Sunday, 14 December 2014

FROM SIBU WITH LOVE....PART 2



Assalammualaikum wbt...

Aku sambung balik citer aku...aku dan en suami bergerak ke kampung aku dari bandar sarikei...tempoh perjalanan dalam 1 jam...sebelum terlupa..ada rakan-rakan tanya..kampung aku kat mana...awak..awak..awakk kat mana?? Haahhaahah...kampung aku nun jauhh dihujung jalan...kampung kabong nama diberi...terletak di ujung bahagian betong...di daerah saratok....haaaa...penah dengar?? Kampung aku majoriti 90% melayu...perkampungan nelayan..terletak di muara sungai...






Gambar di atas masih lagi di bandar sarikei..


Ktorang ikut jalan selalang...nak g kampung aku leh guna 2 jalan kalau dari sarikei...samada ikut pekan roban @ selalang...tapi kalau xnak banyak sangat kenderaan leh laa ikut jalan selalang....


Haaaa..jangan terkejut dengan jalan yang masih berbatu ni...kalau lalu jalan ni....jangan ligan sangat tauu...tetiba korang jupe jalan cenggini...so keep it slow and steady...kalau dah malam aku xrekemen korang ikut jalan ni...siang boleh...hiihihi..


Setelah mengharung jalan berbatu...korang akan jupe jalan yang elok balik...xjauh sangat jalan berbatunye...pastu dah ok dah...


korang leh jalan terus smapai jupe kampung selalang dan jupe signboard ni...nampak x jalan selalang/nyabor tu...tu laa jalan nak g kampung aku...


Lepas tu korang jalan terus smapi jupe simpang 3...masuk kanan...akan jupe kampung sungai pasir...ni perkampungan iban...so korang akan jupe sekolah rendah dan rumah panjang...
Sepanjang perjalanan dari kampung sungai pasir ke kampung nyabor..korang akan jupe sawah padi huma...kiri dan kanan jalan...macam gambar kat bawah ni...chantek kannn....



Bila dah lalu sawah padi korang akan jupe jambatan ni...pastu de simpang 4...kalau ke kiri...menuju ke kampung en suami..kalau terus baru laa menuju ke kampung aku...alaaa...umah aku ngan umah en suami dekat bebeno..dalam 15 minit jerr...kalau nek kete...dekat kannn...hihihihi


Perjalanan ke kampung aku senang jer...kalau korang dah lalu jalan tu...korang terus kan jer perjalanan tu sampai hujung jalan...confirm sampai kampung aku..kampung aku paling ujung...bermula dari jambatan kat gambar di atas...kampung di sekitar nye adalah perkampugan melayu kecuali de 1 kampung jer perkampungan iban...macam gambar rumah panjang kat atas ni...chantek kan...kalah umah teres...kawan aku de kat rumah panjang tu...nama perkampungan iban ni Empayang...ni kira dah hampir dengan kampung aku...dalam 10km lagi akan sampai kampung aku...



Tak lama pastu...korang dah sampai kampung aku...nampak x sinage tu...kabong...kampung aku banyak pokok kabong@nipah...dan of cos pengeluar gula kabong@gula apong...suatu ketika dulu..sekarang dah xramai yang masih mengusahakan gula apong ni...bila dah sampai aku pon snap la gambar rumah-rumah kampung yang aku lalui...macam kat bawah ni...



Opppsss...simpang ke umah aku...nampak x? Kena masuk kiri kalau nak g umah aku..dekat jer...kan dah sampai...Alhamdulillah....hehehehe...


Sekian.....




13 comments:

  1. Pn mor, kalo ade Beras bawak balik sikit boleh? Cuti sampai bila pn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh...lambat laa ko nak order reefa...tggu tahun depan laa

      Delete
    2. Igt cuti sampai krismas...xpelah..bawak je kerepek g taklimat esok yer....

      Delete
  2. selalunya kg org ni best jer . kg sis kelapa sawit memanjang ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kpg sy pon nnti akan dimonopoli dengan sawit gak...hihihih

      Delete
  3. mesti best..suasana kg sure udaranya nyaman :-)

    ReplyDelete
  4. moden dah rumah2 kampung dia rupanya... dah macam kat pinggir bandar dah... ni bagi bagi tunjuk jalan ni ada nak buat makan2 ker?? kami dekat je ni.. kat KK je

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe...kalau de kelapangan pe salahnyer...

      Delete
  5. wah, pergi sibu sarawak ke? BV org sibu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe...mek org k airport sibu..dekat gik

      Delete
  6. mencabar jugak mau balik kg tu..jalan tidak bertar...mesti best kan duduk kampung udara nyaman je..kiranya pekan terdekat di mana...Sarikei lah yek

    ReplyDelete
    Replies
    1. mencabar JM...cuma skg ni jln dh elok skit...dulu lagi teruk....bandar paling dekat Sarikei...walaupun kpg bwh naungan Betong...hihihihi

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...