Friday, 13 March 2015

DAYANG SARAWAK CORNER


Assalammualaikum wbt...


Bangga weii tengok bendera negeri aku....tetiba rasa nak berdiri sambil nyanyi lagu Ibu Pertiwiku....tapi sayang suara tak sedap...nyanyi dalam hati jer laaaa...hahahhaha....aku anak jati sarawak....yang hidup diperantauan...selalu rindu nak balik kampung...jumpa mak bapak...kakak-kakak...kakek-kakek...anak-anak sedara...dan semua sedara mara sahabat semua kalau boleh...tapi apa kan daya kan....kepada anak-anak sarawak yang rindu kampung halaman...boleh laa melepas kan rasa rindu korang dengan makan makanan sarawak yang paling fofular....apakah??? meh sini nak citer...hihihihihi



Makanan yang aku maksudkan tu....tidak lain tidak bukan....LAKSA SARAWAK dan MEE KOLOK .....pernah dengar kan??? kepada sape-sape yang tak biasa dengar...kalau pegi Kuching gerenti kena cuba makanan ini....kalau dah rasa makanan ni baru betul-betul menunjukkan korang pernah berkunjung ke Sarawak...hihihihi...bagi yang berada di semenanjung ni...korang jangan risau...ada 1 kedai yang jual makanan ni..dan rasa dia memang betul-betul setara dengan yang ada di sana....ini testimoni dari anak jati sarawak tauuuuu....kalau aku pon kata setara...maksudnya..memang betul-betul hoooooliawwwwwwww....hihihihih...kat mana?? kat DAYANG SARAWAK CORNER di sungai besi KL....lokasi kedai ni kat bangunan kelabu merah yang bertentangan betul-betul dengan LRT  Sungai Besi...kalau dah ada LRT tu maksudnya senang la kan nak pegi....owner kedai ni memang orang sarawak cuma sudah lama bermastautin di sana...nak spiking "kitak kamek" memang dialu-alukan....heheheheheh...




Masa aku pegi haritu...tak ramai sangat orang...dia bukan jual stakat laksa dan mee kolok jer...dia ada nasi ayam...wantan sup dan lain-lain....haritu aku order laksa sarawak.....pergghhhhhhhhhhh....nang nyaman ehhhhhhhhhh.....hahahhaha...sampai dah terkeluar dah bahasa aku sebab sedap...nak tengok rupa laksa sarawak????




Amacam?? mengancam tak?? kecur air liur aku tengok gambar ni....ini gambar sebelum aku ngap..... portion yang dia bagi memang ngam-ngam...tak banyak sangat dan tak sikit sangat......meh tengok apa yang berlaku selepas aku dapat laksa ni......






Haaaa...nampak magkuk tuh?? ini laa rupa mangkuk selepas aku makan...hirup kuah sampai habis....sekejap jer aku dah settlekan....macam hirup air guna straw....hahahahahha....settle makan kat situ...ktorang tapau lagi untuk bawak balik....aku tapau mee kolok.....kali kedua aku pegi kedai ni...aku order mee kolok...perghhhhh...sedappppppppp weiiii.....so bila balik aku tapau 7 bungkus....hahhahahaha....mee kolok dan laksa harga sama RM5.....mee kolok yang aku beli aku letak dalam fridge...bila nak makan baru panaskan.....nak tengok macam mana rupa mee kolok??? hihihihi





Bila bukak jer bungkusan dia....perkara pertama yang aku buat....buang taugeh...hahhahahaha....i hate taugeh....coz masa duduk asrama dari sekolah rendah sampai sekolah menengah menu selalu taugeh...dah tak larat aku nak makan...lagipon aku memang tak suka bunyi taugeh tu bila dikunyah....alasan tak leh blah kan....hahhahahaah...lepas buang taugeh....baru aku panaskan mee dan sup dia....mee kolok ni memang di import dari Sarawak...hasil risikan dengan tuan kedai...dia kata dia guna mee kolok basah...bukan yang kering punya...lagi sedap laa kannn heheheh....kat sini so far aku tak pernah lagi jumpa kat semenanjung ni jual mee ni...hiihihi




