Friday, 19 December 2014

KUIH APAM DALAM SAMPAN

apam


Assalammualaikum wbt...

Entry aku yang lepas aku dah citer pasal tapai nasi kan...entry aku kali ni adalah kesinambungan dari entry aku tuh...pe kaitan tapai nasi dengan apam??? jawapan aku.....memang sangat berkaitan....nak tau nape???? jenggg...jengggg...jenggggg.....hahahhahaahha

Kat kampung aku...kalau sebut jer kuih apam...pasti akan berkait dengan tapai nasi....coz bahan utama dalam nak buat apam tu adalah tapai nasi....haaaaa....itu yang aku maksudkan dengan kaitan antara kuih apam dan tapai nasi....hihiihihihi

Berbalik pada tajuk entry aku kali ini...kuih apam dalam sampan....agak-agak pe yang korang pikir bila baca tajuk aku tuh??? adakah seperti pilihan di bawah.....

a. kuih apam dijual dalam sampan
b. kuih apam diletak dalam sampan dibawa belayar
c. kuih apam terjatuh dalam sampan
d. kuih apam dimakan dalam sampan
e. lain-lain.....sila nyatakan...

Haaaaaaa.....cerciter korang nye jawapan....hhahhahaha....apa yang aku nak citer pasal tajuk entry aku ni sebenarnya..kisah kuih apam dimasak dalam bekas sampan.....bekas sampan nyer tersangat laaaa comel dan chantek...nak tengok rupa kuih apam tuhh???



Betul tak yang aku cakap comel dan chantek??? hehehhehe...ni laa rupa kuih apam yang tradisional...bekas sampan tu dibuat dari pucuk daun nipah @ daun muda....seperti aku bagitau sebelum ni..pokok nipah amat berguna untuk kami...dari batang sampai ke pucuk boleh digunakan dan dibuat makanan.....

Berbalik kepada kuih apam ni...memandangkan sepupu aku memang wat sendiri kuih-kuih ni...lepas maghrib aku suh anak sedara aku g umah sepupu aku sebelah umah...actually 10 langkah je dari umah aku...tujuan utama aku suh anak sedara aku g sana tidak len tidak bukan untuk beli kuih apam...biasanya sepupu aku akan buat kuih-kuih belah malam coz pepagi dah kena hantar ke kedai....masa anak sedara aku g...kuih apam baru masak...so pe lagi...ktorang belasah makan kuih apam panas-panas...tak terasa habis 1 bekas...sebenarnya sepupu aku bagi free jer 1 bekas besar tuh...tapi bila dah abis aku suh anak sedara aku bagi duit kat sepupu aku tuh...so anak sedara aku datang lagi sekali bawak bekas besar...RM2 jerr tauuu...puas makan...tak sampai 5 minit...kuih tu dah abis..lesap tanpa dapat dikesan.....hahhahahaha....aku tengok anak-anak sedara aku makan...macam berebut-rebut nak amik...haiii...nampak sangat makan berebut ni menyeronokkan sampai makanan yang banyak pon nampak macam sikit...hahhahahaha...kalau korang teringin nak makan apam dalam sampan ni...meh laa datang kampung aku...hihihihihih


18 comments:

  1. Boleh dibawa belayar tak? He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh2...jgn disimpan didalam peti...hahahah

      Delete
  2. sis... nak rasa la.. makanan saya xpernah jumpa ni saya nak sgt... kat mna kampung ni.. bawak la daku pergi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa mcm apam beras...tapi len skit laa...heheheh...tggu next trip sy balik...hahhahahah

      Delete
  3. tak pernah nampak lah tapai nasi atas sampan..huuuu ..uniknya tu cantik tradisional..idea sipa agaknya memula ya .. buat macam tu..tapai nasi..gun ayis kan..atau ragi kan..memang sedap kalau manis..di sabah bungkus pakai daun pisang ja ni Deanna

    ReplyDelete
    Replies
    1. zaman dulu xde bekas nak bubuh...tu yg org dulu reka bekas dari daun...kreatif kan...hheheheeh

      Delete
  4. mujur tak tenggelam sampan tu..very good sharing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. serius xtnggelam cikgu..ktorang masa kecik2 main sampan ni dalam parit...heheehehe

      Delete
  5. first time tengok! haha comel je die dok dalam sampan.

    ReplyDelete
  6. wow unik la! hurmm nak kena pegi sana tu yg payah tu hehe

    ReplyDelete
  7. mula2 tgk tajuk.. ingatkan kuih tue di masak atas smpan org dok kayuh betul2 tue...

    ReplyDelete
  8. maksudnya , tapai beras tu campur tepung beras lah ya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye CM...diorg blend tapai dan cmpur dengan tepung...hihiih

      Delete
  9. kuih apam dalam sampan? unik betul

    ReplyDelete
  10. oh...unik nye.... apam guna tapai nasi, pnh mkn...tp xpnh jmpa yg dlm sampan ^-^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...