Wednesday, 24 June 2015

KISAH AKU BERPUASA




Assalammualaikum wbt....


Kalau cerita kisah dulu-dulu masa aku kecik-kecik memang menyeronokkan...terutama bila bab puasa....saat yang ditunggu-tunggu...hehehehe....aku ingat lagi..masa aku umur 6 tahun...aku berpuasa setengah hari....pagi-pagi pergi tadika...itu pun mak aku temankan sampai habis kelas....hihihi...balik dari tadika...aku dah tanya mak aku bila boleh makan....mak aku kata tunggu orang azan maghrib....bila aku dengan jer orang azan aku terus pergi minum air....pastu mak aku kata...tu bukan azan maghrib..tu azan zohor....kah kah kah...tapi mak aku biarkan aja aku minum....dia pun tak paksa aku puasa penuh....mak aku pun tau aku hanya boleh puasa separuh hari jer....hihihihih






Bila dah darjah 1...aku dah boleh puasa penuh...tapi hari minggu pertama tu aku rasa penat sangat....aku pergi sekolah jalan kaki...jarak sekolah dari rumah aku dalam 1km....dengan cuaca panas terik....pikul beg sekolah lagi...balik sekolah....aku sampai depan pintu jer....beg aku campak mana hala ntah...dan aku terbongkang depan pintu rumah....mak aku tengok aku tak bermaya...dia suruh aku bukak puasa minum air...aku cakap aku tak larat nak jalan nak amik air.....akhirnya...mak aku bawakkan air untuk aku....bila minum jer air tu...terus segar automatik....hahhahahaha.....tapi tu semua berlaku pada minggu pertama jer...lepas tu dah ok dah.....


Rutin harian aku berpuasa masa tu....balik dari sekolah...aku tengok mak aku buat kuih atau juadah buka puasa...semua makanan mak aku sendiri masak....dan dari kecik ktorang dah biasa berbuka dengan kuih atau mee saja...sebab tu sampai sekarang aku tak reti buka puasa makan nasi...hihihi....bila mak aku buat kuih...pastu pergi hantar kat rumah jiran sebelah menyebelah....pastu jiran pulak bagi kuih yang diorang buat....woww..masa tu paling aku suka....coz dapat macam-macam jenis kuih....tu belum lagi mak-mak sedara aku hantar makanan.....masa dapat kuih tu..rasa macam tak sabar nak bukak puasa.....heheheh


Selesai bukak puasa....aku dan kengkawan aku pergi masjid untuk solat terawih....masa nak pergi masjid tu mak aku dah siapkan makanan dan minuman untuk di bawa ke masjid dengan berjalan kaki....so aku dan kengkawan aku masing-masing bawak bekalan makanan dan minuman untuk disedekahkan......selepas terawih...ktorang sambung dengan bertadarus....lepas habis tadarus...ktorang dihidangkan makanan dan minuman yang diberi oleh orang-orang kampung yang lain...memang best sangat makan masa tu.....lepas makan baru ktorang balik umah....sampai kat umah aku tak makan dah.....bila makan nasi??? aku hanya makan nasi bila sahur.....hehehehe...sebab tu dulu badan aku halus jer...sekarang jer saiz makin membesar sebagai johan.....hahhahahaha.....


Bila hujung minggu...jadual aku lagi pada.....lepas balik dari masjid...ktorang pergi main masak-masak....guna lilin....walaupun dah jam 10 malam....tapi ktorang tak ada rasa takut...lagipun bukan main jauh sangat pun..kat umah sebelah jer....mak aku pun tak carik coz boleh nampak dari umah aku...tapi kalau dah lewat sangat...akan kedengaran jeritan batin mak aku.....panggil suh balik....hahhahahah....masa tu la macam-macam ktorang buat...main mercun harus ada...tapi aku tak berani main mercun...aku kalau main pun bunga api jer...hhehehe....tapi dulu-dulu mana ada mercun macam sekarang...mercun kecik-kecik jer haa....pastu ktorang suka buat lampu suluh guna tin....tebuk lubang kecik-kecik kat bawah tin....pasang dawai untuk pegang dan letak lilin dalam tin...maka merayau la bawak "lampu suluh" tu.....berbangga wei....hahhahahahah.....


