku ni...kebanyakan nye berasaskan gula kabong...bukan semua laaa...dan masih mengekalkan bentuk kuih tu secara tradisional....cuma mungkin rasa dia ada "lari" sikit...tapi masih boleh diterima....


Kali ini aku nak berkongsi satu jenis kuih tradisional ktorang...nama kuih ini SEROROT....sebutannye...huruf R tu tuka jadi R karat...paham tak?? hahahahah....kalau ikut sebutan...patutnya ditulis "seghoghot" haaaaa....gituuuu...tapi ada jugak aku tengok orang sebut selorot....tapi tak kisah laa nak sebut macam mana yang penting rupa dan rasa adalah sama...macam mana bentuk kuih ni???


Chantek tak rupa kuih ni?? Unik kann??? macam mana nak makan???  hokay.....ramai yang tak tau macam mana nak makan kuih ni...ada yang aku tengok dia bukak abis lilitan tu...aku tak kata cara itu salah ye....terpulang laa nak bukak macam mana tapi setau aku...nak makan dia...kena tolak dari bawah ke atas...baru laa isinya keluar macam dalam gambar tu...korang tolak laa sampai abesss...senang kan nak makan...nak lilit benda ni bukan senang tau....kalau tanya aku memang fail...hahahhahah...seni kena ada....kat bontot lilitan kena betul-betul ketat...coz kuih ni adunannye cair...adunan akan di isi dalam "corong" daun ni...daun ni adalah daun nipah muda sama macam daun yang digunakan untuk memais ikan seperti yang aku citer di sini .... dah isi adunannya dalam corong tu baru laa dikukus.....resepi kuih??? jangan tanya aku coz aku pon tak tau...aku tau makan jerr....hahahahhahahahahah.....so kalau korang da jumpa kuih ni...sila laa cuba yerr....sedap wooooooooooo....hihihihihi




41 comments:

  1. Uniknya kuih ni. Kemas betul lilitan daunnya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ihhihii...kena teliti betul2 kalau nak wat lilitan tuuu

      Delete
    2. Itulah, kagum akak tengok, Rasa serorot manis ye?

      Delete
    3. haah....rasanya manis2...lebih kurang rasa kuih kasuwi....tapi lagi lembik skit...hihihi

      Delete
  2. kt sabah pun ada kuih ini, selalu beli jer....buat tak pandai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...sy pnh jupe kuih ni di sabah...hihihiih

      Delete
  3. Canteknya kuih ni..first time tengok..huhu

    Salam kenal. Follower ke #218

    ReplyDelete
  4. xpernah taw pon.. mcm sedap ja.. sis nk try la..kg kt mna..nk p terjah

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom g kpg sy...kabong ...hihihi

      Delete
    2. serius nie.. saya pantang org ajak.. hahahah.. SS jom p buat baksis kt kampung kak deanna nie...heheheh

      Delete
    3. hahhaha...jom laa wat trip ke kpg sy...

      Delete
  5. R karat tu macam R Lisa Surihani ke? He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak...xpasan lak R karat lisa surihani tuh...ada karat eh SS?? hahahahhaha

      Delete
    2. tak pasti plak... Kot karat ada ideram maalhunnah... Ha Ha Ha...

      Delete
    3. hahahaha...karat bilaghunnah jer kot...

      Delete
    4. hahaha adoi si SS ni ada je akai dia menyakat tau hahaha

      Delete
    5. hahaha..dok try sebut cara R lisa nie..

      Delete
  6. ooo ni dia kuih tu..alamak kegemaran Etuza makan..nasi tu..tak perlu lauk pun boleh...

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. alamak...sy beli jer cikgu...heheheheh

      Delete
  8. http://madey09.blogspot.com/2014/12/blogger-malaysia-review-by-etuza-siri-8.html blog Deanna Morni Etuza reviewkan malam ini giliran anda tahniah ya

    ReplyDelete
  9. Tak pernah tengok dan rasa lagi kuih ni. Nampak macam best

    ReplyDelete
  10. hahahaha selama tok reti majoh jak..nama pun siktaok koh...lupak ajak namanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh tudia kitak ckp sarawak ka tu? hehe

      Delete
  11. Replies
    1. Jangan salah sebut... Kang jadi cencorot.. He He He...

      Delete
    2. kena sebut betul2 tau....kang mencarut lak bunyi nyer...hahahaaah

      Delete
  12. pernah nampak tapi x pernah mkn ...

    ReplyDelete
  13. pernah makan..waktu ke kuching beberapa tahun lalu :-) mmg sedap!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...