Monday, 15 December 2014

JOM MEMAIS IKAN



Assalammualaikum  wbt...

Aku masih dalam mood cuti dikampung...walaupun dah mula bertugas hari ni..rasa macam tak cukup cuti tuhh....rasa nak cuti setahun...hahahhaha...memandangkan aku masih lagi dalam mood cuti...harini aku nak citer pasal  memais ikan...korang penah dengar perkataan memais??? Mais??? bukan Majlis Agama Islam Sarawak tauuu...hehehhehe....mais yang aku maksudkan dalam bahasa kampung aku...adalah bermaksud masak ikan dalam daun...atau disebut pais ikan...memasak menggunakan kaedah pais ini amatlah popular dikampung aku...terutama bila masak ikan dan yang sewaktu dengannya...daun yang selalu digunakan adalah daun nipah yang muda...yang masih belum mekar daunnya...kalau dulu...sebatang pucuk tu harga seposen@20 sen....sekarang ni tak tau laa bape harganya...biasa kat umah aku sepupu aku amik sendiri kat tebing-tebing sungai...so kira free laa kan...heheeheh




Masa aku balik kampung haritu...mak aku memais ikan terubuk...ikan terubuk fresh tauuu...hihihihi...so aku sempat laa amik gambar proses memais tu...aku bab memais failed....kalau aku "anyam" daun tu...gerenti lintang pukang bentuk nyer...hehehehehe...


Haaaa...nampak hasil seni mak aku??? cenggini laa bentuk daun nipah yang "dianyam" untuk digunakan memais...ni pemandangan dari luar tau...korang nampak tak lidi yang mak aku guna untuk cucuk tu...semuanya menggunakan daun nipah muda...memang berguna daun nipah ni kepada kami coz macam-macam leh buat....


Bila dah selesai "dianyam"...terbalikkan daun tu...untuk diisi dengan ikan yang telah di peram dengan sedikit garam...jangan bubuh banyak sangat garam..nanti masin...susun laa ikan tu dalam daun tu...




Dah selesai susun ikan...tutup balik daun tu dengan menggunakan lidi...dan letak dalam dulang pembakar...macam dalam gambar di atas...ni kalau guna dapur gas...kalau guna dapur kayu...guna bara...dan panggang macam panggang ikan biasa...bila daun dia dah mula keperangan korang terbalikkan laaa....nak tengok rupa macam mane bila ikan dah masak???


Macam ni laa bentuknyeerrr...ikan yang dimasak dalam daun ni lagi sedap dari dipanggang...coz aroma daun tu sendiri memberi kesan yang berbeza.....kaedah ini dipilih kerana kebarangkalian ikan hangus tu tipis...kecuali kalau daun tu sendiri memang hangus hitam legam terbakar...hehehehhe...macam mana bentuk ikan yang dimasak dalam tu??? aku mintak maaf laa coz xleh nak tunjuk...masa mak aku masak...aku xpasan dah ade orang bedal...nak amik gambar pon..hmmmm...segan laa nak amik...hehehehehhe...bentuk ikan lebih kurang macam ikan masak stim..tapi tak berkuah macam masak stim...dia campuran antara masak stim dan panggang...rasa??? perrgghhhh...terbaik habaq hang....hahahhaha...biasa kalau kat bandar susah nak dapat daun ni...tapi leh buat jugak kaedah ni guna daun pisang...cuma rasa dia len sikit laa...pada aku...daun nipah is still the best...hihihihihi




JOM JOIN GA KAMEQ DEANNA




22 comments:

  1. my bunda ada buat masa kecik2 dulu . pais ikan bungkus daun pisang tapi di kukus . klu sekarang bungkus daun pisang dan panggang utk elak melekat ... kat tempat saya x de daun nipah ... tu sbb guna daun pisang jer ... mmg sedap .

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..ramai guna daun pisang...tp daun nipah pilihan utama kt kpg sy..hihiih

      Delete
  2. Teringat ikan pais mak saya pulak...kami guna daun pisang, pastu letak gak daun bebuas. Aroma dia...umpph!

    ReplyDelete
    Replies
    1. daun bebuas tu yg bau dia sedap tu ehh...kat kpg sy pon ada...masak dengan perencah bubur pedas....sedap...heheheh

      Delete
  3. Kalu kat kg SS pakai daun pisang... Tak pernah pulak cuba pakai daun nipah... Awesome jugak nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...betul...kena guna daun nipah muda...

      Delete
  4. Tak pernah masak dan tak pernah makan..hantar sket la nk test.....

    ReplyDelete
  5. Fuh..sedapnya..wana pun suka makan pais ikan ni.jadi rindu pula nak makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. msa blik kpg baru de kesempatan nak makan ikan pais...hihihi

      Delete
  6. memais ikan. okay satu vocab bertambah! hahaha cam best ikan tuh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan masak cara mcm ni mmg sedap..hihihi

      Delete
  7. Heiiiii...kenapa saya xpernah tau n xpernah makan Majlis Agama Islam Selangor ni?????

    ReplyDelete
  8. perkataan 'pais' atau 'memais' ni orang Banjar pon guna jugak Deanna. ana orang Banjar dan mak ana selalu jugak buat ikan pais ni. tapi kami gunakan daun pisang hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari kata dasar pais kan... zumal tak pernah makan ikan dipais nie...

      Delete
    2. daun pisang pon selalu gak org guna...cuma bla balik kpg bru dapat guna daun nipah...rasa dia len skit...hihihihi

      Delete
  9. ohh...gitew ke caranya..ingatkan apa lah memais tu

    ReplyDelete
  10. first time dgr n lihat...mcm2 ada kt kg akak..leh p buat baksis ni

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...