Bila dah sekolah menengah...ujian nya berbeza....masa aku tingkatan 1...aku duduk asrama....jarak rumah aku ke sekolah dalam 40km...bila duduk asrama....jadual makan kena ikut jadual yang sekolah sediakan....bila cerita pasal sekolah aku ni....aku teringat kisah susah ktorang masa belajar kat sekolah  tu...tapi yang tu lain entry aku citer...kita fokus kepada bulan puasa jer yer....bila bukak puasa....masing-masing bawak pinggan sendiri..aku masih ingat...kadang nasik dari jauh dah terbau hangit...sayur dan ikan biasa masak rebus jer...semua letak selambak dalam pinggan ko yang kecik tu....pinggan tauuuuuu...bukan tray makanan tu....maka beratur la ktorang nak amik makanan...bukan kita ceduk sendiri tapi tukang masak yang cedukkan...kadang aku punya pinggan penuh dengan kuah sayur dan lauk...berenang nasik aku dalam tuh.....tapi ktorang sikit pun tak ada komen pape....makan jer la dengan rezeki yang ada.....tu citer berbuka...citer sahur pulak....lagi sedih....bangun dalam kul 4 pagi kalau tak silap aku.....tau makan apa???? dapat air segelas dan seketul roti....roti inti mentega..tu jer...tu pun ktorang telan tanpa banyak soal....agak-agak...zaman sekarang nak tak bebudak sekolah makan makanan macam tu??? silap-silap mak bapak dulu komplen kan.....rata-rata ktorang semua anak-anak petani dan nelayan...maka tiada istilah mak bapak komplen.....semua redha jer...coz ada sesetengah daripada ktorang kalau balik kampung tak dapat makanan macam kat asrama....kiranya yang asrama tu lagi baik....bayangkan lah....

Begitu laa kenangan aku dulu-dulu masa bulan ramadhan....bila dikenang semula banyak mengajar erti hidup sebenar..itu baru sedikit kisah hidup aku yang biasa ni....walaupun tak segah orang lain...aku tetap bersyukur dengan apa yang ada....pengalaman mengajar kita banyak benda....aku malas nak taip panjang-panjang coz bukan ada pun yang berminat nak baca sangat coretan aku ni kan....hehehhe...sengaja aku tak letak sebarang gambar.....coz aku kali ini aku nak orang fokus apa yang aku taip....mohon maaf kalau ada yang boring bila baca entry aku ni....hehehehe...sekian...jumpa next entry......






46 comments:

  1. Yang akak ingat puasa masa kecik2 dulu, selalu ngelat nak posa, sekolah rendah siap kena denda sebab didapati tak puasa....hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaahah...ngelat mmg xleh dipisahkan kak

      Delete
    2. oklah tu, dari curi-curi minum pastu buat-buat letih..hahaha

      Delete
  2. tak pernah rasa puasa penuh..masa kanak2 kenakalan terserlah...huhu

    ReplyDelete
  3. scroll laju2 sbb x de gambar heeee..nanti sambung baca

    ReplyDelete
  4. kah kah kah..dah agak...mesti belum sampai azam maghrib dah mkn kan sbb janji azan...tapi mmg salute tau kalau umur 6 tahun dah belajar puasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaah..masa tu xtau azan yg mn satu..siap tya ngn mak..bape kali nk bukak puasa coz banyak kali dgr azan...termasuk dlm tv...

      Delete
  5. amalan tukar2 kuih tu mmg biasa di kampung tapi d bandar ni jiran sebelha pun x kenal huhuh...yang bestnya tu kan buat satu jenis kuih je...tapi time nka berbuka ada 10 jenis...mana datang nya tu hikss..."sistem barter"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meriah kan masa tuhhh...mcm2 boleh makan hehehe

      Delete
    2. sekarang pun boleh gak tukar-tukar kuih dengan jiran.tapi semua made in bazar ramadon

      Delete
  6. maybe dulu Deanna badan halus je sbb belum minat makan kari hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. minat kari dipupuk dari kecik lagi....hahahhaha

      Delete
    2. penangan dari Deanna...bulan puasa ni JM ketagih kari..2 hari lepas masak ikan kari..mlm tadi masak mee kari...aduh!!! jadi ketagih lak...

      Delete
    3. hahhahaha....sy mlm ni plan nak masak kari ayam.....plan jer...buat lom tentu....tp keinginan nk makan kari ayam tu membuak2 hahahhaha

      Delete
    4. Jay Emm kalu nak nipu puasa... Make sure... Nafas tak berbau kari.. he he he...