Cenggini laa rupa mee kolok tu.....tambah sambal kicap dia..baru laa menarik.....ada orang suka makan mee kolok tu cenggitu jer tanpa sup...ada jugak yang makan dengan sup tanpa mencampurkan...tapi kalau aku.....aku tuangkan aje sup tu dalam mee...aku suka berkuah..heheheheh..terpulang laaa korang nak makan macam mana...hihihihih



Kesudahannyee??? LICIN.....sekian....hhahahahahhahahaa











24 comments:

  1. Dua-dua menu tu saya suka, ada orang bagi perencah laksa sarawak tapi tak terbuat-buat lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke kak...sy xreti buat laksa sarawak..reti mkn jer hahahaha

      Delete
  2. ngak pernah makan.. ngak tahu bila mau try.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enggak usah bimbang buk..nnti boleh cubain hehehe

      Delete
    2. Indon plak.. awat tak bunyi sarawak..keke..

      Delete
  3. Blom pernah makan. Tgk gmbr mknn t/ hari ni perut terus lapar. Satu hari nnt nk rasa mknn2 ni semua. Nmpk sedap dan menyelerakan. Sue pun suka makan dgn berkuah ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheh...leh jenjalan skali ngn anak2...sambil mkn2..leh rasa mknan fofular ktorg

      Delete
  4. wah akak ni buat saya teringin sungguh. xpnah mkn lagi so blh la pi try pasni. lg pn dekat jer ngan umah...hehe

    zinziemeewah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...leh laa pehni g try mkn kt sana...dkt dh tuu

      Delete
  5. Saya pernah makan mi kolok..sedapp! :)

    ReplyDelete
  6. laksa serawak sis mmg blm pernah makan . mcm tau je lrt g besi tu ... sis pulak pecinta taugeh mentah mkn mcm ulam . suka mkn dgn rasa yg manis dan kerangupannya ... mcm tu rupanya mkn mee kolok . klu terjumpa mee kolok nak juga mencuba ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dkt ngn lrt tu..time free leh laa singgah situ kan...hehheh

      Delete
    2. Mmg dkt ngn lrt....baca entry trus g serbu...hahhaha

      Delete
  7. memang sedap laksa Sarawak.balik Miri hari tu tapau perencah.dekat setahun tak buat-buat lagi..hehe.nanti nk gi terjah lah kedai ni.rindu nk rasa makanan Sarawak yg org Sarawak gak buat

    ReplyDelete
  8. laksa Sarawak saya pernah makan. Mee kolok belum pernah cuba lagi. Saya pernah makan laksa Sarawak masa berkunjung ke Kuching hari tu.

    ReplyDelete
  9. Mee kolok.. lama kamek sik makan mee tok.. salam kenal from sabahan.. dari kita saja bai tu.. hehe

    ReplyDelete
  10. sedapnyaaa.. xpernah lagi rasa laksa sarawak dan mee kolok...
    eh taugeh rangup la sedap hahahaha.. lain org lain citarasanya kan...

    ReplyDelete
  11. sedap sgt tu sampai licin x tinggal sisa :-)

    ReplyDelete
  12. Aduh...mmg sdap ni...nk g bli lah..

    ReplyDelete
  13. Dayang Sarawak Corner ttp jam bpe ye???

    ReplyDelete
    Replies
    1. kul 10 malam kot...hr ahad tutup...hiihhi

      Delete
  14. wana memang gila makan mee kolok..selalu kalau teringin nak makan pegi lawas..memang best dan sedap giler..satu lagi yang wana suka makan adalah bubur tahai..time posa sanggup tu pegi lawas beli ni.. :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...