      Delete
  7. zaman dulu kalau jam 9-10 mlm jalan2 pun ta rasa takut..ce zaman skrg buat mcm tu mmg cari nahas...wahh..kretip....cara buat lampu suluh tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehee...budak2 kpg semua benda nk try..

      Delete
  8. kalau cite zaman berpuasa di asrama tu mmg sedih...ye lah...xkan pernah komplain..makan je apa yg di hidang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu laa...masa tu redha jer laa kan hhuhuhu

      Delete
  9. nampak..kalau deanna letak gambar ke tak letak gambar ke..JM mmg baca apa yg Deanna tulis tau :-)

    kalau tanya JM pengalaman berpuasa zaman kanak2 dulu mmg x ingat...tapi 1 je yg JM ingat sampai sekarang...berpuasa tapi CULAS...dahaga sangat bila balik sekolah tgh gi mandi...time mandi tu lah teguk air..sbb waktu tu mak x nampak..adusss..bila di ingat semula..jahat tul JM ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq JM coz sudi bca....heheehe

      Ngelat la tuuu kan...hahaha..amik kesmpatan org xnmpk..

      Delete
  10. Seronok saya baca pengalaman berpuasa kak deanna :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengalaman xseberapa ni kan heheeheh

      Delete
  11. Darjah 1 sue dah puasa penuh rasanya. Masa kecik2 main bunga api jer. Mercun dilarang. Yg pasti kalo mkn mknn asrama mesti ngantuk x kira la bln puasa ke x. Depa kata sbb kalo mkn gulai kawah mmg gitu byk pak aji...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sue...xpasan lak ngntuk ke x mkn makanan kt asrama..hehehehe..tp mmg pakai pak ani tuu

      Delete
  12. SS tak pernah merasa duduk asrama... He he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meh duduk asrama pompuan brg semalam..best wooo hehehee

      Delete
    2. SS duduk asmara je...hehe

      Delete
  13. Masa kecik kena paksa puasa... Kalu x puasa tak boleh makan sama!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...smpai cnggitu ehhh...mesti puasa penuh tu kannnn...

      Delete
  14. Main mercun dgn bunga api mmg kenangan masa kecik yg tak boleh dilupa... Dah tua2 ni pon main jugak! Ha ha ha...

    ReplyDelete
  15. Bunda latih anak2 bunda dulu pun macam tu...5 6 tahun puasa separuh hari jer....bila dah masuk sekolah dorang sendiri cuba puasa penuh satu hari...malu ngn kawan2 sekolah...

    Tapi bunda tak paksa...ikut setakat mana dorang tahan dan larat....solat pun baru berlatih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..diorg pun belum wajib lagi nk puasa..kena latih pelan2 kan hehehehe

      Delete
  16. I nya sekolah depan rumah.. tapi masa time I kecik(6-7 tahun) puasa time cuti sekolah, so tak terasa sangat keletihan kat sekolah.. itu pun xpenuh jgak.. mak selalu pesan klu nak bukak posa dlm kul 12-1 ja.. klu lebih tahan sampai magrib.. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaa...dekatnye rumahhh...sepelaung la kot kannn haahahh

      Delete
  17. dari kecik sampai besar xpenah puasa penuh sebulan.. masa kecik selalu mengelat.. dah besar sikit dah start dtg bulan.. keh..keh..
    zaman kanak2 paling best sekali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe...nk wat mcm mne kan...org pompuan mmg jarang dpt puasa penuh...

      Delete
  18. hehe..seronok baca.terutama kisah kat asrama tu..almaklumlah spesis SS, tak pernah duduk sekolah asrama.Asmara lagilah tak...

    bab puasa tu memang pernah mengelat, tapi yang penting muka kena pura-pura macam letih..haha

    ReplyDelete
  19. Masa kecik... SS tipu puasa... SS minum air paip... Keh Keh Keh...

    ReplyDelete
  20. pengalaman memang patsinya mendewasakan kita
    saya plak kerap tipu posa.
    kata posa, tapi dah sedap minum air paip...wahaha

    ReplyDelete
  21. Kenangan puasa zaman kecik memang memori terindah

    ReplyDelete
  22. rasanya umur 8 tahun bru boleh puasa penuh... hehehe, memori puasa tu kelakar

    ReplyDelete
  23. ada lak idea lubangkan tin letak lilin . saya dulu guna daun kelapa kering , ikat kat 3 tempat , pastu bakar kat hujungnya . tapi cepat habislah ...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...